recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er TV billedet bedre over fiber end coax?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er TV billedet bedre over fiber end coax?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
RedTop Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-December-2017
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RedTop Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er TV billedet bedre over fiber end coax?
    Sendt: 07-December-2017 kl. 18:32
Jeg snakkede i går med en sælger af fiber net, og denne påstod – som en del af sine salgs agumenter – at ”du får et meget bedre TV billed ved at skifte fra coax kabel til fiber”!

Det argument undre mig en del, da det efter min aller bedste overbevisning ingen betydning for TV billedet har om det leveres gennem coax eller fiber, så længe at der er tale om DVBII og signalet der vises på TV skærmen ”kun” er HD kvalitet.

Coax netværket er løbende blevet opdateret (ca. hver 7 år) med ny teknologi ved indgangen, og - iflg. sælgeren - "den teknik fejler ikke noget"!

Mit spørgsmål er om et selve TV billedet bliver bedre på et fiber netværk end på et coax netværk, så længe at selve modtageren ikke ændres og vi har et eksisterende coax netværk der fint modtager op til 150MB internet og digital TV via netværket?

Selv tror jeg ikke på at tv billedet bliver bedre over fiber end over coax uden at udskifte TV (modtager enheden), og jeg formoder at der er tale om "ægte provisions sælger snak", men inden jeg "går i kødet" på sælgeren til næste møde, vil jeg dog gerne lige være sikker!

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 20:41
Teoretisk kunne det være bedre over fiber pga. evt. større båndbredde (bitrate) til rådighed....
Men bruger de så det på TV kanalerne, og får de også med større kilde bitrate fra deres leverandør??  Smile

En anden ting, nogle fiberudbydere sender som IP-TV som kræver boks med HDMI ved hvert TV.
Andre har boks der leverer almindeligt DVB-C signal på coaxkabel til fordeling i hus som med kabel-TV, og hvilken bitrate/båndbredde leveres der så med her? 
Mvh. JørgenT
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af RedTop RedTop skrev:

vi har et eksisterende coax netværk der fint modtager op til 150MB internet og digital TV via netværket?


Arhh, mon dog. Så hurtigt internet har jeg aldrig hørt om, i hvert fald ikke hvis hastigheden er pr. sekund.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2017 kl. 08:28
jeg kan huske, da vi havde waoo, at bitraten på visse kanaler var 19mbit, hvor jeg ved kabeltv lå på 9-12mbit, så reelt pressede de mere data igennem, men følte så til gengæld at den lorte boks de havde, gjorde at kvaliteten ikke blev så meget bedre.

det kommer jo også meget and på kompressions udstyret.  (får de noget ud af den bitrate forøgelse)

men dengang var der MEGET diskussion om billedkvalitet herinde, og jeg mener også at de meldte ud at de arbejdede med bitrate. 
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2017 kl. 11:14
Broadcast TV kanaler der sendes ud via kabel TV eller fiber modtages altid på samme måde hos operatøren via f.eks. satelit. Herefter vil man ofte blot videresende samme modtagne TS (transport strøm) ud på enten fiber eller kabel TV (som så moduleres som et QAM signal TV'et kan modtage).

Distribueret på denne måde vil der ikke være forskel på coax eller fiber distribution i praksis.

MEN mange kanaler videresendes ikke blot. Der bliver foretaget en transcodning hvor man koder/komprimerer en kanal om til en bestemt båndbredde for bedre at kunne udnytte og styre båndbredden i specielt kabel TV/Coax net. Hvis man modtager et "coax" signal via fiber så gælder det samme. F.eks. et Stofa coax signal leveret via fiber (Er min forventning uden at jeg ved det præcist).

Hvis en operatør udelukkende distribuerer TV signalet på fiber som rent IPTV signal så er der ikke samme behov eller værdi i at transcode signalet før det sendes ud da der er mere kapacitet ud mod kunden. Men i den Interne/core distribution rundt i landet kan der være grunde til at man vil spare plads alligevel fordi man betaler for den kapacitet man bruger. Så det kan sagtens være at en TV kanal er transcodet selvom den leveres som rent IP signal.

Så det er meget svært at sige om sælgeren har ret eller ej. Det kan sagtens være rigtigt men der er mange forhold der spiller ind inklusive det udstyr der iøvrigt bruges i hjemmet.



Til top
kcaroe Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kcaroe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2018 kl. 12:25
Jeg er ret sikker på, at sælgeren i de fleste tilfælde har ret. Vi har i hvert fald aldrig haft så stabilt tv, så få pixeleringsfejl og så høj opløsning som nu med waoo/nrgi. Ulempen er alene, at optagelserne på harddisken fylder noget mere. På waoo bruges der fortsat op til 19 Mbit/s pr. kanal - og det ses tydeligt. På DR-kanaler dog desværre kun omkring 10, så der vil der næppe være nogen forskel.

Min fornemmelse er, at waoo bare sender signalerne som de er. Det giver rigtig god opløsning fx ved sport og koncerter. Samtidigt er signalet ekstra stærkt (og kræver ikke nødvendigvis 100 procent fejlfri coax-installation) - så antallet af pixeleringer mindskes mest muligt. Vel fordi hele frekvensbåndet kun bruges til tv, ligesom signalstyrke ikke skal tilpasses naboens.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2058
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2018 kl. 14:37
10 Mbit/s passer vist meget godt med DRs egne udmeldinger vedr. komprimering. Desværre foretager Yousee en reencoding, da de skal have undertekster brændt ind i signalet - og så fylder det pludseligt mere - vist omkring 12 Mbit/s - uden at kvaliteten stiger.... Derfor er Mbit/s ikke nødvendigvis proportional med kvalitet! 
miri
Til top
kcaroe Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kcaroe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 12:09
Yousee har altid haft den dårligste kvalitet...

Man kan i hvert fald konkludere, at skift til fiber fra Yousee-coax nok altid vil give en bedre kvalitet og åbenbart flere valgmuligheder, fx at fjerne undertekster. Her har sælgeren altså ret!

Jeg tror også klart, at den ringe kvalitet på DR-kanaler skyldes DR og ikke waoo. Sikkert en eller anden tåbelig besparelse (evt. på udstyr) eller hensyntagen til rettighedshavere til film, som åbenbart kun må udsendes i lav dvd kvalitet og ikke Blu-ray-lignende.
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Broadcast TV kanaler der sendes ud via kabel TV eller fiber modtages altid på samme måde hos operatøren via f.eks. satelit. Herefter vil man ofte blot videresende samme modtagne TS (transport strøm) ud på enten fiber eller kabel TV (som så moduleres som et QAM signal TV'et kan modtage).

Distribueret på denne måde vil der ikke være forskel på coax eller fiber distribution i praksis.
 
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

10 Mbit/s passer vist meget godt med DRs egne udmeldinger vedr. komprimering. Desværre foretager Yousee en reencoding, da de skal have undertekster brændt ind i signalet - og så fylder det pludseligt mere - vist omkring 12 Mbit/s - uden at kvaliteten stiger.... Derfor er Mbit/s ikke nødvendigvis proportional med kvalitet!

Det er ikke helt dækkende for Yousee.

Jeg har forhørt mig hos min kontakt, og Yousee gør åbenbart mere for at sikre kvaliteten end blot som beskrevet ovenfor.
Det lader til at Yousee har enkodere siddende on-site hos de største kanaludbydere (DR, TV2, MTG m.m.), hvor de får et ukomprimeret SDI-feed som kildemateriale. Dette enkodes så on-site, og sendes derefter til DVB og IPTV headends for videre distribution til kunderne.

(Long-tail kanalerne tages direkte fra satellit, og transkodes, stat-muxes, eller videresendes direkte, afhængig af båndbreddeprofilen.)

Dette sker alt sammen for at sikre den bedst mulige billedkvalitet. Desuden opererer Yousee ikke med gammelt skrammel som enkodere, de har relativt nye enkodere (et par år) på både DVB og IPTV, og har sågar high-quality enkoder-profiler på de mest sete kanaler (fx DR1, TV2).

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor de stadig brænder underteksterne ind på DR. Der er vel en eller anden teknisk årsag?

Jeg ved ikke om Waoo eller Stofa har enkodere hos DR - men det har de vel, hvis de kan levere 19 mb/s? Der er jo ikke meget at vinde ved at transkode 9 mb/s til 19 mb/s??

Redigeret af st1 - 05-Januar-2018 kl. 00:27
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 00:43
Oprindeligt skrevet af RedTop RedTop skrev:

Jeg snakkede i går med en sælger af fiber net, og denne påstod – som en del af sine salgs agumenter – at ”du får et meget bedre TV billed ved at skifte fra coax kabel til fiber”!

Det er noget ævl.
Det kommer, som andre også påpeger, helt an på hvordan det kodes fra udbyderen.
Det hele sendes digitalt, og billedet bliver ikke "bedre" af at blive sendt via coax eller fiber.

Der er to parametre: Bit-rate, og fejlrate.

Bit-rate:
Med et normalt HD-signal (1080i) er der med moderne enkodere meget lidt at hente over 8 Mb/s.
Medmindre vi ser på bølgende løv på træer, svømmestævner, eller konfetti-fald på vild-med-dans, så er der stort set heller ikke ikke meget at hente over 6 mb/s.
Så 19 mb/s kan siges at tilnærme sig spild af båndbredde...

Fejl-rate:
Pixelleringer skyldes fejl i data-strømmen, og dette er hovedsageligt gennem indstråling af støj i signalet.
Indstråling sker typisk efter signalet leveres til hjemmet, og er ofte forårsaget af dårlig kabling, dårlig stik, eller sågar dårlige samlinger.
Nogen forsøger sig f.eks. med en antenneforstærker, men fjerner som regel ikke indstrålingen fra bussen udenfor, eller naboens mikrobølgeove.
Har man udfordringer med signal-kvalitet, så skal man nok kigge på den lokale kabling først.

Mit indtryk er, at der ikke er den store forskel i billedkvaliteten fra udbyderne i dag (undtaget er dog SD vs HD på Yousee IPTV - her er der markant forskel).
Med en god lokal kabel-installation kan man frit vælge om man vil have udbyder A fremfor B - og så kan vi snakke om features or kanal-pakker osv.
Men når en sælger siger at kvaliteten i det hele taget er bedre på Fiber end på Coax....

Ævl.

Til top
kcaroe Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kcaroe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 17:09
Der er vist en, det aldrig har smagt et godt billede... Bare send en privat besked, så kan vi hurtigt udveksle et par optagelser fra fx Kanal5 eller ARD, gerne sport - billedet bliver bare så meget bedre med en bitrate på over 15. Det er næsten som at være der, ikke mindst hvis man har en projektor. Det ville klæde Yousee at bruge deres såkaldte bedre maskinel til et bedre billede...

Fiber er bedst fordi jo længere vej fiber bruges jo færre fejlkilder. Herudover benytter waoo typisk - i modsætning til coax-udbyderne de laveste og dermed ofte bedste frekvenser med mindst mulig indstrålingsrisici. Vores waoo-boks trækker fx en stjerneinstallation med 5 tilkoblede enheder uden en forstærker (med gamle kabler). Med coax fra Stofa/TDC går det med max 2...

Sælgeren har derfor i mine øjne ret! Teoretisk kunne Coax være lige så godt - er det bare ikke, fordi der er truffet nogle andre ringere valg af coax-udbyderne. Formentlig for at sikre plads til bredbånd, der netop kører bedst på de lave frekvenser pga. lav indstrålingsrisici.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu