recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fibia skiftning af kabler pga defekt, hvem betaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fibia skiftning af kabler pga defekt, hvem betaler

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
KasperL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fibia skiftning af kabler pga defekt, hvem betaler
    Sendt: 02-Januar-2018 kl. 15:25
Hej 

Mine forældre har pga en defekt fået udskiftet kabler (altså udenfor i jorden og ind til boksen på væggen i huset), for at deres tv og internet via fiber, kunne virke igen.

Mit spørgsmål til jer er så, hvem der skal betale? 

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at de har fået en regning på det.
Fibia kræver 3000 kr for skiftning til andre og nyere kabler.
Min far fulgte lidt med under skiftningen, og han kunne se, at det var anderledes kabler, der blev lagt denne gang.

For det første, skulle man ikke mene, at kablerne allerede kunne gå i stykker. Det var dengang Waoo der lagde kablerne. Men man skulle da ikke mene, at de allerede er outdatede? 

For det andet, er det vel udbyderen, der trods alt leverer en vare, som deres kunde betaler for, og derfor burde de vil også skulle stå for, at det virker som det skal? 
Specielt når det stadig er et forholdsvist nyt produkt? 

For det tredje, er der på intet tidspunkt blevet informeret om, at det ville koste noget at få lavet.
Hvis de havde vidst det inden, ved jeg med sikkerhed, at det ikke var blevet lavet, hvis det var prisen.
Så havde de fundet en anden løsning i stedet.

Hvad siger I, er det i orden?

MVH
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2018 kl. 15:34
Hej
Vil da mene det er udbyderens Fiber helt ind til huset ,og dermed deres ansvar at skifte uden beregning.
Mvh.

Til top
KasperL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2018 kl. 15:42
Tak, Nesager.

Det vil jeg også mene.
Jeg ville kunne forstå, at de skulle betale, hvis det var selvforskyldt.
Men det stoppede bare med at virke en dag. Og det viste sig så, at det var pga et kabel udenfor i jorden.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2018 kl. 15:58
Hvem der skal betale afhænger også af hvordan skaden er sket. Er kablet f.eks. blevet gravet over, eller på anden måde ødelagt inde på abonnentens grund, er det ham selv der må betale.
Flemming
 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2018 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af KasperL KasperL skrev:

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at de har fået en regning på det.
Fibia kræver 3000 kr for skiftning til andre og nyere kabler.
Min far fulgte lidt med under skiftningen, og han kunne se, at det var anderledes kabler, der blev lagt denne gang.

For det første, skulle man ikke mene, at kablerne allerede kunne gå i stykker. Det var dengang Waoo der lagde kablerne. Men man skulle da ikke mene, at de allerede er outdatede? 

For det andet, er det vel udbyderen, der trods alt leverer en vare, som deres kunde betaler for, og derfor burde de vil også skulle stå for, at det virker som det skal? 
Specielt når det stadig er et forholdsvist nyt produkt?
Hvilken type bolig, er det eget parcelhus eller lejemål?
Som udgangspunkt mener jeg stikledninger på egen grund er ejers problem, med mindre det er så nyt at garanti/reklamationsret skal dække?

Hvis det er parcelhus har de måske en rør/stiklednings forsikring som kan dække (evt. minus noget selvrisiko, det har min)

EDIT:
Oprindeligt skrevet af KasperL KasperL skrev:

Min far fulgte lidt med under skiftningen, og han kunne se, at det var anderledes kabler, der blev lagt denne gang.
Hvorfor skiftede Fibia hele kablet/stikledningen?
Normalt ville man vel bare blæse en ny lysleder fiber igennem eksisterende rør/slange, hvis selve lyslederen var defekt?
Men der var måske fysisk skade på rør/slange?



Redigeret af JørgenT - 02-Januar-2018 kl. 16:56
Mvh. JørgenT
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2018 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af KasperL KasperL skrev:

Hvad siger I, er det i orden?

Hej.

Det må afhænge af den aftale der nu er, men jeg tror, at der er en masse ting vi ikke ved.
Hvad er der sket før?  Man kommer ikke bare kommer ud og skifter. Hvad er forhistorien?

Men ellers kan jeg ikke forså den kundeservice medarbejder der laver aftaler med kunderne dagen lang og som ikke gør det klart i hvilke tilfælde kunden selv skal betale, og giver kunden en ide om hvor meget sådan noget kan løbe op i?

Det er amatøragtigt. Har hun mon været under oplæring?

Jeg ville stille og roligt kontakte Fibia og spørge hvad de plejer at gøre i sådan et tilfælde?

Hilsen Carsten.

Til top
KasperL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 09:12
Hej alle, og tak for jeres svar.

Jeg har talt med dem, og den søde dame i kundeservice er ved at undersøge sagen.

Det eneste hun kan læse sig til, er at man har skrevet, at det var en overgravet ledning.

Da de bor i et parcelhus, hvor der ikke har været gravet, må det være ude på vejen, at skaden er sket. 

Og ja, jeg ville jo synes, at man ville informere om det inden, hvis det koster kunden penge at få lavet.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 09:34
Så må du kunne finde ud af hvem der gravet ledningen over .
Hvis der har været grave arbejde ,må vedkommende da have en forsikring.
Mvh.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af KasperL KasperL skrev:

Jeg har talt med dem, og den søde dame i kundeservice er ved at undersøge sagen.

Det eneste hun kan læse sig til, er at man har skrevet, at det var en overgravet ledning.

Da de bor i et parcelhus, hvor der ikke har været gravet, må det være ude på vejen, at skaden er sket. 
Hvis skade er ude i offentlig vej må det vel være Fibia som ejer der bærer smerten, med mindre de kan finde skadevolderen?
Mvh. JørgenT
Til top
KasperL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 10:22
Enig, JørgenT.

Det er ikke vores ansvar, at finde vedkommende der har gravet det over.


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af KasperL KasperL skrev:


Da de bor i et parcelhus, hvor der ikke har været gravet, må det være ude på vejen, at skaden er sket. 


Eller der har været en gnaver forbi.

3000 kroner er billigt, hvis de har gravet op, fejlsøgt på gammelt kabel, fundet en defekt og trukket et nyt.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af KasperL KasperL skrev:

Enig, JørgenT.

Det er ikke vores ansvar, at finde vedkommende der har gravet det over.




Hvis det pludseligt stoppede, har dine forældre vel lagt mærke til om nogen har gravet ude i vejen den dag?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu