recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billigste familiebil på ca. 8 år?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Billigste familiebil på ca. 8 år?

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Billigste familiebil på ca. 8 år?
    Sendt: 28-December-2017 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Tror ikke lige der kommer et forbud mod fossile brændstoffer i DK i de første mange år. Vi er dårligt nok stoppet med kulfyrede kraftværker, og firmaet der havde lavet et system til ombytning af batterier på elbiler gik rabundus. Det er en ekstra hurdle at “optankning” af en elbil tar en rum tid, som de fleste ikke har. Batterier bliver bedre og bedre, men også dyrere. Og sikkert også farligere, som vi har set med mobiler. Så længe der er begrænsninger på brugen af elbiler og prisen er højere end tilsvarende konventionelle biler, kommer der ikke lovgivning om udfasning af benzin og diesel biler.

Undskyld til trådstarter, dette er noget langt fra din Octavia, men Kampus tager fejl på flere punkter.

Ja, der er 3 kulfyrede kraftværker tilbage, de bliver lukket inden 2025.

Ja, Betterplace gik konkurs. For småt og for dyrt. Men det forhindrer ikke andre producenter i at buldre videre.

Elbiler med kun 20kWh, som de fleste Zoe og Leaf, dur kun til bykørsel. Men alle har mere kapacitet i 2018, Leaf med 40 kWh og senere 60 kWh. BMW får også større kapacitet. Alle med 200 km vinter / 300 km sommer “range” eller mere.

Ja, batterier bliver bedre og bedre, men IKKE dyrere. De rasler faktisk ned i pris. Check evt Eksempel på prisanalyse

Og hvornår er prisen og “range” på en konventionel bil og en elbil ens? Flere gætter på 2021. Altså i udlandet. Her i gamle Danmark kan politikernes skruen på afgifter sagtens sætte en kæp i hjulet.

J

Min vending “dårligt nok” hentyder netop til at der er plan for lukning af kulfyrede kraftværker, som endnu ikke er gennemført. Måske fordi landet først skal plastres til med kæmpe vindmøller for at klare el forbruget.
Der ER altså stor prisforskel på benzin og el drevne biler, hvis rækkevidden skal være ens pr optankning
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Tror kan jo flytte bjergeWink 

I DK er det ikke tro du er oppe imod. Det er derimod regeringen. Og den kæmper selv guderne forgæves imod, når det kommer til de virkelige miljøforbedringer. 

Hele problemet omkring elbiler, grøn-mig-her-der-og-alle-vegne, Co2, miljø osv osv.. Det er ene og alene ord. Ord som lyder godt, men oftest er ekstrem urealistiske at gennemføre uden en eller anden form for økonomisk i omstillingsperioden. Hvor stort dette kaos bliver, det er alene op til, hvor meget is man har i maven, eller hvilken holdningen man nu engang har valgt, den dag beslutningen træffes. 

Der nævnes flere områder i tråden - Men reelt behøver vi bare at starte det mest nærliggende og oplagte sted - Solceller. 
Op imod 35% af hver families/bolig samlede Co2 belastning foregår via El og varme. Hvis vores regeringer (bemærk fler-tal) havde no*** nok til det, så kunne vi i løbet af ganske kort tid faktisk leve op til væsentlig bedre tal, end det som gang på gang må ændres. 
Når motivationen mindskes og/eller helt fjernes gang på gang, så ryger troen og tilliden samtidig. Og endnu mere når det viser sig, at hensynet i virkeligheden ligger til noget, som man desperat forsøger at fastholde, nemlig de allerede eksisterende producenter. 

Personligt synes jeg, at man mangler at gøre op, om det er hensynet til miljøet eller hensynet til andet man vil opnå. Man kan ikke gøre begge dele.
Pt siger man hensynet til miljøet, men tager hensynet til andet. Det hænger ikke sammen.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Tror ikke lige der kommer et forbud mod fossile brændstoffer i DK i de første mange år. Vi er dårligt nok stoppet med kulfyrede kraftværker, og firmaet der havde lavet et system til ombytning af batterier på elbiler gik rabundus. Det er en ekstra hurdle at “optankning” af en elbil tar en rum tid, som de fleste ikke har. Batterier bliver bedre og bedre, men også dyrere. Og sikkert også farligere, som vi har set med mobiler. Så længe der er begrænsninger på brugen af elbiler og prisen er højere end tilsvarende konventionelle biler, kommer der ikke lovgivning om udfasning af benzin og diesel biler.
Tror kan jo flytte bjergeWink

Men fakta er, at der enormt focus på det i hele verden. Specielt de store spillere som Indien og Kina, mener at det er i 2030 at emission skal være 0.

Du skriver det er en hurdle med optankning, har nordmændene da mere tid end danskerne? Come on....Smile
Hvis Danmark kommer til at følge den Norske model omkring registreringsafgift, som i øvrigt er en model autobranchen i Danmark gerne ser indført, og som regeringen har ret så stor fokus på, så kommer der til at ske nogle ændringer. Det er ikke sidste gang de piller ved registreringsafgiften i Danmark, det er blevet til tredje gang i år.

De store tabere de sidste 3 år har været brugtvognsforhandlerne, og de store vindere de sidste par år har været finansieringsselskaberne, som har kunne få leasing biler på Danske landeveje uden at betale registreringsafgift, hold da helt kæft hvor har de skummetfløden.

Det er kun et spørgsmål tid, og jeg tror personlig på at det kommer til at gå stærkt med 0 emissions krav, måske ikke i 2025 som i Norge, men 2030 vil være et rigtig godt udgangspunkt, og det er altså kun om 12 år. 

For Norge vedkommende er det kun 6 år, det er lidt tanke vækkende.
Sverige har i øvrigt også været fremme med at vil udelukke biler med fossile brændstoffer fra 2030

Det handler vel også om at vi menesker bare skal til at tilpasse/ indstille os til at køre og have bil på en anden måde.

Men når der så ikke er behov for fossile brændstoffer som jo er udvundet af olie, hvad så med mellemøsten og deres olie sheikerOuch Salget af rå olie må da falde draktisk omkring år 2030, hvis bare 35% af bilerne i verden køre på el eller lign. 






Redigeret af Potter - 28-December-2017 kl. 13:43
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 757
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jwin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Tror ikke lige der kommer et forbud mod fossile brændstoffer i DK i de første mange år. Vi er dårligt nok stoppet med kulfyrede kraftværker, og firmaet der havde lavet et system til ombytning af batterier på elbiler gik rabundus. Det er en ekstra hurdle at “optankning” af en elbil tar en rum tid, som de fleste ikke har. Batterier bliver bedre og bedre, men også dyrere. Og sikkert også farligere, som vi har set med mobiler. Så længe der er begrænsninger på brugen af elbiler og prisen er højere end tilsvarende konventionelle biler, kommer der ikke lovgivning om udfasning af benzin og diesel biler.

Undskyld til trådstarter, dette er noget langt fra din Octavia, men Kampus tager fejl på flere punkter.

Ja, der er 3 kulfyrede kraftværker tilbage, de bliver lukket inden 2025.

Ja, Betterplace gik konkurs. For småt og for dyrt. Men det forhindrer ikke andre producenter i at buldre videre.

Elbiler med kun 20kWh, som de fleste Zoe og Leaf, dur kun til bykørsel. Men alle har mere kapacitet i 2018, Leaf med 40 kWh og senere 60 kWh. BMW får også større kapacitet. Alle med 200 km vinter / 300 km sommer “range” eller mere.

Ja, batterier bliver bedre og bedre, men IKKE dyrere. De rasler faktisk ned i pris. Check evt Eksempel på prisanalyse

Og hvornår er prisen og “range” på en konventionel bil og en elbil ens? Flere gætter på 2021. Altså i udlandet. Her i gamle Danmark kan politikernes skruen på afgifter sagtens sætte en kæp i hjulet.

J

Redigeret af Jwin - 28-December-2017 kl. 12:58
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 12:16
Det er langt fra alle elbiler og hybrider som kan klare så høj effekt, så selvom en ny Volvo hybrid teoretisk kunne lades på 30 min, så tager det altså 2,5 timer fordi bilen ikke kan klare 22kw ladestandere
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 12:01
Til alm. hverdags brug vil jeg vove den påstand at det tager længere tid med en fosil-brændstof bil at tanke end det gør med en el bil.
Her tager jeg selvfølgelig ikke udgangspunkt i en 22 kwh Nissan Leaf etc. som efter min mening er ubrugelige grundet den lave kapacitet - men med biler med 70kwh+.

EON Danmark tilbyder fx. flatrate opladning hjemme for 579kr/md til el-biler.
Når man kommer hjem sætter man bilen i stikket og når man skal køre hiver man den ud.
Det har så også den fordel at batterierne altid er optimalt ladet og at bilen kan varmes op inden man skal køre uden at skulle bruge batterikapacitet på det.
Når der lades så snakker vi 230V 3x 16A (Kan også lade med 32A hvis kabler blev opgraderet) så tager det altså ikke lang tid at lade op og med en kapacitet til ~380km(gennemsnit) så ser jeg ikke det som et problem.




Redigeret af Stroyer - 28-December-2017 kl. 12:03
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

Og så skal vi lige ha' den alternative: En Nissan Leaf (ja, en elbil).

Hold dig fra det pjat. Det er simpelthen ikke modent nok. Har prøvet at køre fra Roskilde til København i en Leaf om vinteren, hvor vi måtte stoppe varme apperat for at kunne nå frem. Motorvej er slet ikke egnet til sådan en Leaf. Km tæller nedaf, for hver meter du rykker dig. Det giver slet ingen mening. Max 90 på motorvej, ellers går det helt galt.

De er fine som bybiler, men har man en drøm om at forlade byskiltet, så holder den ikke en meter. 
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 11:24
Jeg tror desværre at du har ret Kampus.

Og det skyldes det store hul der kommer i statskassen, hvis de tårnhøje bilafgifter forsvinder.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 10:02
Tror ikke lige der kommer et forbud mod fossile brændstoffer i DK i de første mange år. Vi er dårligt nok stoppet med kulfyrede kraftværker, og firmaet der havde lavet et system til ombytning af batterier på elbiler gik rabundus. Det er en ekstra hurdle at “optankning” af en elbil tar en rum tid, som de fleste ikke har. Batterier bliver bedre og bedre, men også dyrere. Og sikkert også farligere, som vi har set med mobiler. Så længe der er begrænsninger på brugen af elbiler og prisen er højere end tilsvarende konventionelle biler, kommer der ikke lovgivning om udfasning af benzin og diesel biler.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det varer længe endnu før elbiler er et reelt alternativ. Det har Regeringen bl.a. sørget for. Men også mht rækkevidden er der for store begrænsninger, især om vinteren hvor varmeapparat tar sin del af strømmen. Og hvad med den dag batterierne skal skiftes. Det må koste spidsen af en jetjager
Bare til orientering, så kan der ikke købes biler i Norge der benytter fossile brændstoffer fra 2025. Og biler der køre på el er mange i Norge.

Bemærk at det jo også koldt i NorgeSmile 

Holland havde ellers fuldt den norske model, den er så blevet til, at alle biler skal være emission fri i 2030.
Diesel biler bliver forbudt Paris - Madrid - Athen og Mexico fra 2025

Volvo laver kun Hybrid biler fra 2019 og de kommer med el-biler under navnet polestar.

Så venter vi bare et udspil fra den Danske regering, mon ikke de har noget i ærmet.


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

Og så skal vi lige ha' den alternative: En Nissan Leaf (ja, en elbil).


Hvordan matcher en Leaf med:
"Vi har to børn og en hund, vores nye bil må derfor ikke være mindre end en Skoda Octavia Combi."


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2017 kl. 06:43
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

hvad med den dag batterierne skal skiftes. Det må koste spidsen af en jetjager


Hvis det skulle ske, så er ca. 16000 kr. vel heller ikke så slemt; hvis dit pris estimat ellers holder stik.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu