recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har købt nyt TV hos Power, men mangler mit TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Har købt nyt TV hos Power, men mangler mit TV

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2017 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Personligt opfatter jeg en "Kalibrering" som en måling af skærmbilledet med proff.udstyr. og herefter justering til det "perfekte" billede.

Det kan vi sagtens blive enige om. Men jeg forstår ikke hvordan det kan gøres på forhånd når de ikke
har mulighed for at kende til lysforholdene i min stue?

Hilsen Carsten.


Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2017 kl. 17:27

Der måles på skærmen, ikke hvor meget lys der er/ikke er i omgivelserne.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2017 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Personligt opfatter jeg en "Kalibrering" som en måling af skærmbilledet med proff.udstyr. og herefter justering til det "perfekte" billede.

Det kan vi sagtens blive enige om. Men jeg forstår ikke hvordan det kan gøres på forhånd når de ikke
har mulighed for at kende til lysforholdene i min stue?

Hilsen Carsten.



Det er lidt af et stridsspørgsmål om det er nødvendigt. Problemet er at lyset i en normal stue ingen lunde er konstant alligevel. Dag til aften og sommer til vinter varierer lyset i en normal stue med faktor 10 eller mere, så man er nok i virkeligheden bedre stillet med to kalibrerede indstillinger. Dag og nat, sådan som isf også håndterer det. Man kan så diskutere fra nu og til jule aften om det så er en ægte kalibrering hvis man ikke har en stue hvor man kan styre lyset og hvor kalibreringen er lavet til netop det rum, men det er lidt som at sælge elastik i meter mål at kalibrere efter en måling der alligevel ikke passer 4 timer eller 2 måneder senere. Det får man dog aldrig en pro kalibrator til at indrømme. 

"Hvor meget lys kommer fra solen og himlen?

Det største dagslysindfald i en bolig kommer fra syd, men der kommer også meget lys fra både øst og vest, når solen står lavt på himlen formiddag og eftermiddag. På overskyede dage kommer der lige meget dagslys ind fra alle 4 verdenshjørner.

Man måler belysningsstyrken fra solen i enheden lux. På en sommerdag med stærkt solskin kan belysningsstyrken komme op på 100.000 lux målt på en vandret flade. Heraf kommer de 12.000 lux fra himmellyset og 88.000 lux fra den direkte sol. På en overskyet dag vil belysningsniveauet være 7.500 lux om vinteren og 30.000 lux om sommeren."

https://www.bolius.dk/dagslysindfald-luk-solen-ind-i-dit-hus-37396/



Redigeret af Mefisto - 09-December-2017 kl. 13:14
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Status: Offline
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2017 kl. 15:41
Jeg købte tv i elgiganten for et par år siden. Her betalte jeg for opdatering og kalibrering. Det så dog ud af helvede til, og jeg instillede efterfølgende tv. Så hos Elgiganten er det penge ud af vinduet, at betale for de ekstra ydelser.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2017 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af Steffen32 Steffen32 skrev:

Jeg købte tv i elgiganten for et par år siden. Her betalte jeg for opdatering og kalibrering. Det så dog ud af helvede til, og jeg instillede efterfølgende tv. Så hos Elgiganten er det penge ud af vinduet, at betale for de ekstra ydelser.
Købte kalibrering hos Power for 500,- Kurverne var dog temmelig skæve og kun indstillet på HDR-mode... Hmmm... Det ser godt nok bedre ud efter man selv har indstillet det med brug af diverse testbilleder med udgangspunkt i f.eks. indstillinger fra flatpanels eller lign. Ville ikke vælge det igen.
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2017 kl. 09:26
I min verden er sådan en pre-kalibrering spild af penge fordi den netop ikke foretages onsite. Og jeg ville endda sige at man kan diskutere værdien hvis den er foretaget onsite, medmindre man ikke forventer sig andet end den kun er lige i skabet ved de lysforhold den er foretaget under.
Til top
Hampenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-November-2017
Status: Offline
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hampenberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2017 kl. 09:34
Nu handler en kalibrering mindre om lysstyrke, og mere om korrekt farve- og billedgengivelse. Så kan man altid selv tilføje mere lysstyrke bagefter, ved dagskigning....
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2017 kl. 14:35
Ny status.
TV'et blev leveret i går og blev også opsat i går aftes. Hold da op for en billedkvalitet. Det er helt vild i forhold til min gamle Sony Full-HD TV. Jeg er imponeret. Jeg har prøvet med nogle af mine egne Drone og GoPro 4k videoer i fuld kvalitet, samt forskelligt Youtube indhold. Selv programmer fra Yousee fremstår flot.Smile

Der fulgte en kalibreringsrapport med, hvor status vises før og efter kalibrering.
Power kalder deres kalibrering for "Premium picture Experience" og koster normalt 1.499 kr.

De oplyser også de kalibrerede værdier. De skriver sådan her:

Billedtilstand: Personlig, Farvetemp: Varm, Kalibreret input: HDMI2, Pindkode 1234
Kontrast: 90, Lys: 12
Hvidbalance (RGB): Mørk: -7 -12 1, Lys: MAX -2 -17

Det efterlader mig lidt forvirret, da jeg tolker det derhen, at det kun er HDMI-port nr. 2, der er blevet kalibreret.

Jeg har en Apple-TV 4K og Yousee's boks, der er tilsluttet hver sin HDMI-port.
Skal jeg så indstille den anden HDMI-port på samme måde?

Og hvad med indhold, der afspilles via indbygget Android Smart-tv? Fx. afspiller jeg Youtube 4K via Smart-TV, da Apple (de slyngler), ikke vil understøtte Youtube's 4K-format.

iPhone 13, OS 15.3
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2017 kl. 19:40
Med forbehold for at jeg ikke kender dén model, så kan jeg sige, at nogle TV godt kan have forskellige indstillinger for hver HDMI port og for TV. Det kan du selv lægge mærke til, ved at skifte over på en anden HDMI port og se om værdierne ændrer sig. Hvis de gør, kan du bare kopiere værdierne fra HDMI2.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2017 kl. 19:43

Mon der er TVer i dag uden at der er seperat indstilling for alle tilslutninger, det tvivler jeg på.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2017 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Ny status.
TV'et blev leveret i går og blev også opsat i går aftes. Hold da op for en billedkvalitet. Det er helt vild i forhold til min gamle Sony Full-HD TV. Jeg er imponeret. Jeg har prøvet med nogle af mine egne Drone og GoPro 4k videoer i fuld kvalitet, samt forskelligt Youtube indhold. Selv programmer fra Yousee fremstår flot.Smile

Der fulgte en kalibreringsrapport med, hvor status vises før og efter kalibrering.
Power kalder deres kalibrering for "Premium picture Experience" og koster normalt 1.499 kr.

De oplyser også de kalibrerede værdier. De skriver sådan her:

Billedtilstand: Personlig, Farvetemp: Varm, Kalibreret input: HDMI2, Pindkode 1234
Kontrast: 90, Lys: 12
Hvidbalance (RGB): Mørk: -7 -12 1, Lys: MAX -2 -17

Det efterlader mig lidt forvirret, da jeg tolker det derhen, at det kun er HDMI-port nr. 2, der er blevet kalibreret.

Jeg har en Apple-TV 4K og Yousee's boks, der er tilsluttet hver sin HDMI-port.
Skal jeg så indstille den anden HDMI-port på samme måde?


På visse tv kan man vælge at kopiere indstillinger fra én HDMI-indgang til de andre. Prøv at se om det er muligt.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2017 kl. 22:30
Jeg tænker nu også bare, at man har brugt HDMI2 under kalibreringen og så kopieret de indstillinger til de andre indgange :)

Men i det mindste lyder det til, at det ikke bare er en forindstilling, men en rigtig kalibrering der er foretaget.

Surt det skulle tage så lang tid at få leveret dog. Fik du dit gavekort med som lovet?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu