recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IHC PIR defekt (løst)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

IHC PIR defekt (løst)

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 23:53
Ja utroligt det skulle være så besværligt, men det var det jo så heller ikke.
Hvis du kigger på link til den gamle PIR, så vil du se den kun skal bruge de 2 ledninger, sådan læser jeg det ihvertfald 😁
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2017 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Ja utroligt det skulle være så besværligt, men det var det jo så heller ikke.
Hvis du kigger på link til den gamle PIR, så vil du se den kun skal bruge de 2 ledninger, sådan læser jeg det ihvertfald 😁

Yep, og jeg er enig med dig i, at det ser sådan ud.. Jeg kan bare ikke forstå, hvordan det skulle kunne virke. Men endnu mere foruroligende er, at du også siger, at det kun var to ledninger i den anden ende som var monteret i kablet. Så forstår jeg slet intet. Jeg ville ellers have gættet på at den ene var knækket i den gamle PIR.  
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2017 kl. 07:15
Den gamle PIR virker fint med kun 2 ledninger, fordi en IHC indgang er “Open collector”, som fungerer på den måde at den sender 24V ud på indgangen og så måler om der sker et stort “forbrug” ved at indgangen bliver forbundet til 0V. De normale indgangsmoduler kan på den måde levere op til 30mA som jeg husker det, og PIR har så en lille kondensator og diode til at overleve manglen på forsyning mens den bevidst kortslutter sin egen indgang i 0,1s.
Det er også derfor IHC har et specielt alarm-indgangsmodul, hvor indgangene kun måler ved 2mA for at den ikke skal afsætte en masse effekt i alarmledningerne, som er “Normally Closed” for at kunne detektere sabotage og fejl.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2017 kl. 10:20
Er det ikke kun input 24/3 modulet?

Hvilket specielt alarm-indgangsmodul er det? Jeg har IHC alarm, jeg bruger almindelige 24/3 input moduler. Det eneste der er "specielt", det er alarm backup modulet. Resten er da mere eller mindre standard IHC komponenter. 

Btw jeg vidste ikke det med den gamle PIR (opus 73). Jeg havde ellers selv sådan en i sin tid, men den virkede ikke alligevel, hvorfor den blev skiftet. Der var 3 ledninger monteret på. 
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2017 kl. 19:54
Jo, 24/3 er til NC kontaktsæt (som fx alarmsløjfer) og 24/24 til alt andet. I starten var der kun 24/24, og med alarmkomponenterne kom 24/3, som jeg så - måske lidt misvisende - kalder et specielt alarmmodul, men det er altså oprindelsen. 24/3 giver heller ikke strøm nok til den gamle Opus, måske derfor den ikke virkede, hvis du kun har 24/3 moduler.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2017 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af renep renep skrev:

Jo, 24/3 er til NC kontaktsæt (som fx alarmsløjfer) og 24/24 til alt andet. I starten var der kun 24/24, og med alarmkomponenterne kom 24/3, som jeg så - måske lidt misvisende - kalder et specielt alarmmodul, men det er altså oprindelsen. 24/3 giver heller ikke strøm nok til den gamle Opus, måske derfor den ikke virkede, hvis du kun har 24/3 moduler.

Hmm.. Nu begynder der er dæmre nogle ting her.

Vi købe vores hus i dec 2016. (Det er bygget i 2007). Ude på den ene væg sad en opus73 PIR, som jeg kunne ikke få den til at virke. Dækslet var i øvrigt også smadret, så jeg gik nærmest ud fra, at den ganske enkelt var gået i stykker. Derfor skiftede jeg den til en IHC control 24v 180graders PIR (med Opus afdækning, så den kan sidde udendørs). 
Opus73 PIRén var tilsluttet et 24/24 input modul. Jeg synes dog meget bestemt, at den var monteret med 3 ledninger, altså +24volt, 0volt og signal ledningen.
Den nye 180grader PIR er monteret med 4 ledninger fordi jeg også bruger skumringsrelæet. Men jeg er ret sikker på at de 24volt hele tiden har været monteret i kablet, for det kan jeg ikke mindes jeg har ændret. (Jeg har godt nok også ændret en hel del i det forløbende år i de 3 (nu 4) IHC tavler vi har, inkl lavet IHC alarm, IHC varmestyring, IHC Captain og OpenHab forbindelse. Så det er muligt jeg husker forkert).  
Til top
rosrosros Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-August-2004
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rosrosros Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 21:52
Jeg har netop har præcist samme udfordring.
Denne tråd var en fantastisk hjælp 

Tak!
Til top
Pallefar Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-December-2008
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pallefar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2019 kl. 19:20
 Jeg har idag lige skiftet min LK PIR Opus 73 til Opus 74 PIR.

Efter den var installeret blinkede den grøn, og den er sat til bevægelsesudgang A. Men her til aften sker der ikke noget, lysene tænder ikke ? 
Vi har sat ledninger i 1,2,3.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu