recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IPhone-ejerne mener, at Apple har overtrådt loven
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

IPhone-ejerne mener, at Apple har overtrådt loven

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: IPhone-ejerne mener, at Apple har overtrådt loven
    Sendt: 23-December-2017 kl. 08:43

Er det mon for at sælge flere telefoner eller har iPhones et problem, så Apple bevidst ændrer IOS?
Ville du også hellere kunne isætte et nyt batteri?


https://jyllands-posten.dk/?device=mobil#ia10145967;finans


Redigeret af bentpetersson - 23-December-2017 kl. 08:44
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2017 kl. 09:52
Havde samme oplevelse med iPhone 4S. Huggede dog bremsen i for iOS 7 med det nye interface. Det hjalp dog ikke ret længe, da flere apps forlangte iOS 7.

Så købte en 6S for godt 2 år siden, som ikke er blevet opdateret med iOS 11, der opfører sig mærkeligt på min iPad. Så der er noget om snakken.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2017 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Er det mon for at sælge flere telefoner eller har iPhones et problem, så Apple bevidst ændrer IOS?
Ville du også hellere kunne isætte et nyt batteri?


https://jyllands-posten.dk/?device=mobil#ia10145967;finans
hvis din mobil er sløv pga slidt batteri, så få dog skiftet batteriet.

Hvor svært kan det være.
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2017 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvis din mobil er sløv pga slidt batteri, så få dog skiftet batteriet.

Hvor svært kan det være.
En mobil bliver ikke sløv pga slidt batteri, sådan fungerer det ikke.
Apple sætter bevidst frekvensen ned ved "slidt" batteri pga. planlagt forældelse.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2017 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


 hvis din mobil er sløv pga slidt batteri, så få dog skiftet batteriet.

Hvor svært kan det være.
Apple gør det sværere end nødvendigt. SÅ svært kan det være.

Problemet er, at de maskerer et batteriproblem, så det for brugeren fremstår som et sløvhedsproblem.

Og sløvhed er jo noget, vi synes, vi kan være nødt til at acceptere. "Nå, så er min telefon nok bare ved at være for gammel til de nye apps, der kræver en hurtigere telefon."

Hvis brugeren fik klar besked, ville der ikke være noget problem, for så ville brugeren have et ordentligt beslutningsgrundlag for en eventuel batteriudskiftning. "Vi har detekteret, at dit batteri er ved at være slidt. Vi har derfor nedsat telefonens hastighed, så du fortsat kan have en acceptabel brugstid på en opladning."

Men det gør de ikke. Det hele foregår bag ryggen på brugeren. At det så oven i købet ser ud til at være indført som konsekvens af, at Apple havde problemer med halvdefekte batterier på nye telefoner, gør det jo mange gange værre. Det er jo et problem, som skal løses på garantien. Ved at lave en softwareændring, der skjuler problemet for brugeren, unddrager Apple sig et garantiansvar.

(Nu kommer der sikkert nogen og siger: "Jamen, der er jo så mange enheder, der går i strømsparetilstand, når batteriet er ved at være tomt!". Glem det. Det er en helt anden problematik, som er irrelevant i diskussionen. Det her handler ikke om opførslen, når et batteri er ved at være tomt. Apple nedsætter hastighed ved fuldt batteri, når batteriets kapacitet er nedsat.)


Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2017 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvis din mobil er sløv pga slidt batteri, så få dog skiftet batteriet.

Hvor svært kan det være.

En mobil bliver ikke sløv pga slidt batteri, sådan fungerer det ikke.
Apple sætter bevidst frekvensen ned ved "slidt" batteri pga. planlagt forældelse.


Nej, det de har gjort ved visse modeller siden iOS 10.2 er, at hvis batteriet er godt slidt, så throttler den CPU’en i de tilfælde, den pludselig kræver meget strøm, når der er ca. 20% eller mindre strøm tilbage.

Før 10.2 gav det udslag i at telefonen decideret slukkede.

Det burde altså ikke give en sløv telefon generelt, da det kun er i spidsbelastninger, der sker noget, og mange har da også rapporteret, at hvis din telefon er blevet sløv efter opdatering til iOS 11, så hjælper det drastisk at tage en backup, nulstille og slette telefonen, hvorefter den gendannes fra backup.

Jeg tror at mange af tilfældende med iPhone 7 kunne afhjælpes med ovenstående, for man skal godt nok have skambrugt sin telefon for at slide sit batteri så meget op på ca. et år - eller på anden måde have udsat batteriet for noget, der ikke er godt for det.

Man skal i øvrigt også sørge for, at telefonen ikke er ved at løbe tør for plads, for det kan også sløve gevaldigt.

Men når det er sagt, så burde Apple helt klart have informeret tydeligt, når ens telefon throttles pga. slidt batteri.

Redigeret af lunddal - 23-December-2017 kl. 11:50
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2017 kl. 11:44
Apples marketing vice president, Greg Joswiak, har i et interview oplyst, at man kan lade iPhone op mellem 300-400 gange, hvor efter det så begynder at miste kapacitet. Der har været skriverier om, at batteriet efter 300-400 opladninger bliver helt ubrugeligt, men det afviser Joswiak. Det svækkes med cirka 20 procent.

Betyder det, at fx den nyeste iPhone X begynder at sove hen efter ca 1 år med en daglig opladning?


Redigeret af bentpetersson - 23-December-2017 kl. 11:46
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2017 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Er det mon for at sælge flere telefoner eller har iPhones et problem, så Apple bevidst ændrer IOS?
Ville du også hellere kunne isætte et nyt batteri?


https://jyllands-posten.dk/?device=mobil#ia10145967;finans


Jeg har spurgt dig før, men gør det nu igen.

Hvorfor er det, at du leger Højlunds Forsamlingshus og smider et indlæg ind til debat uden overhovedet selv at tilføje noget?
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2017 kl. 11:50
Lunddal.

Jeg har både tilføjet et par liniers kommentar samt et link. Hvad er det, som du savner? Et foto?


Redigeret af bentpetersson - 23-December-2017 kl. 11:51
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2017 kl. 11:52
Din egen mening til de spørgsmål, du stiller.

Du beder om andres mening, så kom gerne med din.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2017 kl. 12:02
Ok tak. Det forklarer. Jeg ser det kun som indledning til en debat. Forøvrigt kunne jeg godt li Højlunds Forsamlingshus :)

Jeg synes, at det er overraskende - og personligt ville jeg føle mig lidt snydt, men du mener, som man kan læse, at det ikke er en overraskelse. 
Men det gør gamle fru Hansen, der ikke følger med, vel næppe. Vil hun ikke sige, at det er tidligt, at min nye telefon bliver slidt?

Jeg aner ikke om det kun er et ios-problem. Vi har jo set det samme mht til computere: at de bliver langsommere og langsommere.






Redigeret af bentpetersson - 23-December-2017 kl. 12:04
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2017 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Nej, det de har gjort ved visse modeller siden iOS 10.2 er, at hvis batteriet er godt slidt, så throttler den CPU’en i de tilfælde, den pludselig kræver meget strøm, når der er ca. 20% eller mindre strøm tilbage.
Jeg forstår ikke helt hvad du siger nej til? :-)
Ordene betyder det samme. mht. throttle og sætte frekvensen ned.
Men når man snakker om frekvens så snakker man altid om maks frekvens, man har i rigtig mange år brugt dynamisk frekvens, ellers ville man hurtigt få varme- og batteriproblemer ligegyldigt hvad man laver, selv stationære computere bruger dynamisk frekvens.

Problemet er at rigtig mange apps bruger meget CPU, men i meget kort tid, derfor vil telefonen blive sløv, da frekvensen er skruet ned, ved "slidt" batteri.
Grunden til jeg skriver "slidt" er også at der ikke er nogen dokumentation for hvor slidt et batteri skal være ifølge Apple, det kunne jo gå hen og være noget så simpelt som at "hvis mobilen er 3 år gammel, så sæt frekvensen ned"
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu