recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stor fejl i Intel CPU'er rettes først 9 januar.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stor fejl i Intel CPU'er rettes først 9 januar.

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Hej.

En Spectra BIOS opdatering giver ifølge Intel problemer på Broadwell (Core i3/5/7 5000 serie mobile) and Haswell (Core i3/5/7 4000 serie både for desktop og mobile).


Jeg har nu selv på min Haswell, der kører Windows 10 Pro udskudt alle Microsoft opdateringer i 35 dage.

Hilsen Carsten.



Jeg fik en bios opdatering fra Lenovo i torsdags. Jeg installerede den uden problemer. Min bærbar har en I7 4710MQ CPU.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 21:35
Hvad gør disse BIOS updates? Jeg har en gammel 6-kernet Xeon X5670, skal nok ikke lige forvente de vilde updates
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvad gør disse BIOS updates? Jeg har en gammel 6-kernet Xeon X5670, skal nok ikke lige forvente de vilde updates


Intel stiller gennem en microcode-opdatering nye funktioner til rådighed til styresystemet, som det kan bruge til at bekæmpe en del af problemet.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 04:49

Hej

@Kandersen

Først tak for Informationen.

Ifølge mit tidligere link 'Intel said that customers have reported “higher system reboots” (crashes) after applying BIOS updates.'


Men jeg fandt en liste fra Lenovo over BIOS opdateringer for Meltdown og Spectre:


Den er ikke komplet, men viser at BIOS opdateringerne er forskellig fra PC til PC. Jeg har ikke læste noget om hvilke eller hvor mange der skulle 'crashe'.

Hvis man ikke kan finde sin Lenovo PC i ovenstående liste er det første jeg ville gøre at checke i 'End of Life' listen:
  

@Armani-thomas

Tidligere i tråden var et link til en Intel side med en oversigt over hvilke CPU'er der er ramt.
Hvis din Xeon X5670 er med på listen ville jeg checke om der findes en patch hos enten din morherboard eller PC leverandør?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 15-Januar-2018 kl. 04:50
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 09:47
Westmere xeon's er et par år nyere end i7 920, så den må også være ramt. Men ASUS laver nok ikke lige noget til et 10 år gammelt bundbræt
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 10:19
Jeg har også et x58 bundkort, fra ASUS, med en i7-970. Jeg kigger løbende, men tvivler også på at der kommer noget til det.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 11:34
Hej.

Jeg prøvede at Google og fandt følgende:

'ASUS motherboards that support 6th, 7th or 8th Generation Intel Core™ processors or Intel Core X-series processors for X99 and X299 platforms*.' 


Jeg finder det chokerende at ASUS ikke går længere tilbage. 

Der er slet ingen sammenhæng mellem CPU listerne fra Intel og Motherboard listerne fra ASUS! 

Det kan ikke være rigtigt. Hvis der er nogle der har info om flere ASUS motherboards, vil jeg opfordre dem til at oplyse det her.



Og for ASUS PC'er:


Og for ASUS Servers og Workstations:


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 15-Januar-2018 kl. 11:35
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 12:14
Intet nyt under solen for Asus. - De laver generelt ingen opdateringer overhovedet til noget der er 2 år gammelt. - jeg købte på et tidspunkt en tx300ca 2i1 maskine, som kom med win8.1 - året før win10 kom på markedet. - DESVÆRRE kunne den ikke få win10 installeret uden at lave alle mulige fix faxerier og vil komme til at køre ustabilt eftersom Asus valgte at man ikke skulle supportere en på det tidspunkt 1 år gammel maskine.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Hej

@Kandersen

Først tak for Informationen.

Ifølge mit tidligere link 'Intel said that customers have reported “higher system reboots” (crashes) after applying BIOS updates.'


Men jeg fandt en liste fra Lenovo over BIOS opdateringer for Meltdown og Spectre:


Den er ikke komplet, men viser at BIOS opdateringerne er forskellig fra PC til PC. Jeg har ikke læste noget om hvilke eller hvor mange der skulle 'crashe'.



Hmm.. Min står i listen. Men jeg undre mig over datoerne. For i følge den skulle det være i går. Men det passer 110% sikkert ikke, hverken for Lenovo´s Bios eller Nvidia´s. Skal tjekke senere i aften, hvilke version jeg har. Jeg tror (mener) det var i torsdags jeg fik en bios opdatering fra Lenovo, som meget kraftigt nærmest vang en opdatering igennem. Nvidia kom også med en lige deromkring. Men det var så vidt jeg husker til driveren.

ThinkPad T540/T540p20BE, 20BFEarlier update GMET82WW withdrawn by Intel *3;
Target availability 3/31/2018
1/14/2018Target availability TBD1/14/2018
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 13:06
Hej.

I toppen af mit link står hvad *3 betyder:

'*3 – (Broadwell E, H, U/Y; Haswell standard, Core Extreme, ULT) Symptom: Intel has received reports of unexpected page faults, which they are currently investigating. Out of an abundance of caution, Intel requested Lenovo to stop distributing this firmware.'

Hilsen Carsten.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 14:05
Som jeg læser og forstår det, så betyder det at Lenovo har lavet en ny bios og sendt den ud d. 14 januar, men trukket den tilbage igen d. 14 januar på foranledning af Intel. Lenovo forventer så, at den sendes ud igen den 31 marts. 

Hvad pokker det så var en for bios jeg fik den anden dag, det er mig lidt en gåde lige nu.. Den var irriterende insisterende på at ville installere. Jeg kunne ikke lukke vinduet, og ikke vente til senere. Det var som tidligere nævnt ikke et normalt forløb for bios opdateringer, som i øvrig aldrig er kommet som en kritisk opdatering. Derfor gik jeg nærmest bare ud fra, at det var opdatering pga Meltdown og spectre, og ellers ikke hæftede mig mere ved det.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jeje Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Som jeg læser og forstår det, så betyder det at Lenovo har lavet en ny bios og sendt den ud d. 14 januar, ...

Nej, datoen er for status. BIOS'en havde nok en anden dato.

Til min L540 var der en BIOS dateret 5/1, men den er nu fjernet igen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu