recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stofa og løsning til dækkende WiFi i stort hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stofa og løsning til dækkende WiFi i stort hus

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stofa og løsning til dækkende WiFi i stort hus
    Sendt: 07-Januar-2018 kl. 17:30

Hejsa.

WiFi-dækning ønskes til et større hus, og jeg har tidligere lavet en fungerende løsning, hvor jeg:

  1. Har sat Stofa modem/router i bridge-mode
  2. Tilsluttet 1 stk. router med AP til Stofa Modem
  3. Tilsluttet 1 stk. router med AP til den første router. Den forbindes med kabel til den første routers switch-udgang (der er trukket ethernetkabel til den anden ende af huset)
  4. Begge routere sættes til samme SSID og password, men forskellige kanaler.
  5.  DHCP-server afbrydes på router nr. 2, så det alene er router nr. 1, der tildeler IP.

Det har tidligere fungeret fint med 2 x 2,4 Ghz routere.

Vil det også fungere med routere, der også understøtter 5 Ghz?

Jeg har helt konkret kigger på ASUS RT-AC66U, som høster gode anmeldelser. Men det er også en udskrivning, da de samlet koster 1.500 kr.

Er det en god løsning eller har I alternative forslag?

iPhone 13, OS 15.3
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 17:47
Alternativt forslag:
Behold Stofa routers om den er og træk kabler til to ubiquiti accesspoints.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Alternativt forslag:
Behold Stofa routers om den er og træk kabler til to ubiquiti accesspoints.

Tak for forslaget. Men vil den løsning fungere, hvis der er behov for at tilkoble en PC med ethernetkabel i den anden ende af huset?
Jeg mener også, at Stofa-boksen kun har 1 switch-udgang. Så kan jeg selvfølgelig montere en switch på Stofa-boksen, men den samlede løsning forekommer mig dyrere?
iPhone 13, OS 15.3
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 20:46
Ja den er dyrere - men langt mere "stabil" og du skal kun adminstrere 1 enhed da AP'erne er via samme interface via skyen. - DOG kan du også lave det nu via ASUS' routere - de kalder det for AIMESH - kig lidt på hvilke modeller der er med. Det kan være du kan finde nogle af dem billigt eller brugt.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Ja den er dyrere - men langt mere "stabil" og du skal kun adminstrere 1 enhed da AP'erne er via samme interface via skyen. - DOG kan du også lave det nu via ASUS' routere - de kalder det for AIMESH - kig lidt på hvilke modeller der er med. Det kan være du kan finde nogle af dem billigt eller brugt.
Tak for inputSmile.
Du skriver at løsningen er langt mere stabil. Det er nu også min opfattelse, at 2 x routere der er koblet sammen som angivet i starttråden, er meget stabil.

Det ser ikke ud til at ASUS RT-AC66U understøtter AIMESH.
Jeg kan godt se, at det er smart, at der kun skal administreres via 1 enhed.

Vil lige give tråden lidt tid og se om der kommer flere guldkort.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Hejsa.

WiFi-dækning ønskes til et større hus, og jeg har tidligere lavet en fungerende løsning, hvor jeg:

  1. Har sat Stofa modem/router i bridge-mode
  2. Tilsluttet 1 stk. router med AP til Stofa Modem
  3. Tilsluttet 1 stk. router med AP til den første router. Den forbindes med kabel til den første routers switch-udgang (der er trukket ethernetkabel til den anden ende af huset)
  4. Begge routere sættes til samme SSID og password, men forskellige kanaler.
  5.  DHCP-server afbrydes på router nr. 2, så det alene er router nr. 1, der tildeler IP.

Det har tidligere fungeret fint med 2 x 2,4 Ghz routere.

Vil det også fungere med routere, der også understøtter 5 Ghz?

Jeg har helt konkret kigger på ASUS RT-AC66U, som høster gode anmeldelser. Men det er også en udskrivning, da de samlet koster 1.500 kr.

Er det en god løsning eller har I alternative forslag?


Jeg er stort set i samme situation og har indtil nu brugt samme router koblet på samme måde til Stofa modem'et. 

Nu overvejer jeg diverse Mesh løsninger som for mig ser simple ud med tilstrækkelig performance. De ligger jo på 2-3000 kr så helt billigt er det ikke, men min dækning i et etplans hus er dårlig og jeg gider ikke bøvle mere med netværk.

Et andet muligt setup er som der bliver peget på de ubiquiti, men jeg har ikke helt gennemskuet hvad der skal til af AF/routere/strømforsyning etc. Men der skal trækkes kabler og det gør det noget besværligt.
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 10:03
Det behøver jo ikke være særlig dyrt. Behold dine routere, men sluk wifi i den. Køb en billig 5 ports 1Gbit switch til ca 100kr, sammen med et Ubiquiti AP Lite til 6-700kr. Eller to hvis du mener der er brug for det. Én centralt placeret Lite er nok til at dække mit hus på 130m2 inkl kælder og garage.

Redigeret af Wolff - 08-Januar-2018 kl. 10:26
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Det behøver jo ikke være særlig dyrt. Behold dine routere, men sluk wifi i den. Køb en billig 5 ports 1Gbit switch til ca 100kr, sammen med et Ubiquiti AP Lite til 6-700kr. Eller to hvis du mener der er brug for det. Én centralt placeret Lite er nok til at dække mit hus på 130m2 inkl kælder og garage.
Tak for input.
Der er ikke trukket kabel til midt i huset, så løsningen med en central-placeret AP er ikke det oplagte.
Dertil er der også et behov for, at der i værelsesafsnittet skal kables en PC/Mac, og der er jo forvejen trukket ethernetkabel. Derfor synes jeg, at en router med AP er den oplagte løsning.
Det har fungeret fint med 2 x 2,4 Ghz. routere (gamle Netgear-routere fra TDC/Yousee), men båndbredden er for langsom og de er også begyndte drille med jævnlige udfald og genstart til følge. Dertil kan Yousee-boksen ikke connecte til 2,4 Ghz.
 
Jeg er lige nu usikker på, om en 2,4 og 5 Ghz. router vil give udfordringer. Men jeg regner med, at 5 Ghz. også vil fungere, bare de 2 x routere bruger hver deres kanal.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
kirkholt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Februar-2008
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kirkholt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 13:59
Hej

Husk at hastigheden ved 5 Ghz er højere, men rækkevidden lavere.

Jeg vil også klart anbefale Ubiquiti Unifi løsningen, da den er mere fleksibel på den lange bane. Du kan f.eks. senere tilføje et tredje AP hvis det skulle vise sig nødvendigt.

Jeg kan ikke huske om man kan slå wifi fra på et stofa modem, uden at sætte den i bridge mode. Hvis det er tilfældet behøver du ikke en ny router.

Du kan evt. anvende et Ubiquiti  UAP-AC-PRO i den fjerne ende af huset, da dette access point har en ekstra ethernet port, hvor du kan tilslutte din pc/Mac.




Redigeret af kirkholt - 08-Januar-2018 kl. 13:59
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Tak for input.
Der er ikke trukket kabel til midt i huset, så løsningen med en central-placeret AP er ikke det oplagte.

Har du ikke mulighed for at smide noget af det på loftet? Smid switchen derop, sammen med kablet fra routeren, og forgren ud til AP og computere derfra. Det vil i hvertfald gøre det hele meget nemmere


Redigeret af Wolff - 08-Januar-2018 kl. 14:45
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Tak for input.
Der er ikke trukket kabel til midt i huset, så løsningen med en central-placeret AP er ikke det oplagte.

Har du ikke mulighed for at smide noget af det på loftet? Smid switchen derop, sammen med kablet fra routeren, og forgren ud til AP og computere derfra. Det vil i hvertfald gøre det hele meget nemmere

Hvis man nu placerer AP'er på loftet hvor godt vil det så kunne trænge ned igennem loft og 30 cm isolering?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 17:54
lige så godt som gennem vægge - MEN temperaturudsvingene på loftet er meget voldsomme. Tvivler stærkt på de holder så længe så. - jeg er fuldt ud klar over at der er mange der laver den løsning, men med fugt og diverse andre ting, så er det absolut ikke det bedste sted.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu