recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Div. subwoofer spørgsmål!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Div. subwoofer spørgsmål!

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Div. subwoofer spørgsmål!
    Sendt: 04-December-2017 kl. 00:03
(Overskrift ændret)

Jeg har overvejet at installere en ekstra sub. Den skal bare ikke koste noget, og ikke være særlig stor! Er faldet over en brugt Velodyne Impact-Mini. Tror I det ville give noget at placere sådan én på et af de tre markerede steder jf. nedenstående tegning??




Redigeret af jacobe - 07-December-2017 kl. 14:22
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
dumb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Status: Offline
Point: 439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dumb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 09:14
Uden at vide om det vil have nogen effekt på dit setup, så har jeg faktisk selv lige tilføjet en Velodyne SPL-800i til mit setup, som i forvejen havde en XTZ 10.16 sub. Og jeg må sige at det har gjort en kæmpe forskel, der er kommet meget mere bund i effekterne. Men om det skyldes at min XTZ er placeret forkert, ved jeg selvfølgelig ikke.
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES
Lærred: 110" HiViLux motoriseret
Front/Center: Paradigm MilleniaOne
Bag: S/A Talent
Sub 1: XTZ 10.16
Sub 2: Velodyne SPL-800i
Receiver: Yamaha RX-A3030
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 18:46
Store "chancer" for fase annullering, hvis du lader subs af forskellige slags, spille samme frekvens område. Som ikke kan rettes blot ved delay/distance justering i receiveren.

Redigeret af armani-thomas - 04-December-2017 kl. 18:47
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 19:21
Min velodyne microvee har netop fået defekt strømforsyning så er på jagt efter en ny lille sub. Råb lige højt hvis du ikke skal købe den du har kigget på ;)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Store "chancer" for fase annullering, hvis du lader subs af forskellige slags, spille samme frekvens område.

Æææh... min logiske sans er ikke ufejlbar, men ... ville risikoen ikke være markant større, hvis man brugte identiske subs?? Desuden, er det ikke bl.a. derfor man har fasekontrol på en sub?

Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Min velodyne microvee har netop fået defekt strømforsyning så er på jagt efter en ny lille sub. Råb lige højt hvis du ikke skal købe den du har kigget på ;)

Tja, foreløbigt går det ikke skidegodt, han har ikke svaret min email endnu Ermm


Redigeret af jacobe - 04-December-2017 kl. 20:22
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 20:31
Identiske subs har indentiske faseforløb og vil ikke annullere hinanden ved korrekt justeret delay, dvs 3db hæv i hele frekvens området kontra én subwoofer. Dog med forbehold på uhensigtsmæssig placering i forhold til hinanden, da rummet jo også stor indflydelse.

2 forskellige subs med forskellige faseforløb, kan fungere lige fra glimrende til ad pommern til, alt efter hvor heldig du er. Men der vil altid være en annullering i mere eller mindre grad, som du ikke kan justere dig ud af. Problemet er størst hvis den ene er portet og den anden lukket.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

(... en masse der giver indtryk, af, at han ved hvad han taler om, bl.a:)

Problemet er størst hvis den ene er portet og den anden lukket.

Thomas, tak for din forklaring! Og det gør jo ikke sagen bedre, at min nuværende sub netop er forseglet, og Velo'en er portet!

Hm ... nok ikke så smart, så! Men hvad så, hvis vi placerede vores sub et af de tre steder, i stedet for som nu, ved siden af den ene front-speaker? Ville det være helt skørt?? Ja, jeg kender godt "kravle-testen", men min sub vejer 28 kg og jeg har dårlig ryg Confused
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 21:46
Ja må indrømme jeg ikke har lært og forudse bedste placering af subs. Det jeg har gjort ude hos "kunder" er og placere sub i sofa, og så lave målinger rundt omkring hvor sub evt kan stå. Ligesom kravle testen bare øret udskiftet med mikrofon 😉
Har kun haft gode erfaringer med det.

Redigeret af armani-thomas - 04-December-2017 kl. 21:49
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 14:40
Okay, har i hvert fald indtil videre droppet idéen om to sub's (medmindre jeg skulle falde over et godt tilbud på endnu en T-12!) og vil i stedet prøve at få lidt mere ud af dén jeg har.

Hvad angår "kravle-testen", så er det som nævnt ikke lige en idé jeg er helt hooked på, men jeg kom til at tænke på: kan man bruge en anden sub til testen? Jeg har nemlig en betydelig lettere B&W sub oppe i stuen, som jeg sagtens ville kunne slæbe med ned i biffen og sætte i sofaen. Men ville det give noget som helst rent akustik-mæssigt at lave kravle-test med dén, i stedet for den rigtige sub?? Den ene er portet, den anden lukket.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 22:27
Den kan du sagtens bruge. Har selv brugt en stander højttaler til og lave kravle testen, når f.eks. den "rigtige" HT eller sub har været for stor til og være i sofaen
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 23:43
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Den kan du sagtens bruge. Har selv brugt en stander højttaler til og lave kravle testen, når f.eks. den "rigtige" HT eller sub har været for stor til og være i sofaen

Er det rigtigt?? Fedt! Var sikker på det var den dummeste idé nogensinde! Men det bliver min ryg sgu glad for! (bortset fra det med at kravle ... Confused)
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2017 kl. 16:03
Så har jeg kravlet rundt, og hold da kæft ... ikke så mærkeligt jeg synes jeg har savnet bas - jeg havde jo ligesom valgt at stille min sub det VÆRSTE sted i hele rummet! Wacko

Kan virkeligt godt ærgre mig at jeg ikke har orket at "kravle-teste" før nu, men hvor er det egentlig fascinerende at høre, hvor stor en forskel selv en enkelt meter kan gøre! Nu står den i hjørnet og lyder betydeligt bedre, så tak for hjælpen, Thomas!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu