recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af baghøjtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af baghøjtalere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af baghøjtalere
    Sendt: 31-December-2017 kl. 13:08
Hej

Jeg kører pt. med et 5.1 setup, men overvejer at opgradere til 7.1.

Spørgsmålet er:

Jeg har ikke mulighed for at placere de sidste 2 højttalere på en bagvæg.

Vil det fungere at placere baghøjttalerne i samme højde som side højttalerne, blot på en side væg i stedet? Højttalerne er Dipoler (de 4 surround kanaler)

Ifølge Dolby skal de jo sidde bag lytteposition.

mvh

Lars


Redigeret af Speedloader - 31-December-2017 kl. 13:11
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2018 kl. 18:13
Jeg var egentlig igang med at svare nej, men nu er jeg lige nødt til at spørge: hvad mener du med

"Højttalerne er Dipoler (de 4 surround kanaler)"

Hvis du har højttalere, som kan spille dipolar, så kan de formodentlig også bi-ampes, og hvis du sætter dem så langt tilbage mod bagvæggen som muligt samt sætter "side-surround" kanalerne til de enheder, som vender mod skærmen og "back-surround" kanalerne til de enheder, som vender mod væggen, så vil det "fungere". Ikke fantastisk, men det er den eneste måde. Du skal altså ikke sætte flere højttalere op, blot anvende dine surroundhøjttalere til fire kanaler i stedet for to.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2018 kl. 18:59
Hej og tak for dit svar,

Jeg tror ikke jeg har forklaret mig korrekt.

Jeg kører p.t. med 5.1. konfiguration.
Jeg vil gerne køre 7.1 og dermed købe 2 højttalere yderligere af samme slags.

Ved 5.1 foreskriver dolby at surround kanalerne placeres lidt bagved lytteposition på sidevæg.

Ved 7.1 foreskriver dolby at de eksisterende surround kanaler fra 5.1 flyttes på side væg ud for lytteposition og bag højttalerne placeres bagved lytteposition.

Den sidstnævnte position kan jeg ikke imødekomme og spørgsmålet er så om de kan placeres på en sidevæg ligesom i 5.1, blot hvor de er trukket længere bagud.

De kan iøvrigt ikke bi-ampes.


Redigeret af Speedloader - 01-Januar-2018 kl. 19:04
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2018 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Jeg tror ikke jeg har forklaret mig korrekt.

De kan iøvrigt ikke bi-ampes.

Du har forklaret dig fint nok. Men eftersom dine højttalere ej kan bi-ampes vil jeg vende tilbage til mit oprindelige svar:

Nej. Det vil ikke fungere korrekt. Du vil ikke få den surround-oplevelse som det er tiltænkt. Men du vil da muligvis selv synes, at det virker helt ok. Lidt ligesom, at det da er muligt at køre uden centerhøjttaler (hvilket jeg selv har gjort), men det fungerer bare ikke korrekt.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2018 kl. 20:17
Ok tak for svaret.

Jeg tror jeg vil starte med en 5.1.2 konfiguration i stedet så, og så evt udvide til 5.1.4 senere.


Til top
Hounddog Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Marts-2008
Sted: 8660
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hounddog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2018 kl. 20:34
Det var jo også muligt at sætte de 2 højtalere højt foran (iflg dolby)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2018 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Jeg tror jeg vil starte med en 5.1.2 konfiguration i stedet så, og så evt udvide til 5.1.4 senere.

Øøh, ja hvis Atmos er en mulighed (hvilket du ikke nævnte oprindeligt) er det da klart dét du skal stile imod!! Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2018 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Jeg tror jeg vil starte med en 5.1.2 konfiguration i stedet så, og så evt udvide til 5.1.4 senere.

Øøh, ja hvis Atmos er en mulighed (hvilket du ikke nævnte oprindeligt) er det da klart dét du skal stile imod!! Smile
Ja Atmos er bestemt en mulighed. 

Nu når vi er ved emnet Atmos, er det monopol højttalere man skal brug til loftshøjttalere?


Redigeret af Speedloader - 01-Januar-2018 kl. 20:53
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2018 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Jeg tror jeg vil starte med en 5.1.2 konfiguration i stedet så, og så evt udvide til 5.1.4 senere.

Øøh, ja hvis Atmos er en mulighed (hvilket du ikke nævnte oprindeligt) er det da klart dét du skal stile imod!! Smile

Ja Atmos er bestemt en mulighed. 

Nu når vi er ved emnet Atmos, er det monopol højttalere man skal brug til loftshøjttalere?


Ja da Atmos er objektbaseret, skal lofthøjttalerne være monopole. Jeg vil mene at det også gælder SR og SRB højttalerne.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 05:12
Det vigtigste ved Atmos og loftshøjttalerne er deres spredning. I vores 'små' rum sættes der høje krav til spredningen.  Vinkling af højttaleren hjælper selvfølgelig. Det er bare en øjenbæ :)

Redigeret af Jonas_h - 03-Januar-2018 kl. 05:54
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu