recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IHC PIR defekt (løst)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

IHC PIR defekt (løst)

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: IHC PIR defekt (løst)
    Sendt: 07-December-2017 kl. 14:16
Hej

Ved nogen om man umiddelbart kan udskifte en IHC pir (tror det er en OPUS 73) med en hvilken som helst anden sensor. Eller skal det være en "godkendt" eller "kompatibel" sensor.

Min nu 14 år gamle sensor som sidder i carporten er de sidste par dage begyndt at aktivere lyset konstant. Den eneste måde jeg har fået det til slukke er ved at fjerne input fra den i visual ihc programmet.Hver gang jeg slukkede på en kontakt, gik der et par sekunder og det tændte igen, uden at være slukket  de programmerede 5 minutter.

Jeg synes det virker temmeligt dyrt at skulle give mere end 1000,- for en simpel sensor hvor det intelligente jo faktisk sidder i ihc programmeringen indenfor.



Redigeret af ridderdk - 20-December-2017 kl. 21:18
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 16:58
Den gl OPUS73 PIR er udgået og var meget billig, men en ny koster nu helller ikke kr 1000.
Du skal bruge nyt Opus74 underlag ca. 20 kr, IHC Fuga PIR ca 600kr og Fuga til Opus adapter til ca 60kr, så under 700kr i alt - hvilket også er en del, men nok OK i forhold til bøvlet med at finde en alternativ 24V PIR som forsynes over signalledningen.
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 18:02
Tak for hjælpen :-)

sådan en omgang her:?

Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 20:45
Der følger ikke noget beslag med, så med mindre din sensor er monteret fladt på muren eller du har det gamle beslag der måske passer (ved det ikke), så vil jeg anbefale en anden. Servodan 41-279 passer også sammen med IHC.


Redigeret af Enerneslo - 07-December-2017 kl. 20:45
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 21:40
Servodan’en er bare kun IP20, så den bør ikke bruges ude med mindre man også husker at købe et cover.
Men din liste er korrekt, lige som montering selvfølgelig kan drille.

Redigeret af renep - 07-December-2017 kl. 21:42
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2017 kl. 00:30
I princippet kan du bruge en hvilken som helst PIR med en potentiale fri kontakt. Men for at ikke bøvle for meget med ledninger og fødespænding, så bør det være en 24volt PIR med potentialefri kontakt. 
 
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2017 kl. 07:16
Alle, tak for input
Det har været meget hjælpsomt, ved ikke endnu om jeg finder en Servodan eller Fuga, jeg afmonterer først den eksisterende for at vurdere beslag m.m
Udvalget er heller ikke så stort når det skal være 24v ser det ud til.
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 13:12
Så har jeg afmonteret den gamle og har fået indkøbt en ny LK FUGA PIR 24V IHC Control  http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D875922_05.pdf

Når jeg ser i vejledningen vises dette billede:


Den kan jeg ikke greje, måske jeg alligevel skulle have fat i en autoriseret?
Jeg kan slet ikke gennemskue hvad der menes, der er ingen muffer i pakken der kan ligne det viste som eventuelt skal omsluttes lederne før påsætning
Således ser montagepladen ud:


Hvordan hulan monteres ledningerne på den?
Skal de sættes i og bagefter klemme omkring dem så det sidder fast eller mangler jeg simpelthen nogle muffer???
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 13:23
Du skal bruge den grønne "plastiktud" der følger med. Sætte den på en enden af en skruetrækker der passer i hullet.
Nu skal du bruge dette "værktøj" til at presse ledningen ned over monteringsrøret på PIRén. 
Du skal IKKE afisolere ledningen først. Røret som ledningen bliver presset ned over, skære sig ind i ledningen og skaber forbindelsen. Du kan se på røret, at det ligesom har en tynd revne. Det er her ledningen skærer sig ind i.

Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du skal bruge den grønne "plastiktud" der følger med. Sætte den på en enden af en skruetrækker der passer i hullet.
Nu skal du bruge dette "værktøj" til at presse ledningen ned over monteringsrøret på PIRén. 
Du skal IKKE afisolere ledningen først. Røret som ledningen bliver presset ned over, skære sig ind i ledningen og skaber forbindelsen. Du kan se på røret, at det ligesom har en tynd revne. Det er her ledningen skærer sig ind i.

Super!
tak for det Kim
Der var en grøn tud sat fast på pappet i kassen, det havde jeg ikke lige set.
Efter et par forsøg lykkedes det mig at få en "prøveledning" til at sidde fast, nu til de 2 rigtige :-)


Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 14:33
hmm
edit: Ser nu den har 15 minutter test periode hver gang den tændes, så giver den lige en chance ........



når jeg sætter PIR'en på, så tænder den og blinker så grønt stort set uden ophold, hvis jeg drejer på nogle af knapperne holder den pause på 2-3 sekunder. Disse knapper står som default, som jeg også synes burde være indstillingen.
Det skulle betyde den aktiverer udgangen ved bevægelse uanset tidspunkt og lysforhold, tidspunkt som jeg forstår det, er styret i IHC som står således:


Har jeg ikke monteret ledningerne korrekt?
1 bevægelses detektor
2 24v strøm som ifølge min gamle IHC dokumentation skulle være den blå ledning.



Redigeret af ridderdk - 20-December-2017 kl. 14:54
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 15:23
Som du har bemærket, så har den en 15 minutters indkøringstid hvor du kan justere den. Faktisk ret smart, men 15 minutter er længe at vente, når man kan gøre det på 3 :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu