recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købe MacBook Pro 2017 nu eller?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Købe MacBook Pro 2017 nu eller?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 22:36
Efter lidt læsning her og der, så har jeg bestemt mig for at vente og se tiden an. Det vil nage mig grænseløst, at sidde med en dual-core MacBook Pro om et halvt års tid, når de nye der kommer vil være med quad-core - så kan min nuværende godt holde lidt endnu.

Men bare lige for at slå fast, så redigerer jeg slet ikke 4K video på højt niveau eller i et stort omfang, men det er sjovt at lege med. Dog går det meste af min tid med at redigere familiens fotos og pifte dem lidt op. Det er min helt store hobby.

Jeg er ud af en grafisk familie, som har nogle kontakter her og der, så derfor har jeg nogle licenser til FCPX og Adobe, så nej har ikke betalt over 2-3k for software, men er så heldig at have "fået" dem

Men selvom mit 4K videoredigeringsbehov ikke er ret stort, og jeg kun redigerer video fra iPhone (stort set) så venter jeg altså på den næste serie af MacBook Pro alligevel.

Tak for jeres inputs og hjælp.


Redigeret af Alinity - 17-December-2017 kl. 22:57
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2017 kl. 12:53
Det er på ingen måde et spm om hvilket niveau du redigerer på. - Det er et spm om hvor meget man er villig til at vente. Teknisk kan maskinerne jo sagtens "klare" 4K, men laver man andet end helt alm klippe klistren af clips, så bliver det lynhurtigt træls.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2017 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Det er på ingen måde et spm om hvilket niveau du redigerer på. - Det er et spm om hvor meget man er villig til at vente. Teknisk kan maskinerne jo sagtens "klare" 4K, men laver man andet end helt alm klippe klistren af clips, så bliver det lynhurtigt træls.

Enig. Bare nogle 2.7K 60/50fps. Go Pro optagelser hvor man laver lidt effekt med slow motion og benytter optical flow, damm det er tungt på en 15" Retina Mid MBP i7 2.8 Quad Core 16GB Ram.
Og det bliver kun endnu mere tungt med Go Pro Hero6 eller lign. i 4K 50/60fps. Hvor der benyttes HEVC H265 som codec, og som i øvrigt kræver FCPX 10.4 og High Sierra

Man kan jo håbe på at der kommer et dedikeret grafikkort i den kommende 13" MacBook Pro
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2017 kl. 22:56
Vil det sige, at selvom jeg venter til den næste serie af MacBook Pro 13" som måske får quad-core CPU (de nye) så er det ikke sikkert, at jeg får noget ud af det alligevel, hvis de ikke får et dedikeret grafikkort? For at er ventetiden vel ligegyldig? Ermm
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Vil det sige, at selvom jeg venter til den næste serie af MacBook Pro 13" som måske får quad-core CPU (de nye) så er det ikke sikkert, at jeg får noget ud af det alligevel, hvis de ikke får et dedikeret grafikkort? For at er ventetiden vel ligegyldig? Ermm
Selvfølgelig vil du få mere ud af det, men hvor mærkbart? sikkert kun når der benyttes multicore. 
Uden et dedikeret grafikkort, så vil det indbygget grafikkort jo benytte ram fra din ram bank. 
Det er bestemt ikke ualmindeligt at multimedie software m.fl. benytter GPU'en.

Og jo, selv den 13" maskine min søn fik for 5-6 uger siden kan sagtes køre med FCPX det skal der ikke herske nogen tvivl om, men så snart man laver meget andet end bare klipper og benytter lidt overgange, så er der ikke så meget fart over feltet. Her vil et dedikeret grafikkort have gjort en markant forskel.

  
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 08:06
Tak Potter.

Men så er vi jo næsten ude i, at en 13" MacBook Pro ikke er for "folk" med bare det mindste behov for at redigere film og billeder? Men hvem henvender Pro'en sig så til? for en 13" MBP med Touch er da "overkill budget" til en der studerer?

Jeg tænker bare, med de priser som en 15" MBP efterhånden er oppe i, og med sikkerhed nok er stigende, så er det mange penge jeg skal rive ud af mit lille budget for at få en der kan følge med + 13" er så meget mere behagelig at transportere etc.


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Vil det sige, at selvom jeg venter til den næste serie af MacBook Pro 13" som måske får quad-core CPU (de nye) så er det ikke sikkert, at jeg får noget ud af det alligevel, hvis de ikke får et dedikeret grafikkort? For at er ventetiden vel ligegyldig? Ermm

Hej.

Nu har jeg aldrig brugt en Apple, men håber at det er i orden at jeg ønsker at fortælle dig at både Intel og AMD den 6 novenber kom med pressemeddelelser der sagde at Intel vil komme med CPU'er med integrerede AMD Vega grafikkort. De første vil få 24 VEGA compute units. Til sammenligning har de nye iMac Pro 56 VEGA compute units.


Så grænsen mellem integreret grafik og et dedikeret grafikkort vil i fremtiden blive meget mindre. Men jeg ved intet om i hvilke modeller det vil blive brugt i. Her må du spørge Apple folkene.

Til jeres orientereing vil AMD's egne CPU'er med Integreret grafikkort få op til 28 compute units.

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 19-December-2017 kl. 11:04
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Vil det sige, at selvom jeg venter til den næste serie af MacBook Pro 13" som måske får quad-core CPU (de nye) så er det ikke sikkert, at jeg får noget ud af det alligevel, hvis de ikke får et dedikeret grafikkort? For at er ventetiden vel ligegyldig? Ermm

Hej.

Nu har jeg aldrig brugt en Apple, men håber at det er i orden at jeg ønsker at fortælle dig at både Intel og AMD den 6 novenber kom med pressemeddelelser der sagde at Intel vil komme med CPU'er med integrerede AMD Vega grafikkort. De første vil få 24 VEGA compute units. Til sammenligning har de nye iMac Pro 56 VEGA compute units.


Så grænsen mellem integreret grafik og et dedikeret grafikkort vil i fremtiden blive meget mindre. Men jeg ved intet om i hvilke modeller det vil blive brugt i. Her må du spørge Apple folkene.

Til jeres orientereing vil AMD's egne CPU'er med Integreret grafikkort få op til 28 compute units.

Hilsen Carsten.



Du må meget gerne uddybde hvad det har af betydning med antal af VEGA compute units, tror ikke du kan sammenligene grafikkort på VEGA compute units alene. Hvad med GPU clock , ram etc.

Ikke et tvivl om at det måske er i den rigtige retning, men tallet 28 compute units får du til at lyde som om, det vil være halv så hurtigt som et Pro 56 VEGA som vil sidde i en iMac pro, som i øvrigt også tilkøbes med 64 for +5KOuch


Redigeret af Potter - 19-December-2017 kl. 11:47
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 12:37
Hej Potter.

Du har helt ret. Der er kæmpe forskel på grafikkort i en Desktop og i en Bærbar. De er sat helt forskelligt op med bl.a. hensyn til temperatur og batteri forbrug. Jeg skulle ikke have lavet en sammenligning mellem en bærbar CPU med 24-28 VEGA Compute units og en Desktops 56 VEGA compute units i samme afsnit.

En langt bedre sammenligning vil være, at de første bærbare PC'er med Windows og AMD CPU'er med VEGA, vil komme med 5, 8, 10 eller 11 compute units. 24-28 compute units vil komme senere.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 19-December-2017 kl. 12:38
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 12:44
Alinity - Carsten skrev linket til den anden tråd fra en kvinde der skulle have ny maskine til Adobe after effects. - jeg gentager lige her http://forum.recordere.dk/laptop-til-hobby-brug_topic153333.html - læs den. 
Som Jeg og Potter har beskrevet. Så er grafikperformance alpha og omega så snart du er udenfor klippe og klistre clips sammen, og som han rigtigt skriver er GoPro gået fra h.264 til h.265 i hero 6, hvilket kræver langt mere kraft af grafikkortet end h.264.  Men 4K indeholder så mange data at disc og cpu/grafik samt ram skal være makset ud med mindre man ønsker at sidde og vente på at tingene sker. (men som jeg også har skrevet i ovenstående link kan proxy video lave lidt om på det, og Final Cut kan lave proxy video - altså den kan arbejde med fysisk mindre materiale og når du er færdig vil den lave alt på det originale materiale, men det kræver selvfølgelig man sætter sit workflow, så når clips er importeret, så vil maskinen skulle arbejde et godt stykke tid for at lave mindre udgaver inden du reelt kan gå i gang med at arbejde og afhængig af mængden og længden kan det selvsagt tage noget tid.)
Vil dog sige at for hobby folk vil proxy vejen nok stadig være den bedste vej alligevel indtil vi får noget markant bedre jern. Det sikrer fluiditet i arbejdet da kopierne typisk vil være i 720p, og det er super let at arbejde med på de fleste nyere maskiner i dag og sådan set også et godt stykke tilbage.


Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 01:08
Jeg har nu læst den tråd, og dine svar igen, men kan ikke rigtig gennemskue, om det anbefales at vente eller om det anbefales at købe?

En 13" MacBook Pro kan godt være med til at redigere billeder og film, men det anbefales ikke, hvis det er tungere filer.

Derudover kan man godt forvente, at der vil være quad-core CPU i de nye MacBook Pro der kommer om et halvt års tid, men selvom det er tilfældet, er det ikke engang sikkert, at de vil være gode nok, til at kunne køre redigering af billeder og film.

Derfor kan det vel konkluderes, at en 13" MacBook Pro ikke anbefales til de behov vi snakker om her, men man skal op og have en bærbar med et dedikeret grafikkort hvad enten om cpu er dual eller quad-core?

Dermed ikke sagt, at en 13" ikke kan klare det, men det vil ikke være optimalt?

Så spørgsmålet om man skal vente eller købe er vel op til, hvad man kan "leve" med? Og kan man ikke leve med de begrænsninger en 13" MacBook Pro vil give en, så bør man ikke købe 13"?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 07:24
Den sætning du skriver: Dermed ikke sagt, at en 13" ikke kan klare det, men det vil ikke være optimalt. Det er sådan det skal tolkes. 

Typisk vil det jo være sådan, at når der kommer ny model/ hardware så kommer der også et løft i ydelsen. Men man kan jo blive ved med at vente og vente, og jeg kan da også selv nikke genkende lidt til det, jeg havde planer om at købe en ny full loadet iMac 27 mid 2017 til at afløse min late 2013 27". 

Meningen var at jeg vil vente til senere på året, man så begyndte der og stille rolig at komme noget information omkring ydelser på den nye iMac Pro, her er der blevet talt om ydelser der 2-300% højre end den seneste iMac 27"  fully loaded, interessant. Så pt. venter jeg lige på der kommer nogle flere og måske mere realistiske benchmark. Men jeg er nu ret sikker på at det bliver en iMac Pro.

Spørgsmålet er hvordan den i så fald skal konfigureres da priserne har nemt ved at løbe løbskOuch
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu