recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan jeg reelt se forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan jeg reelt se forskel?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lorentzen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lorentzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan jeg reelt se forskel?
    Sendt: 14-Januar-2018 kl. 22:30
Hej med jer.
Det er mange år siden, jeg sidst skulle forholde mig til, hvad et tv kunne. Jeg har et Samsung 40” 7-serie fra 2012, og synes at billedkvaliteten er rigtig god.

Nu vil jeg gerne have et nyt tv (55” tommer) - og jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg reelt vil kunne se den store forskel på billedkvaliteten mellem forskellige tv i dag. Jeg kan nærmest ikke se forskel på de forskellige indstillinger som jeg kan lave på mit nuværende tv, men har valgt Film-mode fremfor Dynamisk, da jeg trods alt godt kan se, at de orange mennesker i nyhederne ikke bør ligne Trump i huden. Derfor har jeg valgt Film-mode, som ser meget mere naturlig ud.

Dermed stopper mit syn med at kunne skelne mellem yderligere indstillinger m, jeg forsøger mig med på tv’et, og derfor vil jeg gerne vide, om I vil “påstå”, at jeg vil kunne se den store forskel på hvad et billigt Samsung 6-serie i 4K (2017) kan vise mig, fremfor et LG OLED eller Samsung QLED.

Jeg har indtil videre været meget tilfreds med både at se film på Blu Ray, antenne-tv og spille PS4 Pro på mit nuværende.

Så... Jeg tror ikke, jeg vil kunne se forskellen, og er bange for at spilde penge på noget unødvendigt.kan I følge mig? og hvad er jeres erfaringer?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 22:33
Måske du skulle prøve at kigge på et OLED vs et billigt lcd i en butik.
Hvis du ingen forskel ser, så har du svaret.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 06:27
Det nemme svar.

Har du normalt syn kan du se stor forskel
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 07:41
Der er forskel - lavede en prøve opsætning med mit Oled og mit gamle LCD med 5-6 år på bagen... de stod side om side og vidste samme DVB-t signal

Jeg kunne sagtens se forskel, min kone derimod kunne også godt men “ikke til de penge”

Og så kan man sige jeg skulle teste med en UHD Skive for at give bedste signal - men jeg valgte at teste med hvad jeg bruger 95% af tiden istedet

Køb et Oled i Elgiganten, sæt det op ved siden af dit nuværende og giv dem samme signal

Er det en ps4 og du kun har en, så find en teknik ven med samme tanker som dig - han vil helt sikkert gerne være med i eksperimentet

Husk at indstille Oled efter test på fx flatpanels og dit gamle tv efter bedste evne - så bliver det en nogenlunde fair test (langt fra videnskabelig men den vil give dig enten ro i maven eller lyst til at beholde tv)

Husk du kan ikke bruge dit nye tv til signaler der først kommer om 5 år hvis du ser mest via antenne (sådan at forstå at nyt tv skal give dig bedre billede på det du bruger mest idag - om 5-10 år når DR sender i 1080p hedder det jo sikkert 16k på et almindeligt tv)
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 07:55
Det kan være det bliver værre, når du ser TV.

Du går en del op i størrelse, og alle fejl og mangler i TV signalet vil være mere tydelige.
Til top
Lorentzen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lorentzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 08:13
Tak for alle jeres svar.

Det er, som en nævner, naturligvis en rigtig god ide at gå ned i en elektronikbutik og se forskellene mlm “billigt” OLED og “billigt” LED - det er også planen at jeg vil gøre det, men butikkernes indstillinger er aldrig sådan, som jeg læser, som man bør have dem indstillet hjemme i stuerne.

Apropos stue: jeg bruger ofte mit fjernsyn i en meget lys stue - jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der så er smartest. Jeg spiller dog oftest PS4 om aftenen.

Mht antenne signal: jeg har faktisk afmeldt mit antenneabonnement, fordi jeg aldrig bruger det, så fremover skal jeg egentlig kun se tv via streaming og så Blu Ray eller 4K disk.

Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 08:45
Du kan klart se forskel, specielt når du streamer hvor HDR, Dolby Vision etc. giver helt nye filmoplevelser.

Du bør som minimum gå efter et fuldspec'et TV der supporterer de forskellige billedstandarder og så er forskellen på OLED og LED formentlig størst i sorte sekvenser i daglig brug. OLED er SORT.

I en lys stue kan du formentlig have gavn af at gå efter en skærm med højt lys output, og her er LED'er måske bedre men lige så vigtigt er refleksioner i skærmen og hvor godt de er undertrykt.

Check flatpanels.dk for diverse tests og her vil du se at OLED får bedst reviews, men om et billigere LED er "godt nok" kan du kun selv afgøre.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Det nemme svar.

Har du normalt syn kan du se stor forskel

det drejer sig vel ikke om at, har du et normalt syn så kan du se forskel..

det handler om hvor vidt det betyder noget for manden, den varians der er mellem billedet på de forskellige tv.

Hvis billede kvaliteten for dig ikke er noget du fokusere så meget på, at du reelt kan se forskel, så gå efter andre elementer.

f.eks. hastighed (Tro mig visse android tv er ENORMT langsomme, samsungs og LG´s systemer kører rigtigt fint)

software (er der de internet apps du bruger (netflix/HBO/Viaplay etc.)

og Design.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Det nemme svar.

Har du normalt syn kan du se stor forskel


det drejer sig vel ikke om at, har du et normalt syn så kan du se forskel..

det handler om hvor vidt det betyder noget for manden, den varians der er mellem billedet på de forskellige tv.


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu