recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købe MacBook Pro 2017 nu eller?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Købe MacBook Pro 2017 nu eller?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Købe MacBook Pro 2017 nu eller?
    Sendt: 17-December-2017 kl. 12:53
Hej,

Jeg står og skal købe en MacBook Pro 13" - men jeg er i tvivl om hvad "den fornuftige" ville gøre?

Nu ved jeg godt, at man altid kan vente sig selv ihjel på det næste og det næste, men lige på det her område, der synes jeg der er et par ting at overveje.

Seneste refresh af MacBook Pro kom for ca. 200 dage siden, hvor Apple opgraderede CPU i de nuværende MacBooks her i 2017. En normal udgivelse pr. MacBook refresh er omkring 300 dage efter denne guide: https://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

De nuværende MacBook Pro 13" har en dual-core CPU fra Intel, og det er her jeg er i tvivl.

Bør jeg vente til, at Apple lancere nye MacBook Pro med Intels nye 8. generation CPU, eller sker det overhovedet? I så fald, hvornår? 

Og noget helt andet, så er det jo ikke engang sikkert, at der kommer nye MacBook Pro med Intel CPU, men måske de slår over i AMD?

Jeg har derfor brug for lidt råd og vejledning om, hvad man som almindelig dødelig forbruger bør gøre nu? Da intet er sikkert og alt er ukendt på hvad der vil ske med næste serie af MacBook Pro og hvornår de kommer, så risikerer jeg jo, at skulle vente i et stykke tid, men samtidig vil det også være brand ærgerligt at købe en nu, og så læse om 2-3 mdr. at der er nye MacBook Pro på vej.

Så nu vil jeg gerne høre, hvad I synes det fornuftige valg er her?

Tak, og glædelig 3. søndag i advent Big smile


Redigeret af Alinity - 17-December-2017 kl. 13:05
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 13:10
Lidt info her: https://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

Men hvad skal du bruge den til, hvis det er alm. hverdags brug, er det jo ikke specielt vigtigt.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 13:17
Officielt er der ingen der har nogen som helst viden om hvornår og hvad apple opgraderer/introducerer. De ganske få mennesker (som er meget højt oppe hos deres største partnere) har total mundkurv på. Apple er på ingen måde blege for at smide en partner på porten så de mister deres partnerstatus (og for en virksomhed som måske sælger for +200mio apple om året, så går man ikke og spreder nyheder. Så du tror der er nogen her i forummet der ved mere end de gør på macrumors?

Hvis der er 1 person der er værd at lytte til er det helt klart Ming Chi Kuo. - han lever af at analysere IT-verdenen i asien, og større indkøb af diverse komponenter, samt de informationer han får fra producenterne gør han kan stykke billeder sammen ret godt. De data kommer som regel ud på Macrumors.  Hvis du kigger på deres buyers guide står det som "neutral" og midt i en lifecycle. - så midt i betyder en 5-7mnd før der sker noget igen.

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 13:54
Min knægt har lige fået en 13" Macbook Pro 3.1Ghz "Touch Bar" hvor jeg var med inden over i forbindelse opgradering og se på hans behov. 2.3Ghz. udgaven bliver for sløv for ham på længere sigt.

Bemærk at alle 13" er med Dual Core og ikke Quad Core, en CPU opgradering til 3.5Ghz. vil kun give et minimal løft i performes, desværre er det ikke muligt at få en 13" med et dedikeret grafikkort som man får i en 15" så man er båndlagt med et Iris Plus 650, men det køre nu enlig meget godt.

Et godt råd, køb den med 16GB Ram.
Vi valgte også en 512GB SSD Disk  Damm den sparker r.. den SSD

Den afspiller fint filer fra Go Pro Hero 6 optaget i f.eks. 4K 60fps. HEVC 265H

BTW er selv i lidt samme boldgade da jeg skal have mig den nye iMac pro, og må sætte en begrænsning da det hurtig kan blive til ret så mange penge.Ouch


Redigeret af Potter - 17-December-2017 kl. 14:00
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 14:06
Jeg nøjes med den største af de normale iMacs
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg nøjes med den største af de normale iMacs
Det har hele tiden faktisk også været min mening, men efter jeg læste de benchmark der har været bare på en 10 core maskine, så vil jeg hellere smide lidt ekstra til. 

Tror i øvrigt godt at man selv kan opgradere ram i den, hvis man selv lukker den op set ud fra de billeder der har været tilgængelige. En anden ting er så om man kan købe dem.....   

Men pt. har 32GB ram jo været mere end nok.

Sorry for off topic.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 16:31

@claus_jac

OK, hvis det betyder, at der går omkring 5-7 mdr. så er det sgu nok for lang tid til mig at vente. Øv. Så må jeg jo vurdere ud fra mine behov, om jeg skal vente eller købe nu?


@Potter

Jeg forstår ikke helt din besked. Mener du at den 13” der er nu er OK, hvis man bare køber med 512 GB SSD? Men hvad er forskellen på den 512 vs 256 SSD? og 16 GB ram så begynder den at koste lidt knapper synes jeg. Er 8 GB helt ubrugeligt efterhånden sinde du anbefaler 16 GB ram?

Kan man overhovedet få en 13" MacBook Pro med 16 GB ram? https://www.apple.com/dk/shop/buy-mac/macbook-pro


Jeg skriver jo selv, at jeg godt ved, at de nuværende MacBook Pro leveres med dual-core, og så spørger jeg efter, om man bør vente til de nye Intel 8. generation kommer i MacBook Pro, som jo har 4 kerner, HVIS det er Intel der sidder i de næste modeller.


@quarkir

Det er samme link jeg selv har linket til, så det var det jeg skrev ud fra


Den skal bruges til hverdagsting såsom styring af Instagram, Facebook og mail. Samt redigering af billeder skudt med mit Canon kamera, fra min iPhone 8 og fra GoPro Hero 4K video.


Jeg er ikke professionel, men kan godt lide at nørde med programmer som Final Cut Pro, Photoshop osv.


Så det er sådan set mine behov.



Redigeret af Alinity - 17-December-2017 kl. 17:49
Til top
wiesel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2008
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wiesel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 18:31
Hvis du absolut skal bruge den nu så køb, ellers ville jeg nok vente på at de får quadcore cpu. Der er ca. 50% ekstra performance at hente i multicore score.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Kan man overhovedet få en 13" MacBook Pro med 16 GB ram? https://www.apple.com/dk/shop/buy-mac/macbook-pro

Ja, når du har valgt en model, kan du opgradere både ram og harddisk.


Venlig hilsen
KB
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

@claus_jac

OK, hvis det betyder, at der går omkring 5-7 mdr. så er det sgu nok for lang tid til mig at vente. Øv. Så må jeg jo vurdere ud fra mine behov, om jeg skal vente eller købe nu?


@Potter

Jeg forstår ikke helt din besked. Mener du at den 13” der er nu er OK, hvis man bare køber med 512 GB SSD? Men hvad er forskellen på den 512 vs 256 SSD? og 16 GB ram så begynder den at koste lidt knapper synes jeg. Er 8 GB helt ubrugeligt efterhånden sinde du anbefaler 16 GB ram?

Kan man overhovedet få en 13" MacBook Pro med 16 GB ram? https://www.apple.com/dk/shop/buy-mac/macbook-pro


Jeg skriver jo selv, at jeg godt ved, at de nuværende MacBook Pro leveres med dual-core, og så spørger jeg efter, om man bør vente til de nye Intel 8. generation kommer i MacBook Pro, som jo har 4 kerner, HVIS det er Intel der sidder i de næste modeller.

Personlig vil jeg ikke kun nøjes med kun 8GB Ram, og slet ikke når behovet er video redigering og lign. Husk, du kan ikke bare opgradere den bagefter hverken på Ram eller SSD disken.

Den er jo ikke ubrugelig med 8GB Ram. FCPX æder jo ikke ligefrem Ram, nogle processor kræver dog mere ram end andre, er der ikke mere ram til rådighed så laves der cached files på harddisken, og så går farten ned. 

Mener faktisk at Apple siger min. 4GB Ram og anbefaler 8GB ram, men man har jo typisk andre programmer kørende og så bliver det for lidt.

Om man køber den med 256, 512 eller 1GB SSD disk kommer nok mest and på pengepungen, men det er jo lidt fedt at man har rigeligt plads og samtidigt den hurtige hastighed.

Ta et kig på dette link, måske det giver dig et bedre overblik over performes på de seneste Macbook Pros i mellem sig:http://barefeats.com/store_v_cto_rmbp.html



Redigeret af Potter - 17-December-2017 kl. 19:36
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 21:19
Ok - ja så kom der jo så endelig lidt info på banen om hvad den skal bruges til. - 4K videoredigering med en 13" MBP - glem det. Det er pt et helvede. Især hvis der kun er 8GB ram. - husk på at 4K video faktisk indeholder temmelig megen information, og godt nok kan du AFSPILLE 4K uden de store problemer, men når du scrubber på tidslinjen eller begynder at arbejde med overgange og realtime effekter, så kommer grafikkortet MEGET hurtigt til kort. - du kan delvist omgå det ved at bruge proxy video, men det koster noget tid da maskinen skal generere mindre udgaver af alle klip der importeres.

"lege med fcpx" - man leger vist ikke hvis man har betalt de knap 2K programmet koster. Ej heller med Photoshop.

Der er en anden tråd her i forummet fra en kvinde der spurgte ind til en maskine der kunne arbejde med after effects fra Adobe - læs indlæggene i den. Der er nok en del information du kan bruge.

PS - og uanset hvad kan du forvente mindst 4 kerner i de nye maskiner, både amd og intel leverer quadcores i "næste generation".

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Der er en anden tråd her i forummet fra en kvinde der spurgte ind til en maskine der kunne arbejde med after effects fra Adobe - læs indlæggene i den. Der er nok en del information du kan bruge.

Hej.

Det må være den her der tænkes på:


Hilsen Carsten.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu