recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.1 vs 5.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

7.1 vs 5.1

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Onkelmorfar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Maj-2007
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Onkelmorfar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 7.1 vs 5.1
    Sendt: 10-December-2017 kl. 16:13
Hej alle


Efter at ha opgraderet hjemmebioen med en ps4 pro går jeg og overvejer at opgradere min 5.1 til 7.1

Alternativt (men noget dyrere) ville være at opgradere recieveren

Vil der være meget at hente på at få et par side højtalere eller burde jeg sparer pengene til en kraftigere reciever?

Overvejer de nye Dali Alteco c1 som sidehøjtalere alternativt Dali Fazon sat. Nogen der har erfaringer med førstnævnte?

Rummet er 3,5 x 7,5 m pt med 3,5 m til bag ht.

Mit setup er
Dali Ikon 5.1 (ikon 6, sub og on-wall)
Denon 2310
Ben q 1080
Ps4 pro

På forhånd tak for input

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 02:25
Hvad er bedst: Lagkage eller is? Svaret er selvfølgelig islagkage :D

Forstået: Begge dele vil være en opgradering af din lyd, men på hver sin måde. Og aller bedst er det jo, hvis du vælger begge dele :)

Fordelen ved at opgradere forstærkeren er dog, at det vil påvirke alt lyd. Både musik i 2.0 og film i 5.1 (og 7.1 for den sags skyld). Det er ikke fordi du ikke kan drage nytte af en 7.1 opstilling med 5,1 film. Effekten er dog ikke helt den samme, som med en film med rigtig 7.1.

Nu kan jeg se at din nuværende er en gammel sag. Så den kan jo ikke noget af alt det nye. Men skifter du til en ny og senere kunne tænke dig at tilføje flere højttalere, så ville jeg evt. også kigge på, om en 5.1.2 Atmos opstilling ville være bedre end en 7.1 opstilling. Synes jeg har læst nogle tråde, hvor folk anbefaler det i stedet.

Du kan selvfølgelig også bare opgradere til 7.1 nu med din nuværende forstærker, og når du så engang skifter den ud, så kan du prøve med en 5.1.2 opstilling. Bare husk at købe et sæt der både kan virke som sidehøjttalere og Atmos højttalere, altså at de ikke er dipole. Mener dog også kun det er baghøjttalere der bør være det, ikke sidehøjttalere.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 06:57
Jeg er meget enig mens Nagash. Selv de mindste højtalere kan få et andet liv med en stærkere receiver.

Nu er Atmos efterhånden ved at være landet bredt og jeg har selv haft 5.1.2 og jeg syntes det fungerede ret fint faktisk og som nævnt anbefales et sådan setup ofte fremfor 7.1.
Jeg skal dog ikke klogere mig yderligere da jeg faktisk aldrig har hørt et 7.1, så mine erfaringer er ud fra et 5.1.2.

Nu kan jeg se at din receiver er en dneon 2310. Ift det jeg kan lide ved lyd, så er lige nøjagtig den model faktisk nok den der har skuffet mig mest.
Jeg skiftede den hurtigt ud med en Yamaha. De har idag snart mange atmos receivere du kan kigge på.

Så jo jeg vil ligeledes anbefale dig at kigge på noget stærkere receiver. Jeg er meget overbevist om der er meget potentielle i dine ikon 6, der endnu ikke er forløst.

Personligt er den bedste kombi (igen til min smag) med Dali jeg har forsøgt mig med Nad. Det blir dog svært og dyrt med Atmos. Mens der er rigtig mange 7.1 receivere derude.

Go jagt


Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 11:52
Generelt er det en fordel at afspille lyden i det format den kommer i. Altså hvis du primært ser film på Bluray eller tilsvarende så er det oplagt at gå efter 7.1 og Atmos, men hvis dine primære kilder er TV og streaming i 5.1 så er det måske en fordel at gå all in på det bedst mulige udstyr i 5.1.
Det afhænger også af om du kan anbringe de mange højttalere i de optimale positioner - ellers kan det være bedst at "nøjes" med et korrekt installeret 5.1 system.
 
Mvh
Til top
Onkelmorfar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Maj-2007
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Onkelmorfar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 13:55
Tak for jeres input!
 
Helt enig i at forstærkeren er ved at være på kanten, og måske aldrig helt har kunne løfte opgaven med højtalerne i et rum af den størrelse.
 
Jeg hælder også mere og mere til en opgradering af recieveren til noget i mellem segmentet (hvis man kan kalde det det) med lidt flere kræfter og nye tricks som fx atmos i ærmet.
 
Har altid haft Denon eller Nad men tror jeg vil udvidede horisonten og kigge andre steder denne gang. Sony STR-DN1080 får mange roser med på vejen? Ellers nogle gode bud omkring de 6k?
 
Så er der ikke så langt til en 5.1.2 opsætning derfra.
 
Den primære anvendelse vil være Blu-rays fra ps4'eren samt spil fra samme og noget streaming fra Netflix, HBO osv (Ved ikke om streaming tjenesterne kan levere surround? HBO kunne i hvert fald ikke ordentligt for et par år siden da jeg kæmpede med det)
 
mvh
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Onkelmorfar Onkelmorfar skrev:


Tak for jeres input!
 
Helt enig i at forstærkeren er ved at være på kanten, og måske aldrig helt har kunne løfte opgaven med højtalerne i et rum af den størrelse.
 
Jeg hælder også mere og mere til en opgradering af recieveren til noget i mellem segmentet (hvis man kan kalde det det) med lidt flere kræfter og nye tricks som fx atmos i ærmet.
 
Har altid haft Denon eller Nad men tror jeg vil udvidede horisonten og kigge andre steder denne gang. Sony STR-DN1080 får mange roser med på vejen? Ellers nogle gode bud omkring de 6k?
 
Så er der ikke så langt til en 5.1.2 opsætning derfra.
 
Den primære anvendelse vil være Blu-rays fra ps4'eren samt spil fra samme og noget streaming fra Netflix, HBO osv (Ved ikke om streaming tjenesterne kan levere surround? HBO kunne i hvert fald ikke ordentligt for et par år siden da jeg kæmpede med det)
 
mvh
Jeg fortrød ikke skiftet fra 7.1 til 5.1.2 Og hvad surround angår, så netflix, viaplay 5.1 og hbo. kører med 6.1
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 15:21
Til top
Onkelmorfar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Maj-2007
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Onkelmorfar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 15:36
Hejsa Kampus
 
Tak for dit link
 
Efter at have høvlet nogle tråde igennem har jeg fået øjnene op for SR6011. Det lyder som at være et rigtigt godt tilbud! Tror det ville være et mærkbar opgradering fra min 8 år gamle Denon.
 
Ville gerne ha hørt en demo af den et sted men så vidt jeg kan forstå er det kun hi-fi freaks der forhandler den?
 
 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 15:40
Ja du kan kun høre den hjemme hos dig selv - i 30 dage. Og hvis ikke den passer dig, betaler HifiFreaks returporto.

Men jeg må sige at det bedste tilbud er på 7011, som jeg selv gav 8999,-, hvilket også var billigt. Jeg er afsindig glad for jeg købte den
Til top
Onkelmorfar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Maj-2007
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Onkelmorfar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 15:45
Det er faktisk et ret godt tilbud!
 
Forskellen på 6011 og 7011 ligger i HEOS og lidt ekstra watt? Eller er der andet banebrydende jeg skal have i mente?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 15:50
Det eneste jeg lige kan huske er to hdmi out, så både TV og PJ kan være tilsluttet. Men ellers er der en tråd om det her
http://forum.recordere.dk/marantz-sr6011-vs-sr7011_topic153012.html

Der er kun forskel på Power så vidt jeg kan se
https://www.crutchfield.com/S-1yrKVewq3pd/compare_642SR6011_642SR7011/Marantz-SR6011-vs-Marantz-SR7011.html

Redigeret af Kampus - 11-December-2017 kl. 15:56
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 00:02
Har 6011 ikke 2xHDMI ud? Det har min 6010 da..
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu