recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router, hvor man 5ghz og 2.4 ghz er delt ressouce
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Router, hvor man 5ghz og 2.4 ghz er delt ressouce

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Router, hvor man 5ghz og 2.4 ghz er delt ressouce
    Sendt: 25-December-2017 kl. 21:22
Hej folkens

Jeg skal have ny router. 

Jeg har Squeezebox'es, chromecast audio's, etc. der kobler op på 2.4 ghz netværket.

Jeg vil samtidig gerne have fuld hastighed på 5ghz på de devices der understøtter det. Men så kan jeg (i dag) ikke styre Chromecast'en, Squeezebox'en, etc., fordi de er koblet op på 2.4 ghz.

- Er der kommet routere, hvor alle netværksressourcer optræder delt på tværs af 2.4 ghz og 5 ghz?

Jeg vil gerne holde fast i, at de 2 netværk har separate SSID'er og jeg bevidst pr device vælger netværkstype. 

Mvh
Jens
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2017 kl. 21:41
Det er da ligegyldigt om de er på 5, 2,4 MHz eller kablet.
Det bør da ikke være et problem at styre en enhed bare fordi det er koblet på en anden type forbindelse eller SSID.

De er jo alle på det samme netværk.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2017 kl. 21:47
husk følgende. - Routeren har dhcp. - altså tildeler den IP-adresser/navne til alle enheder der kobles på netværket, uagtet af om det er wired, 2,4 eller 5 som lahan siger. - Når data kommer fra en mobil, så sendes al trafik ind via routeren og videre ud til den pågældende enhed (og det er routeren der har styr på det. ikke de pågældende enheder) Alle data ryger konsekvent gennem routeren. Det er de unægtelig nødt til da al switching funktion sidder i routeren, så du sender på ingen måde data direkte fra en mobil til en cc eller andet uden at det har været over en router.

Så som Lahan siger, hvorfor har du problemer med det?


Redigeret af claus_jac - 25-December-2017 kl. 21:47
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2017 kl. 08:40
Tror bare dit problem er tænkt.

Mine ssid er sat op med navn og navn_5ghz.

På den måde kan jeg selv vælge. Og kan sagtens se chromecast, Apple tv mv. uanset om de kører 2,4 eller 5Ghz.

Vær opmærksom på at 5Ghz har ringe rækkevidde. Jeg har derfor en repeater for at få fuld dækning.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2017 kl. 08:50
Jeg kører Chromecast, Squeezebox på 2.4 GHZ og resten kører på 5 GHz.

Jeg har ingen problemer. Alt er j tilsluttet den samme router, så alt kan se hinanden.

Jeg kan ikke forstille mig at du hr et problem.
Til top
Hampenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-November-2017
Status: Offline
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hampenberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2017 kl. 11:03
En router fungerer allerede på den måde du efterlyser.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2017 kl. 14:53
Jamen, det er jo dejligt hvis min problem bare er tænkt.
Jeg kan ikke efterprøve det da min router er stået af. Jeg spørger fordi jeg skal have ny router. Jeg har så blot valgt 2.4 for at undgå mit "tænkte problem".

Så hvis børnene spiller et LAN-spil på deres ipads, f.eks., kan de sagtens spille hvis 2 er på 2.4ghz og den tredje er på 5ghz?

Redigeret af JENC - 26-December-2017 kl. 17:59
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2017 kl. 16:27
Ja
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2017 kl. 17:58
Man skal lære så længe man lever ...
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu