recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Newbie -Surround spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Newbie -Surround spørgsmål

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mariahansen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2017
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mariahansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Newbie -Surround spørgsmål
    Sendt: 18-November-2017 kl. 18:37
Jeg er en newbie, der undrer mig om surround. Da jeg sidst var i en elektronik butik, sagde de, at de ikke solgte surroundsystem længere. I stedet skal du købe en soundbar og muligvis en subwoofer? Er det et rigtigt råd?
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2017 kl. 19:08
Det kommer an på hvad du ønsker. Jeg ville ikke nøjes, men derfor er det satdig et kæmpe skridt op fra ren TV lyd.
.....
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2017 kl. 19:40
Gætter på det var Elgiganten eller lignende.
5.1 surround lever absolut stadig og sælges stadig solidt. MEN jo i dag sælges der et hav af soundbars og markedet er snart voldsomt stort.
Soundbars er bare blevet en rigtig nem måde at opgradere tv lyden og få en større lydoplevelse. Men jo Elgiganten og lign sælger nok ikke mange 5.1 systemer mere.

Så som det er nævnt så gør op med dig selv hvad du vil. Jeg har selv igennem flere år haft 5.1, som jeg absolut har været tilfreds med og fået mange fede film oplevelser på. Men med småbørn og anden hobby, så er det sjældent jeg ser en film kun for lydens skyld. Så det er blevet Sonos 5.1. Det er langt nemmere og enklere og bruges nu dagligt istedet for et rigtigt 5.1 system der meget sjældent blev brugt.
Men et soundbars system vil aldrig kunne måle sig med et klassisk 5.1 system.

Så hvad vil du:)?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2017 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af mariahansen mariahansen skrev:

Jeg er en newbie, der undrer mig om surround. Da jeg sidst var i en elektronik butik, sagde de, at de ikke solgte surroundsystem længere. I stedet skal du købe en soundbar og muligvis en subwoofer? Er det et rigtigt råd?


Hvis butikken ikke rigtigt har nogle ordentlige varer til surroundsystemer, er det klart at de ikke rigtigt sælger af dem.

Der langes helt sikkert mange soundbars over disken, men de soundbars der kan lave noget der ligner ordentlig surround, er næppe dem de sælger flest af.
Som der allerede er skrevet i tråden, er de fleste tv's lyd i dag så ringe at den kræver en "opgradering" (læs: en soundbar, for det er den lette løsning). Så for mig er det klart at de sælge flere soundbars, nok flest af de billige soundbars og ikke dem der virkeligt kan give en oplevelse.

Jeg har 5.0 surround i stuen, jeg har til gode at opleve en soundbar der kan give samme lyd som mit "billige" hjemmeanlæg (har stået mig i under 10.000 kroner, kun brugt udstyr), som samtidigt også er et ganske habilt lydanlæg til musik, endda med multiroom.

Hov, lagde du mærke til at jeg skrev 5.0 - altså ingen subwoofer?
Jo, de er god nok, fronter og baghøjttalere med 2x 6" i hver højttaler kan godt give "rumlen" i stuen. En decideret sub vil klart gøre det bedre, men modsat mange af de soundbar/sub løsninger der sælges i dag, har jeg ikke "hul" i lyden mellem "brum-subben" og "mellemtone soundbaren".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2017 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af mariahansen mariahansen skrev:

Jeg er en newbie, der undrer mig om surround. Da jeg sidst var i en elektronik butik, sagde de, at de ikke solgte surroundsystem længere. I stedet skal du købe en soundbar og muligvis en subwoofer? Er det et rigtigt råd?

Ja hvis ikke du har lyst til at se højttalere overalt, så er en god (og dyr) Soundbar et væsentligt skridt opad i lydkvalitet ift TV lyden.

Jeg selv vægter lyden til film og musik meget højt, derfor er jeg gået all in. Har altid haft store gulvhøjttalere, fordi musikken bare lyder bedre. Og har begrænset surround til et 5.1 system. Så der hænger et par diskrete højttalere over sofaen, samt en center under TV’et. Og ved siden af venstre front står en stor 12 subwoofer, der kan give et realistisk lydbillede til store eksplosioner i film. Det gir lidt udfordringer med at skjule højttaler ledninger. Men under TV har jeg en reol, der også rummer maskinparken. Og langs fodpanel har jeg klæbet nogle meget små og fine Schneider kabelkanaler. Så det eneste man ser er det stykke der går op til surround højttalerne

Redigeret af Kampus - 18-November-2017 kl. 20:25
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2017 kl. 20:22
Hej ir du end bor. Smurt i hifi klubben, eller hvis du bor i Jylland besøg avconnection. Der får du surround i lange baner. Jeg har været på 5.1 og 7.1 og er nu med 5,1 med atmos så jeg også får lyd oppe fra loftet. I dag har jeg installeret Dali nye high speakers til mine forældres atmos. Det virker lige så godt som hvis højtalerne var i loftet
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2017 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af mariahansen mariahansen skrev:

Jeg er en newbie, der undrer mig om surround. Da jeg sidst var i en elektronik butik, sagde de, at de ikke solgte surroundsystem længere. I stedet skal du købe en soundbar og muligvis en subwoofer? Er det et rigtigt råd?

Nej, det rigtige råd er at gå efter et surround setup hvis du vil have ordentlig lyd.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2017 kl. 10:01
Kan se du søger hjælp til en Projector også. Så er der ingen vej udenom, du skal minimum ha et 5.1 setup med en AV reciever som base for både billed og lyd. Ellers blir det en flad oplevelse at se film på stort lærred.
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2017 kl. 10:41
Hej.

Jeg ville til enhver tid foretrække et rigtigt surround setup. Jeg har en Pioneer forstærker og så har jeg mine gode loyale SS-LA Sony satelitter samt en sub. Jeg har opgraderet forstærker 3-4 gange over de 11 år jeg har haft højttalerne, og fået endnu bedre lyd uden at skulle cable om. Så hvis du vil gå "all-in", så sørg for at købe grej der kan skiftes ud uafhængigt af hinanden.

Jeg har prøvet og testet flere soundbar løsninger fra både Sonos, Bose, Samsung, LG, Yamaha, etc. og selvom de år efter år kommer længere frem, er der stadig milevidt forskel på et ægte 5.1 / 7.1 setup og en soundbar.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu