recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalerkabel længde
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtalerkabel længde

 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 08:49
Øh tja kan da prøve. Aggressiv diskant kommer ofte enten af højttalerne ikke har en jævn frekvens gang, målt on axis "anachoic", dvs uden rummets indflydelse.

Eller rummets refleksioner.
Du kan spotte refleksioner vha impuls ETC målinger, og efterfølgende behandle disse med akustik paneler.

http://www.gikacoustics.com/unpacking-etc-time-domain-measurements-early-reflections/

Eller du kan bruge fattigmands løsningen med et spejl. Sæt dig i lytteposition, og få en til og føre spejlet langs sidevæggene, loftet og gulvet. Når du kan se din diskant og mellemtone i spejlet, så har du første refleksions punktet. Disse er ofte fordelagtige og behandle med noget akustik dæmpende materiale. Som jo kan være alt fra desideret paneler til tæpper, gardiner osv osv.

Redigeret af armani-thomas - 17-Januar-2018 kl. 08:55
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 09:01
Vær opmærksom på at, du f.eks. på din højre sidevæg har to refleksions punkter, ét fra højre HT og ét fra venstre HT.
Du vil også have på din bagvæg. Derfor det er en god idé og have noget afstand til bagvæggen og evt dæmpe den eller diffusere.
Til top
Actor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2016
Sted: dk
Status: Offline
Point: 186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Actor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 18:26
Går ikke med dæmpning m.m. Har jordens mest tolerante kone. Har projektor i loftet.Elektrisk lærred der viser vores børn når det er rullet op. To kæmpe Infinity på gulvet og et stereorack med alt udstyret! Hun har ikke fortjent mere ombygning. Når jeg siger jeg skal ha nyt udstyr, kigger hun kærligt på mig og siger “klart”. Man skal ikke presse citronen for meget. Hvad med et link til de højtalekabler. Actor

Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 19:03
Actor.

Du misforstår totalt Thomas. Højttalerkablerne er intet specielt. Thomas har aktive højttalere, aktive delefilter, rummåling m.v. Derfor har højttaler kablerne stort set ingen indflydelse. Men totalt misvisende at skrive at de er/gør noget specielt for musikken.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af Actor Actor skrev:

Går ikke med dæmpning m.m. Har jordens mest tolerante kone. Har projektor i loftet.Elektrisk lærred der viser vores børn når det er rullet op. To kæmpe Infinity på gulvet og et stereorack med alt udstyret! Hun har ikke fortjent mere ombygning. Når jeg siger jeg skal ha nyt udstyr, kigger hun kærligt på mig og siger “klart”. Man skal ikke presse citronen for meget. Hvad med et link til de højtalekabler. Actor



Ja okay det kan jeg godt se. Jeg skal være taknemmelig for, at næsten alt mit grej var på plads inden nuværende kvinde flyttede i huset
Den sidste hun skred ved subwoofer nummer 3, så ja citronen kan presses for meget
Nå men mit budskab var, at ved skarp diskant og lignende ville jeg ikke kigge efter nye kabler.
Nu da du ikke har de store muligheder for akustik opgradering, ville jeg gå i krig med rumkorrektion. Jeg har før i tiden brugt Dirac live, som kan korrigere fra 20hz-20khz på meget fornuftig vis. Det kan virkelig forbedre oplevelsen meget i "hårde" rum. Men også få, højttalere med lidt unoder rettet ind, til væsentligt bedre gengivelse.

Redigeret af armani-thomas - 17-Januar-2018 kl. 22:30
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 02:38
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Der vil være en målbar forskel på de to kabler..


Fuldstændig enig.

Det ene vil måle 200 centimeter og det andet 800 centimeter.

Tror dog ikke det betyder så meget for lyden udover at sweetspot måske flytter sig minimalt.

Selvfølgelig ervder forskellig modstand i kabler sf forskellig længde, men lur mig om ikke det også betyder noget at 6 meter af kablet er rullet sammen som i en spole.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 07:28
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Actor.

Du misforstår totalt Thomas. Højttalerkablerne er intet specielt. Thomas har aktive højttalere, aktive delefilter, rummåling m.v. Derfor har højttaler kablerne stort set ingen indflydelse. Men totalt misvisende at skrive at de er/gør noget specielt for musikken.


Uanset om det var aktive eller passive drevet HT ville jeg ikke kigge på kabler som løsning på en træls diskant.
Den slags kommer på plads når akustikken er i orden hvis, vel og mærke, ht'erne er i en fornuftig kvalitet.
I knapt så optimale rum og/eller HT, ville jeg bruge rumkorrektion/DSP.
Det gør jeg også nu, men kun under 150hz, da bassen kræver en hvis mængde absorbere, som jeg trods alt ikke har plads til. Jeg har selvfølgelig også filtre inde i de højere frekvenser, men de er baseret på nearfield on axis målinger, og er dermed kun til og rette op på selve ht'ernes unoder og ikke rummet, ligesom et traditionelt passivt filter.

Redigeret af armani-thomas - 18-Januar-2018 kl. 10:16
Til top
Actor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2016
Sted: dk
Status: Offline
Point: 186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Actor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 10:46
Jeg har ikke længere problem m diskanten! Et Black Rhodium Allegro coax har “løst” problemet. Perfekt bliver lyden aldrig. Men min alder, svigtende hørelse af de højeste frekvenser(det kommer også til Jer) er det en kæmpeforskel fra mit gamle anlæg. Hegel 160 og og coax-forbindelse har skabt mirakler. Nu mangler jeg bare at gøre min kone glad og få ryttet op i ormegården, bla ved at cutte 6 m ledning af den ene højtaler. Vender tilbage når det sker engang i næste uge(barnebarnet kom i weekenden. Nogen der vil ha min Parasound og har et bud på min AudioNote Line M1
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2018 kl. 14:28
@Actor
Er lidt nysgerrig, tænker at weekenden med barnebarnet må da være overstået 😉 fik du klippet kablet? Står nemlig i lignende situation og kom i tanke om dit indlæg, så hvis du lavede klippet, er der en forskel?
Til top
Actor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2016
Sted: dk
Status: Offline
Point: 186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Actor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2018 kl. 15:44
Helt ærligt. Jeg kan ikke høre en døjt forskel. Men hele stereoarrangementet er blevet meget kønnere at se på. Og det løfter jo lyden en smule.LOLLOL
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2018 kl. 16:05
Så går jeg også all in, det visuelle hjælper også på oplevelsen. Så er det væk med ormegården her 😊
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2018 kl. 16:18
Det område, man godt kan høre forskel, er ikke så meget diskanten, men derimod bassen. Jo kortere kabel, jo fastere bas. Hvis der bare er en meters forskel eller ca 2, så skulle det ikke være hørbart, med mindre vi taler om ret tyndt kabel. Men forsvinder der lige 6 meter i den ene side, kunne jeg godt forestille mig lidt forskel i den dybe bas

Redigeret af javilha - 01-September-2018 kl. 16:19
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu