recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NUC via forforstærker, sort skærm efter TV-skift
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NUC via forforstærker, sort skærm efter TV-skift

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Warren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-November-2006
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Warren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NUC via forforstærker, sort skærm efter TV-skift
    Sendt: 03-December-2017 kl. 15:28
NUC'en er model D54250WYKH. Supra mini-hdmi går til forforstærker Nuforce AVP-18 (alm hdmi).
Tidligere TV, Pioneer 508XD = intet problem med billede eller lyd. (Win10 64bit)

TV'et er nu udskiftet til LG OLED65B7V. Synes jeg har prøvet alt muligt - hentet nyeste drivere til chipset og gfx og opd. bios. Til sidst geninstallerede jeg Windows 10 64bit i håbet om det hjalp, men nej.
Jeg mindes der før stod AVP-18 i enhedshåndtering i Windows 10, men registreres ikke.
Efter driveropdatering kommer der hurtigt sort skærm. Jeg tror det virker i baggrunden, men billedet er helt sort. 

Genstarter i fejlsikret tilstand med netværk. Sletter Intel HD graphics 5000 skærmkort driver og skærm standard plug and play. Herefter genstartes og der er billede så længe jeg kan komme afsted med skærmkort driver står som Microsoft basic i stedet. (der er ingen lyd)
Kan ikke ændre opløsning 1280x1024 eller frekvens 64 hz (begge dele er gråt). 
Skal vel være 60 hz eller hva?

Vil tro det virker, hvis hdmi-kablet går direkte i TV, men kva slim beslag er det meget svært at rode med kablerne så har ikke prøvet. Vil også kunne ske signal via surround forforstærkeren AVP-18. Og vil selvfølgelig helst undgå at skulle udskifte forstærkeren. Hdmikablet går i hdmi2/ARC i siden af tv. I tv menu er valgt hdmi/arc
Nogen bud på løsning?


Redigeret af Warren - 03-December-2017 kl. 15:29
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 15:49
Er dit nye TV et UHD TV, så se denne tråd: http://forum.recordere.dk/nyt-tv-intet-signal_topic153512_post1545199.html#1545199

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Warren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-November-2006
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Warren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Er dit nye TV et UHD TV, så se denne tråd: http://forum.recordere.dk/nyt-tv-intet-signal_topic153512_post1545199.html#1545199

Flemming

Tak. Læste godt tråden. Ja, det er et 4K OLED TV. Håber godt nok der er en enkel løsning.



Redigeret af Warren - 03-December-2017 kl. 16:04
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Warren Warren skrev:

Kan ikke ændre opløsning 1280x1024 eller frekvens 64 hz (begge dele er gråt). 
... 
Nogen bud på løsning?
Er der slet ingen mulighed for anden opløsning?

Hvis det er svært at komme til kabler/stik på Tv kunne du måske bypass forstærker (hvis det er nemmere) med et HDMI samleled i stil med:
https://www.harald-nyborg.dk/p4289/hdmi-kabelsamler
og så på PC manuelt vælge opløsning forstærker kan klare:
"Video input kompatibilitet: HDMI / DVI, 480P, 576P, 720P50, 720p60, 1080i 50, 1080i 60, 1080p 50, 1080P 60 1080P 24"
og derefter fjerne HDMI samler.

Men så har du selvfølgelig ikke fuld fornøjelse af det ny TV. Wink

Mvh. JørgenT
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 13:32
Først og fremmest har du et UHD TV og en udgang (minihdmi) som ikke er i stand til at vise andet end 4K ved maks 24hz - HDMI har desværre også en lille idiotfunktion - nemlig HDCP, og det er vitterligt en gigantisk showstopper for rigtigt mange mennesker. - hvis du skal prøve noget som helst, så vil jeg gå fra miniDP (som understøtter fuld 4K skrivebord, men ikke har hdcp2.2 hvilket reelt ikke er nødvendigt i det her tilfælde for bare at få et skærmbillede op)

Du har delvist ret i at en direkte forbindelse til TV'et ville kunne hjælpe - men også kun delvist. - HVIS du køber et kabel der går fra mini DP til hdmi2.0 vil du kunne få den bedste forbindelse mellem de 2 enheder, som det er nu, så er din nuforce ganske enkelt ikke "ny" nok til at kunne supportere den bedste forbindelse mellem pc og tv.
Til top
Warren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-November-2006
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Warren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Først og fremmest har du et UHD TV og en udgang (minihdmi) som ikke er i stand til at vise andet end 4K ved maks 24hz - HDMI har desværre også en lille idiotfunktion - nemlig HDCP, og det er vitterligt en gigantisk showstopper for rigtigt mange mennesker. - hvis du skal prøve noget som helst, så vil jeg gå fra miniDP (som understøtter fuld 4K skrivebord, men ikke har hdcp2.2 hvilket reelt ikke er nødvendigt i det her tilfælde for bare at få et skærmbillede op)

Du har delvist ret i at en direkte forbindelse til TV'et ville kunne hjælpe - men også kun delvist. - HVIS du køber et kabel der går fra mini DP til hdmi2.0 vil du kunne få den bedste forbindelse mellem de 2 enheder, som det er nu, så er din nuforce ganske enkelt ikke "ny" nok til at kunne supportere den bedste forbindelse mellem pc og tv.

Mange tak. En aktiv adapter fra mini DP til hdmi kan måske bringe billedet op i 4K, men vist kun i 30 hz (begrænsning i NUC model) så vidt jeg kan se. Med kun 30 opdateringer i sekundet kan det vel næsten ses at billedet flimrer? 

Mini hdmi fra NUC til hdmi direkte i TV ser ud til at være begrænset til 1920x1200 i 60 hz.
Fra NUC til forforstærker kan jeg i hvert fald ikke få til at virke.

Har Stofa kabel-tv (uden en boks). TV'et har HDMI/ARC i samme port. Bruger denne port med hdmi ned til hdmi i forforstærkeren. Har ikke kunne få lyd fra kabel-tv ud i hifi/surround anlæg. Først da jeg tog et ekstra hdmi-kabel og satte i en af de 4 porte i forforstærkeren og op i hdmi 1 i TV - kunne jeg få lyd ud i højttalerne. Er forklaringen at forforstærkeren ikke understøtter ARC? *Rettelse. Kan se på billedet her af porte på forforstærkeren at der står HDMI out ARC:

Hvis jeg sætter et optisk kabel i til forforstærker fra TV - begrænser det så ikke visse lydformater eller lydkvalitet i forhold til når det er lyd via hdmi ?


Redigeret af Warren - 04-December-2017 kl. 18:12
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 19:56
Nej - du har ikke brug for nogen aktiv adapter. miniDP i version 1.2 som den her har understøtter 4K@60hz uden problemer - samtidig kan den trække lyd med ud via kablet. Du skal blot have et miniDP->hdmi kabel eftersom dine hdmi2 porte i tv'et supporterer 4K@60hz også.

hdmi porte på alm PC'ere er først fra sidste år begyndt at understøtte 4K (da det indtil geforce 9-serien ikke var nogen hdmi2.0 udgange på nogen grafikkort eller computere før) et std hdmi1.4 stik supporterer generelt ikke noget højere end FHD hvis man vil have noget som helst over 30hz.

Hvad angår lyden så jo - men det kommer helt og holdent an på hvad det er for nogle formater du gerne vil høre - Atmos fx. kommer ikke gennem optisk. Alternativet er selvfølgelig at der skal indkøbes en kompatibel forforstærker!! (hint til konen!!) Det vil nok løse de fleste problemer. :-) men uanset hvad SKAL du anvende miniDP til HDMI kabel for at få 4K@60hz ud af den PC.
Til top
Warren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-November-2006
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Warren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Nej - du har ikke brug for nogen aktiv adapter. miniDP i version 1.2 som den her har understøtter 4K@60hz uden problemer - samtidig kan den trække lyd med ud via kablet. Du skal blot have et miniDP->hdmi kabel eftersom dine hdmi2 porte i tv'et supporterer 4K@60hz også.

hdmi porte på alm PC'ere er først fra sidste år begyndt at understøtte 4K (da det indtil geforce 9-serien ikke var nogen hdmi2.0 udgange på nogen grafikkort eller computere før) et std hdmi1.4 stik supporterer generelt ikke noget højere end FHD hvis man vil have noget som helst over 30hz.

Hvad angår lyden så jo - men det kommer helt og holdent an på hvad det er for nogle formater du gerne vil høre - Atmos fx. kommer ikke gennem optisk. Alternativet er selvfølgelig at der skal indkøbes en kompatibel forforstærker!! (hint til konen!!) Det vil nok løse de fleste problemer. :-) men uanset hvad SKAL du anvende miniDP til HDMI kabel for at få 4K@60hz ud af den PC.

"miniDP->hdmi kabel " - er der et bestemt kabel du kan anbefale? eller noget bestemt jeg skal se efter? Synes kun jeg har set de små adapter-"stumper" og ikke et 1-3m kabel hvor samling ikke kræves.
På den anden side så kan jeg genbruge mit eksisterende hdmi-kabel for det "lange" stykke.
*Rettelse. Jo fandt et flere meter kabel. Det er vel altid klogest at have så få samlinger som muligt, men med digital så virker det vel eller også virker det ikke og ikke noget midt imellem - hvis vi antager kabel-distance er max 2m.
Eneste ulempe med denne løsning er vel at billede og lyd ikke følges ad vha "en knap" (som jeg kunne med tidligere TV hvor al hdmi var samlet i forforstærker)

Hvis jeg får købt et mini DP til hdmi kabel og sætter det fra NUC til TV direkte får jeg så lyd via surround-højttalere (via det andet hdmi-hdmi fra TV hdmi/arc til forforstærker HDMI out ARC) ?

Forforstærkeren har ikke ATMOS og det nyeste, men dens lyd er fremragende. Jeg tror desværre prislejet bliver meget højt hvis jeg skal have tilsvarende lydkvalitet i det nye formater/standarder :/ 


Redigeret af Warren - 04-December-2017 kl. 21:22
Til top
Warren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-November-2006
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Warren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 21:17
https://communities.intel.com/servlet/JiveServlet/downloadImage/2-393904-252225/Display.PNG
Se diagram over NUC'en vedr DP og HDMI. Synes det tyder på max 30 Hz ?


Redigeret af Warren - 04-December-2017 kl. 21:17
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 21:42
Yderst interessant https://ark.intel.com/products/75028/Intel-Core-i5-4250U-Processor-3M-Cache-up-to-2_60-GHz
De sætter et 3:2 format på som maks opløsning i stedet for et 16:9 format som normalt angives (jeg har selv en i5-4570 i en lenovo Tiny maskine. Selve miniDP 1.2 understøtter 4K@60, så et eller andet sted har de lavet noget underligt i den kasse. På den anden side - 4K@30 er stadig bedre end det du har nu. - Dog vil jdeg sige du nok ikke vil kunne se det i nævneværdig grad - kun ved stærke bevægelser på desktoppen (husk film ikke laves i 60hz!) 
Hvad angår kabler - så scroll et stykke ned - der står nogle som kan klare 4K (ellers er de nemlig kun certificeret til 1.1 som ikke kan håndtere 4K

men huk at tjekke TV'ets frekvens også. HVis den vil lege på 60hz og du ikke kan vise mere end 30hz - så skal du lige sætte det op i tv'et også.
Til top
Warren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-November-2006
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Warren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2017 kl. 20:30
HDMI audio out stod i forforstærker til amplifier. Ændrede det til TV.
Hev hdmi til nuc ud. Fjernede hdmi dobbelt mellem forforstærker og TV.
Satte mini hdmi fra nuc til direkte hdmi i TV.

Der er nu lyd på kabel-tv ud i HIFI højttalere.
Og der er billede på TV med korrekt driver. 4K i 29hz skriver den.
Så langt så godt. Tak for hjælpen. 
Roder lidt med om lyden skal stå til auto eller PCM fra TV - og lydindstilling på forforstærker og på NUC.
Lyder bedst med direct - men uanset TV-program så får jeg ikke lyd i min center og baghøjttalere.
Til top
Warren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-November-2006
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Warren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2017 kl. 21:13
Jeg har prøvet at ændre opløsning til 1920x1080p i 60 hz og lukke ned for Win10 på nuc'en. Derefter tage hdmi ud fra tv og putte kablet i forforstærkeren. Så er "sort skærm" tilbage.

Derefter tog jeg hdmi-kablet ud fra forforstærker og tilbage i TV.
Jeg kan desværre ikke få nuc'en til at afspille et DTS-HD signal (det kunne jeg med det gamle TV da nuc var forbundet med hdmi direkte til samme forforstærker)

Tror I det vil virke at trække et yderligere kabel fra nuc'en - fra mini DP til hdmi i forforstærker (imens der fortsat går mini hdmi til tv's hdmi fra nuc'en )

Jeg kan ikke få nuc'en til at sende et bitstream signal. Nogen der ved hvordan det gøres ved nuc model D54250WYKH?
Se billede af lydindstillinger på dette link: 

Det undrer mig der står 2ch.


Redigeret af Warren - 09-December-2017 kl. 21:13
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu