recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS løsning fil/backup service
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS løsning fil/backup service

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kukstern Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-September-2009
Status: Offline
Point: 121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kukstern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS løsning fil/backup service
    Sendt: 02-Januar-2018 kl. 14:19

Hej

Jeg arbejder på et lille projekt for et firma med 10 personer. Det er blevet for dyrt for dem at bruge DropBox til at dele filer.
Jeg vil opsætte en fil/backup service med Synology. Jeg tænker på et par forskellige løsninger:

- 1-HDD NAS i virksomheden og en anden 1-HDD på en anden lokation - skal det være en backup (hyperbackup) eller en sync-løsning?

(Jeg kører privat med en backup-løsning til en anden NAS på en anden lokation, men der sker ikke noget ved der går dage før det er kørende igen)
Hvis NAS'en i virksomheden bryder sammen - hvor hurtigt er det så at genoprette filerne til en ny? Derfor tænker jeg på noget sync job i stedet for backup.

- 2-HDD NAS med backup i skyen - tænker på Amazon Drive 100GB løsning - De har kun omkring 10 GB data i virksomheden.

Fordele og ulemper?

Samme for begge løsninger. De skal kunne få adgang til filerne, når de ikke er i virksomheden. Om det skal være en offline løsning eller cloud?

De skal have omkring 3 access-niveauer. Ejerne adgang til alle filer, ledere adgang til næste niveau og normale ansatte kun adgang til laveste niveau - ikke sikker på om det er beskrevet forståeligt. De ansatte skal ikke have deres eget share.
 
Nogle gode idéer?
 
/Kennet
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2018 kl. 21:55
Helt seriøst - kontakt en forhandler som kan hjælpe dig med at lave en ordentlig behovsafdækning af en eventuel løsning. - Det her er et forum for private.

Og hvis de har office365 licenser, så har de vist også mere end 1TB til onedrive i stedet for dropbox. - Dropbox kan så vidt jeg er orienteret ikke garantere data forbliver i europa på småkunder. - Onedrive data vil pt ligge i irland. (sådan lige i forhold til opbevaring af data som virksomhed.)
Til top
kukstern Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-September-2009
Status: Offline
Point: 121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kukstern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 14:56
Jeg ved godt dette er et forum for private, men der er alligevel noget best practice og erfaring i gruppen, som sagtens kan bruges. De skal ikke bruge den helt store forkromede løsning. Det er udelukkende dokumenter der skal sikres.
De bruger ikke office365, og kommer heller ikke lige til det. Jeg er så lidt i tvivl om hvad du mener med at data forbliver i Europa??
Jeg kan sige deres hosted Exchange ligger i UK, og det giver ikke nogle problem.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 15:05
Efter min mening er det komplet irrelevant om der er best practice herinde. Du arbejder på noget hvor du tjener penge og skal hjælpe nogle andre folk med at tjene penge. - MEN forventer gratis hjælp?`

Behovsafdækningen fra en professionel kunne jo rent faktisk afstedkomme nogle skjulte fælder og muligheder som du ikke selv er i stand til at se fordi du ikke ved nok om det. Noget som kan have stor betydning for firmaet. Det er jo lige præcis derfor folk er certificerede til at snakke om det.


Til top
kukstern Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-September-2009
Status: Offline
Point: 121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kukstern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 15:31
Jeg tvivler på at alle folk der sidder her inde kun sidder med deres egen PC i hjemmet, og ikke rent faktisk arbejder i en virksomhed med IT, hvor de uden betaling vil dele noget erfaring.
 
Det er jo ikke løsningen jeg skal bruge, men nogle idéer til hvordan det kunne løses. De kunne selvfølgelig også bare bestille et firma til at lave en løsning, men skal de have certificerede folk til at lave det, så bliver det helt sikkert en meget dyr løsning, for "kun" at tage backup af nogle dokumenter.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 15:45
Opgaven er at købe 2 nas

En på lokal. Og en remote.

Qnap har indbygget programmer til at synce.

Prisen afhænger af ydelse og plads behov   

Du kan selv læse om små løsninger på www.qnap.com

Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 13:27
Hej. Umiddelbart her noget inspiration fra mit eget setup.

Jeg bruger en 418j som hoved nas, med en usb disk tilsluttet til lokal backup, (hyper backup). Du kunne nøjes. Med en 2 Bay, j serien er rigelig hurtig, specielt hvis det kun er til fil adgang.

Remote backup har jeg en 216se med to single diske. Jeg køre hveraften en fil synkronisering, ikke hyper backup, til hver af diskene i 216se. Derved har jeg to kopier. En gang om måneden kører jeg en fuld backup for at opdage evt. Korrupte filer. Tidligere kunne scrup ikke schduleres i synology, som også kigger efter korrupte data.

Hvis min lokalt nas forsvinder har jeg stadig backup i to kopier, og for at være hurtig oppe kan jeg hente den ene disk i 216se og sætte den i ny nas og har stadig en backup som jeg ikke skal røre.

Hyper backup er database baseret, den har haft fejl og det er rart at have en “rigtig” fil kopi.

Synology har noget gode muligheder for at få adgang til filerne, få synology driver eller synology cloud. Også vi web.


Redigeret af 0leDK - 04-Januar-2018 kl. 14:03
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 14:58
Jeg forstår ikke det her. 

En eller anden har i sit ansigts fodsved banket et firma på benene med 10 ansatte, men ønsker at basere virksomhedens IT løsning på hvad tilfældige mennesker på et tilfældigt forum har af tilfældige ideer? 

Alene det at hive løn hjem til 10 ansatte tyder på en årsomsætning på mindst 5 millioner, hvor fedt er det lige at have 10 ansatte siddende til en tusse eller mere om dagen og kukkelure fordi IT'en er amatøragtigt håndteret? Hvor fedt er det at måtte fortælle kunder at man desværre ikke kan levere de kommende to dage fordi "random-dude fra random-forums" forsikringer om at noget var skidefedt ikke helt viste sig at holde vand?

..og ja, der kan sagtens sidde profesionelle mennesker med professionel viden her på forummet, deres professionelle svar bør være "få det gjort ordentligt af nogen der rent faktisk har forstand på hvad de laver" - så de "professionelle" svar du får her på forummet er fra folk der dog ikke er mere professionelle end at de godt tør lokke en amatør på glatis. 

Start med at høre ejeren af firmaet hvor meget kaos i IT'en han/hun er villig til at acceptere, er det på "whatever, shit happens"-stadiet eller er det vigtigere end det? Derefter kan I træffe en beslutning om hvor meget I ønsker at gamble med en tilfældig løsning eller om der er brug for en løsning med optimeret oppetid og kontraktlige forpligtelser ved nedbrud.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 15:09
kan Være de bruger andre systemer til de vigtige opgaver, de har jo også en hostet Exchange og måske nav i cloud eller lign. men det er kun gæt. Trådstarter skriver at det ikke gør noget at det er nede et par dage. Jeg forholder mig bare til spørgsmålet.
Til top
kukstern Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-September-2009
Status: Offline
Point: 121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kukstern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 13:44
Lad mig lige høre hvor mange firmaer du kender der har ansat 10 mand fra dag 1, og samtidig tog fat i et konsulent hus med det samme, som skulle opsætte en backup-løsning for kun en begrænset mængde dokumenter. Snakker vi 8-10k for en konsulent pr. dag (certificeret er det nok 1500 kr. i timen) + licenser, og så skulle de vel oven i købet også have en server/domain løsning?? Hvor mange nystartede firmaer hiver lige det ud i en opstartsfase, som man reelt set ikke ved om nogensinde bliver en succes - jeg har i hvert fald aldrig hørt om det.

Kunne det tænkes at firmaet er vokset, og man så derefter begynder at fokusere på en mere automatisk backup løsning? Alle deres vigtige værktøjer er hosted som jeg også skriver, men de har jo godt nok heller ikke nogen redundant internetforbindelse, så det er selvfølgelig endnu en ting de så skal have.

Det er ikke en amatør der sidder med det. Jeg arbejder selv med IT, men har bare ingen større erfaring med backup-løsninger, så derfor spørger jeg ind til eventuelle løsninger.

@OleDK
Det er nok sådan noget løsning vi vil gå efter til verdensfirmaet. Almindelig backup og så en 1->1 kopi af dokumenterne.


Redigeret af kukstern - 05-Januar-2018 kl. 13:47
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 18:42
derfor ringer man jo også til en forhandler - ikke nødvendigvis et konsulenthus. Der sidder stadig certificerede folk der kan rådgive om skalering og design af løsninger uden at skulle have en konsulent på. B2B forhandlere har normalt ganske udmærkede folk ansatte som har set rigtigt mange forskellige løsninger. (og nej man betaler faktisk ikke for tiden de bruger på at designe en løsning, men til gengæld vil det næppe blive en 1-disk løsning, som du havde i tankerne. Det turde jeg sg ikke have kørende som fundament for lagring af de absolut mest vitale dele i en virksomhed (nemlig deres dokumenter som typisk vedrører kunder)
Men jeg er 100% enig med strandvasker om at man som virksomhed generelt IKKE forlader sig på designs fra "hjemmestrikkere" - også selvom flere arbejder med IT.

Noget andet. hvorfor mener de de er vokset fra dropbox? - hvis det har virket fint for dem, så kan de jo bare opgradere til business udgaven og få meget mere plads. MEN bare husk at data for alt i verden IKKE kun må være der.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 19:12
Tror ikke han mener 1 Hd løsning, blåt løsning 1 og løsning 2. 1-hdd og 2-hdd. ( håber jeg)

Dropbox til 10 koster ca 7000kr årligt , som for noget er billigt og andre dyrt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu