recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken maling til kældervægge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken maling til kældervægge?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Tingkaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tingkaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2017 kl. 12:49
Maleren der var forbi anbefalede mig følgende:

Først skal jeg grunde alle væggene med en omgang microdispers.
Min lærred væg der skal males sort skal jeg bruge noget helmat glans 3 sort akrylmaling
Til de andre vægge der skal jeg bruge en mat grå glans 5.

Han frarådede mig at bruge silikat maling da det er meget svært at få til at dække ordenligt og generelt et besværligt produkt at arbejde med.

Så nu har jeg købt lidt maling og så står den på maling de næste par dage.

Til top
Tingkaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tingkaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2017 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Nu ved jeg ikke hvad dit mål er i forhold til mørklægning men jeg ville hoppe direkte videre til det mange gør. Nemlig at lave et skelet til akustik materiale og kabler, og så beklæde det hele med stof til sidst som kan mørklægge meget bedre. 

Jeg har lavet min bio med mat maling og fortryder big time at jeg ikke tog det sidste skridt

Det kunne være rigtig fedt at bygge et skelet så jeg kunne forbedre lyden og samtidigt skjule alle kablerne, men det er desværre lidt for ambitiøst pt.

Der bliver sat troldtekt op i loftet hvor de fleste kabler vil blive trukket og så bliver der lagt væg-væg gulvtæppe på så forhåbentlig er det nok i forhold til lyden.
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2017 kl. 13:00
Afhængig af hvad du er til mht finish, så kan du også vælge at få vandskuret væggene. Vi har fået det nede i vores kælder og det er super flot. Fordelen er her at man kan få det indfarvet og hvis man så skal være en rigtig kal så maler man det lige en enkelt gang. Du kan bare ikke bruge væggen direkte som lærred så hvis det er ønsket.

Vi brugte Weber multi (mener det var 280) hvid. Det kan fås i mange grundfarver.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2017 kl. 19:54
Tror det tager samme tid og male med afdækning osv som at lave skelet og rammer med
Stof, men valgte selv din løsning for 8 måneder siden og har fortudt🙄😀
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 07:19


Redigeret af Eeyore - 28-December-2017 kl. 07:20
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 07:20
Oprindeligt skrevet af Tingkaer Tingkaer skrev:

Maleren der var forbi anbefalede mig følgende:

Først skal jeg grunde alle væggene med en omgang microdispers.
Min lærred væg der skal males sort skal jeg bruge noget helmat glans 3 sort akrylmaling
Til de andre vægge der skal jeg bruge en mat grå glans 5.

Han frarådede mig at bruge silikat maling da det er meget svært at få til at dække ordenligt og generelt et besværligt produkt at arbejde med.

Så nu har jeg købt lidt maling og så står den på maling de næste par dage.


Ked af at sige det, men det der er opskriften på ulykker. Først gives der en semi forsegling af kældervæggen og derefter et lag plastikmaling. Fugt i væggen er nu fuldstæbding indespærret. I bedste fald vil dit yderste pudslag med maling begynde at skalle af ret hurtigt. I værste fald vil kældervæggen opfugtes hvilket kan medføre alvorligt bygningsskader både i kælder og resten af bygningen. Silikat maling er træls at arbejde med, men det er det eneste rigtige, hvis du ikke vil lave en stof inddækning.

Jeg taler desværre af erfaring, da jeg købte et hus, hvor den tidligere ejer lige havde "pyntet" kælderen med en gang alm. maling inden salget. Samtlige ydrevægge måtte have pudslaget hugget af. Jeg valgte så at efterisolere kælderen nu da jeg havde hugget pudset af. Jeg brugte Ytong Multipor plader og puds. Disse er ikke malet, men de kan males med Ytong silikatmaling hvis det er.


Prøv at se hvad bolius skriver under ulemper for akrylmaling



Redigeret af Eeyore - 28-December-2017 kl. 07:30
Til top
Madhouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Madhouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:


Ked af at sige det, men det der er opskriften på ulykker. Først gives der en semi forsegling af kældervæggen og derefter et lag plastikmaling. Fugt i væggen er nu fuldstæbding indespærret. I bedste fald vil dit yderste pudslag med maling begynde at skalle af ret hurtigt. I værste fald vil kældervæggen opfugtes hvilket kan medføre alvorligt bygningsskader både i kælder og resten af bygningen. Silikat maling er træls at arbejde med, men det er det eneste rigtige, hvis du ikke vil lave en stof inddækning.

Jeg taler desværre af erfaring, da jeg købte et hus, hvor den tidligere ejer lige havde "pyntet" kælderen med en gang alm. maling inden salget. Samtlige ydrevægge måtte have pudslaget hugget af. Jeg valgte så at efterisolere kælderen nu da jeg havde hugget pudset af. Jeg brugte Ytong Multipor plader og puds. Disse er ikke malet, men de kan males med Ytong silikatmaling hvis det er.


Prøv at se hvad bolius skriver under ulemper for akrylmaling



+1 herfra, jeg malede nemlig hele min kælder med noget som jeg tror var akryl maling, det bobler op der hvor der hvor evt. fugt trænger igennem.

endnu værre er det der hvor en murer smurte noget forseglende på og derfter pudsede væggene, der kan man falder puds og det forseglende lag af hvis man piller i det..

/mads

Til top
Cyberguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2017 kl. 02:23
Hvorfor har ingen foreslået f.eks Cempexo, hvis det skal være diffusionsåben.
Kan dog kun bruges på mineralsk overflade
https://www.weber.dk/facade-og-mur/produkter/malinger/weber-cempexo-murfarve.html

Eller Skalcem 100
https://skalflex.dk/Shop/produktgruppe/malinger/skalcem100.aspx

Begge giver mat overflade og ændrer ikke egenskaber for en pudset/muret/støbt mur.

Der findes også andre og mere avancerede løsninger afhængig af ønske til udseende og eksisterende underlag.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu