recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Største skærm til MacBook Pro samt vægbeslag
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Største skærm til MacBook Pro samt vægbeslag

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Største skærm til MacBook Pro samt vægbeslag
    Sendt: 14-Januar-2018 kl. 14:47
Hej,

Jeg sidder lige med to spørgsmål, som jeg gerne vil have svar på. Jeg har en MacBook Pro 2017 model 13” med Touch Bar, som jeg gerne vil have en ekstern skærm til. Har tænkt på en bred skærm, på omkring 27-32” og maks. en 3.000 kr.

Hvilken skærm kan man se på, som så passer til den opløsning som min 13” MacBook Pro kan spytte ud?

Derudover, kan I anbefale et godt vægophæng til denne skærm, da jeg gerne vil have skærmen hængt på væggen over mit skrivebord.

Tak.
          
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 21:02
Din maskine kan spytte en vilkårlig skærmopløsning ud. Den er uafhængig af hvad skærmen på selve maskinen har. - du køber bare den skærm du kan finde til dit budget med den højeste opløsning (det er lettest at gå på en forhandlers hjemmeside, der kan du som regel få lov at filtrere dine krav så du får reduceret antallet til nogle ganske få enheder.

en 27-32" widescreen vil næppe være vesa kompatibel i det prisleje. Det er typisk gamerskærme. - MEN du skal lede efter skærme med vesakompatibilitet, og mange forhandlere har det som "tilbehørsvarer" når du går ind på den pågældende skærm. - Personligt har jeg ikke min vægophængt, men derimod på en stander fra ergotron så jeg har mulighed for at justere skærmen 100% i højden og afstanden og vinklen. - men de har masser af wallmounts - bare sikr dig at vægten på skærmen ikke overstiger det den kan bære https://www.ergotron.com/sv-se/products/mounts/wall-mounts ;
Ergotron er lidt i den dyre ende, men der findes tonsvis af mærker derude. Ergotron er bare nogle af de bedste og med den absolut højeste kvalitet.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 21:43
Hej Claus,

Tak for dit svar.

Jeg troede ellers næsten alle skærme i dag var VESA kompatible. Jeg har da i hvert fald to ret billige 24" skærme fra AOC der kostede ca. 1.100 kr. pr. stk og de har huller bag på i en kvadrat på 10x10 cm. Det går jeg ud fra er til vægophæng?

Jeg kan godt følge dig i, at det er rart at have skærmen på bordet, så man kan tilte den bagud (i nogle tilfælde) men jeg sidder her ikke SÅ tit, så det kunne se super godt ud med skærmen hængende på væggen.

Grunden til jeg spørger ind til det med opløsningen og måske også ratio, er fordi en jeg kender, har en MacBook Pro fra 2012, og han har problemer, med at udnytte sin 34" LG skærm, som kører 21:9, så det ville jeg selvfølgelig gerne undgå.

Jeg kan dog ikke finde ud af, om min skærm skal hedde 3840x2160 eller 2560x1440? 

Hvis jeg strækker budgettet lidt, har jeg set på følgende:

Phillips BDM3270QP2 (den har i hvert fald VESA 10x10)

Men jeg er helt blank på området, så jeg har sådan set bare plukket nogen ud.

Hvad kan anbefales?







Redigeret af ladiesman217 - 14-Januar-2018 kl. 22:11
          
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 22:49
Skærmen er ikke på bordet. - standeren er boltet fast til bordet ude i kanten og skærmen er derefter indstillet til rette afstand og højde. - har også mulighed for en skærm nr 2 https://www.ergotron.com/sv-se/products/product-details/45-245#/
men uanset hvad så er et flat mount inde ved væggen en rigtig skidt måde at sætte en skærm med mindre man er den eneste der kommer til at sidde foran den.

Og nej det er så absolut ikke allemands eje at skærme er vesakompatible. Selv hos Dell er det reelt kun deres Officelinjer og ultrasharps som er det. (og ja der findes forskellige størrelser Vesa. der er 75, 100, 200x100 til std monitors.)

DE opløsninger du nævner er helt std 16:9 format. det er det format de fleste alm skærme er i i dag og de skærme er ikke "brede" - Brede skærme kører i opløsninger af 3800x1080 eller lignende. - og kommer i 21:9 eller vildere formater. (og så er de typisk buede)


Redigeret af claus_jac - 14-Januar-2018 kl. 22:53
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 00:20
Flat wall mount er ikke optimalt, I know, men det er den bedste løsning for mig tror jeg og jeg er den eneste der skal sidde der. Men vil prøve nogle ting af inden jeg monterer det.

Okay så blev jeg klogere på det område. Jeg troede bare når skærme til 1.100 kr. fra AOC har VESA så havde alle.

16:9 tog jeg som det sikre valg, men efter jeg har læst lidt på YouTube og Google så synes jeg bestemt at en 21:9 skærm også kunne være genial. Har set og læst om LG 34UB67-B som passer til mit budget. Den har opløsning 2560x1080 og 21:9 - vil en MacBook Pro 13” fra 2017 godt kunne udnytte den skærm optimalt. Jeg spørger igen da jeg som sagt kender en der har problemer med en 21:9 skærm sammen med hans 2012 MacBook Pro.
          
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 16:04
jeg har allerede svaret dig på det med skærmopløsningerne. - grunden til at en bærbar fra 2012 har problemer er jo at den grafisk slet ikke formår at nå de skærmopløsninger (4K) ved nok hertz. en 2017 har jo selvsagt IKKE det problem da grafikperformance er nok til at rendere skærmbillede på 3x4K skærme ved 60hz hvis man ellers har udgange nok til det. Det har reelt intet med selve formatet at gøre, men derimod antal pixels.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 17:15
Hej Claus. Det er som jeg forstår det ikke problemet det med at trække skærmen på den MacBook Pro fra 2012, eller jo det er der også, men han kan slet ikke udfylde skærmende billede, så han har to sorte bjælker ude i hver side af skærmen.
Og hvad jeg kan se har den godt nok Thunderbolt tilslutning.

Men kan være teknologien er for gammel?
          
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 19:16
ja det har intet med thunderbolt porten at gøre. 

Grafik- og skærm- understøttelse

  • Intel HD Graphics 4000
  • Udvidet skrivebord og skærmdublering: Understøtter samtidig fuld originalopløsning på den indbyggede skærm og op til 2560 x 1600 pixel på en ekstern skærm – begge med millioner af farver
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 21:29
Hej claus du lyder altid til at have styr på det, og undskyld hvis jeg skriver, men er 2560x1600 et højere billede end 1080, så derfor der opstår de sorte bjælker som der skrives om? Smile


Redigeret af Alinity - 15-Januar-2018 kl. 21:31
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 21:48
ja 1080 er 1920x1080 - en hel del mindre end det grafikken kan håndtere. jeg har ingen anelse om hvad det er for sort bjælker han taler om. De kommer normalt kun hvis man kører i en opløsning som ikke er beregnet til skærmen. - altså at de har valgt at køre 1080 selvom skærmen måske er en 1440 skærm (2560x1440 hedder formatet normalt)

Typisk er den slags fejl af "fejl 40" slagsen. - men han kan jo fortælle hvilken opløsning han kører og hvilken skærm han bruger, så er det markant lettere at vide hvad der er sket. Generelt har apple ikke de store problemer med widescreen - især ikke hvis man holder OS opdateret. men hvis man har købt en skærm der kører tæt på 4K - så vil lige præcis en 2012 macbook pro IKKE kunne håndtere det, og så kan det meget vel tænkes at den må smide sorte bjælker ind. Så må man købe en anden skærm med en mindre skærmopløsning.


Redigeret af claus_jac - 15-Januar-2018 kl. 21:51
Til top
frsch Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2012
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frsch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 23:46
Grunden til at din ven får de sorte bjælker i siden kan være at han køre spejlingen af skærmen så både bærbar og ekstern viser det samme billede. Her vil man være begrænset af den skærm der har den mindste maksimale opløsning.

Man kan også få samme problem hvis man vil udvide skrivebordet med den eksterne skærm.
Hvis man kun bruger den eksterne skærm så burde der kunne lade sig gøre, forudsat at graffikkortet understøtter opløsningeren der er påkrævet for at udnytte hele skærmarialet.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2018 kl. 00:01
Hej alle.

Tak for jeres svar, det er fedt med noget debat :)

Det er en MacBook Pro fra 2012 og den skærm der bruges, er en LG34UB67-B som er forbundet med et kabel til Lightning/Thunderbolt port.

Jeg ved dog ikke om han kører mirror eller hvad, det vil jeg lige høre efter. Han skrev bare, at der var sorte kanter i siderne.

Men måske en MacBook Pro 2012 ikke kan håndtere denne skærm? Den er 21:9 og 2560 x 1080.
          
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu