recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalerkabel længde
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtalerkabel længde

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af Actor Actor skrev:

Jeg skærer de skide 6 meter af det ene af mine Subrakabler. (Er der nogen der vil ha det) og lytter til resultatet. Har iøvrigt altid syntes at balancen var skæv i forhold til outputtet i højre kanal. Måske retter det sig op nu!

De 6 meter skal du da beholde, om ikke andet så til at starte med. Dem skal du jo bruge når du skal finde ud af om det er rigtige at du kan høre forskel.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Actor Actor skrev:

Hvad skal jeg skrive på hifi4all for at finde debatten der. Jeg skylder at oplyse at jeg hører til dem der “mener” jeg kan høre forskel på kabler. På min spritnye Hegel 160 (Herren være lovet for Blac Friday) op dagede at der var noget der hed “coax-indgang” Min cd havde coaxudgang og vupti satte jeg et gammelt sub-kabel. Mirakkel! Alt blev større bredere og mere præcist. Kablet kostede i sin tid 100 kr. Okay, hvis det lyder så godt hvorfor så ikke ikke prøve noget “dyrere” Kort tid efter sad jeg med et udvalg fra AV-cables(super service). Ingen af dem lyder så godt som mit gamle til en hund. Jo dyrere desto mere “tæppe” kom der. Over lydbilledet. Ka nogen forklare hvorfor. Diskanten på det første er en smule for hidsigt til min smag, men det kompenseres så rigeligt af det åbne og præcise lydbillede. Actor


Det er fordi du ikke har købt retningsbestemte kabler og de ikke er spillet til.

Tvivler du ville kunne høre forskel på afkortning af det ene.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 22:09
Låner lige tråden lidt da emnet passer fint med mit spørgsmål.
Jeg skal til og trække HT kabler på min nye arbejdsplads.
Har købt 200m på rulle i 2.5 mm2 CCA alu/kobber belagt (3kr pr meter!!)
Nu er vi forholdsvis ligeglade med lyd kvalitet, men hvor meget modstand er der lige i sådan et kabeltræk på 60-70m? Får det en betydning for forstærkerens levetid evt?
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 22:26
Hej , det kan du godt gøre , ingen problemer , heller ikke med forstærkeren.
Der er nok ca 1 ohm i modstand , så det er ok
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Der vil være en målbar forskel på de to kabler..

Absolut, men det lidt ironiske er, at der med meget stor sikkerhed er langt større forskel på højre og venstre højttaler (produktionstolerancer) end der er på et 2m og et 8m kabel. Det er der sjovt nok aldrig nogen der lægger mærke til Wink
Joo... det er jo derfor at Hifi-højttalere, som feks. Martin Logan, (parres)sælges parvis Wink 

Bond Cool

Altså det er jo ikke nogen nyhed at højttalere ikke er helt ens og det ved ML (og alle andre højttalerfabrikanter) naturligvis godt. Man kan da også finde matchede modeller, men man får lov at betale for det. Pointen står dog stadig. Der er ironisk at folk ligger søvnløse om natten over mikroskopiske forskelle på kabler, mens de slet ikke lægger mærke til, at deres to højttalere er betydeligt mere forskellige end hvad forskellige kabler kan resultere i. Selvom højttalerne er "matchede" er de stadig mere forskellige end et kort og et langt kabel, med mindre vi er ude i ekstreme længdeforskelle.

EDIT: Hvis man putter tallene i en kabelberegner, så vil 8m 2,5mm2 kabel resultere i ca. 0,12db tab mens et 2m kabel i samme kvadrat resulterer i et tab på 0,03db. Altså mindre end 0,1db forskel. Held og lykke med at høre det :-)

For at sætte det i perspektiv, så svarer de til at man sidder lidt mere end 5cm længere fra den ene højttaler end den anden ved en lytteafstand på omkring 3m. Og så har vi ikke engang talt om hvad rummet gør ved lyden. Det er snildt faktor 1000 gange værre.


Redigeret af Mefisto - 07-Januar-2018 kl. 22:50
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 22:36
Da kablets modstand sidder i serie med højttaleren, bliver det til en samlet højere impedans og dermed en lettere belastning for forstærkeren.

http://www.epanorama.net/index.php?index=calc_cable

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:


EDIT: Hvis man putter tallene i en kabelberegner, så vil 8m 2,5mm2 kabel resultere i ca. 0,12db tab mens et 2m kabel i samme kvadrat resulterer i et tab på 0,03db. Altså mindre end 0,1db forskel. Held og lykke med at høre det :-)

For at sætte det i perspektiv, så svarer de til at man sidder lidt mere end 5cm længere fra den ene højttaler end den anden ved en lytteafstand på omkring 3m. 
En højtaler har ikke samme modstand ved de forskellige frekvenser så det bliver ikke en lineær dæmpning.

Min SA7K går fra 3 til 15 Ohm

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 05:51
Men, det vil ikke være en hørbar ændring.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:


EDIT: Hvis man putter tallene i en kabelberegner, så vil 8m 2,5mm2 kabel resultere i ca. 0,12db tab mens et 2m kabel i samme kvadrat resulterer i et tab på 0,03db. Altså mindre end 0,1db forskel. Held og lykke med at høre det :-)

For at sætte det i perspektiv, så svarer de til at man sidder lidt mere end 5cm længere fra den ene højttaler end den anden ved en lytteafstand på omkring 3m. 
En højtaler har ikke samme modstand ved de forskellige frekvenser så det bliver ikke en lineær dæmpning.

Min SA7K går fra 3 til 15 Ohm


Det er da rigtig nok, men vi taler stadig nogle få 1/10db. Det drukner i de ulykker lytterummet laver. Selv uden et rum (hovedtelefon + EQ) tvivler jeg meget stærk på at man kan høre så små ændringer. Til sammenligning laver en almindelig stue nemt +/- 10db eller mere, ved frekvenser der skifter frem og tilbage, alt efter hvor man sidder og hvor man har anbragt højttalerne. Hvis ikke man har 100% ens højttalere, der er anbragt 100% symmetrisk i et 100% symmetrisk rum og man selv sidder lige præcis i midten så kan du roligt regne med forskellen mellem højre og venstre er langt større end hvad 2m vs 8m kabel kan betyde. Hvis man stadig er bange kan man også bare gå op i kvadrat til 4mm2 eller 6mm2 så bliver forskellene endnu mindre.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Online
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 22:12
Elsker denne tråd der får mig til at tænke på ungdommens eksperimenteren med stabilisator på CD disc'en og dielektrisk absorption. Dengang blev der i den grad også spekuleret på kablers udformning og indflydelse Clap
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 03:06
Oprindeligt skrevet af Actor Actor skrev:

Jeg skylder at oplyse at jeg hører til dem der “mener” jeg kan høre forskel på kabler. På min spritnye Hegel 160 (Herren være lovet for Blac Friday) op dagede at der var noget der hed “coax-indgang” Min cd havde coaxudgang og vupti satte jeg et gammelt sub-kabel. Mirakkel! Alt blev større bredere og mere præcist. Kablet kostede i sin tid 100 kr. Okay, hvis det lyder så godt hvorfor så ikke ikke prøve noget “dyrere” Kort tid efter sad jeg med et udvalg fra AV-cables(super service). Ingen af dem lyder så godt som mit gamle til en hund. Jo dyrere desto mere “tæppe” kom der. Over lydbilledet. Ka nogen forklare hvorfor. Diskanten på det første er en smule for hidsigt til min smag, men det kompenseres så rigeligt af det åbne og præcise lydbillede. Actor

Sjovt, der ikke er nogle, der kommer ind på at forklare, hvorfor, lyden blev større, bredere og mere præcis, da der blev skiftet til Coax-udgangen, med et sub-kabel, som i princippet er det samme, som et decideret coax-kabel.
Jeg mener, de plejer at opgive coax-kabler til en impedans på 75 Ohm, men stikkene er de samme, og begge er som regel, opbygget med god skærmning.

Jeg går ud fra, du tidligere, havde den tilsluttet med phono-kabler (Analogt) (Igen, i princippet samme stik, som både dit sub-kabel og et coax-kabel)?

Det, der højst sandsynligt, er sket, er, at du i stedet for at bruge din indbyggede DAC i din CD-afspiller, gik over til, at benytte den DAC, der sidder i din nye Hegel H 160, som jo, efter hvad de selv oplyser, er af en supergod kvalitet.
Her er udddrag af, hvad de selv oplyser:

"Hegel arbejder med platformsteknologi med udgangspunkt i eksisterende platforme, men med betydelige opgraderinger på H160. Den ene er kvaliteten af DAC, hvilket er signifikant - hvilket ikke mindst skyldes implementeringen af denne."

Så, den forskel du hører, er sikkert forskellen på de 2 forskellige DACs, hvor du er gået fra en analog tilslutning, til en digital tilslutning, hvor kvaliteten af det benyttede coax-kabel, ikke burde have nogen betydning, men også her, er der mulighed for at blive uenige, men så er det jo godt, du er i et åbent forum, hvor folk kan få lov til at komme med indspark, så længe man kan finde ud af, at holde det sagtligt, og ikke bliver personlige...

De kabler, du har lånt, fra AV-cables; hvilken type er det, altså, er det deciderede coax-kabler, beregnet til formålet?


Redigeret af Supergris - 09-Januar-2018 kl. 03:41
Til top
Actor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2016
Sted: dk
Status: Offline
Point: 186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Actor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 08:53
Jeg er fuldt bevidst om at det er overgangen fra analog til coax og en bedre DAC der gør udslaget. Det der overrasker er at de 6 kabler jeg fik fra












Jeg er fluldt bevidst om at det er overgangen fra analog til coax og en meget bedre DAC, der gør udslaget. Der var en verden til forskel når jeg lavede AB-test fra analog til coax. Det der undrer mig er at ingen af de 8 stik jeg prøvede (125-1000 kr) var bedre end mit gamle. Der var stor forskel på de enkelte, men ingen af dem havde det store rum som jeg ønskede. De havdedog ikke så agressiv diskant, så det jeg søger er et kabel med det store rum og et mere “musikalsk” udtryk. Actor







Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu