recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor ligger bevisbyrden, hvis pakke har en skade?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor ligger bevisbyrden, hvis pakke har en skade?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 20:19
Du er da helt selv på afveje. Men har du udover det noget at bidrage med i tråden? 

Hvis man, som køber, ikke har været skyld i skaden, kan du netop gøre brug af reklamationsretten. Sælger kan sagtens sige, at det skyldes købers forhold, men så må sælger bevise det. 
Men måske fik du ikke læst hele mit indlæg. Det blev lidt langt, og der var en del paragrafhenvisninger, det beklager jeg.  
På den anden side, så er det nok meget godt, at der er nogle jurister på forummet, som kan skille de forkerte og rigtige råd fra hinanden.  

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

I forhold til at reklamere rettidigt over for sælger, foreskriver Købelovens § 81, at man skal reklamere indenfor "rimelig tid" efter man har opdaget manglen. Købelovens § 81 sidste led siger endvidere, at reklamationsmeddelelse givet indenfor 2 måneder efter, at køber har opdaget manglen altid er rettidig.


Hvad skal man reklamere over - et trykket hjørne af en kasse?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Dette kan også udledes af Købelovens §§ 17 og 77 a. Dine mangelskrav skal derimod rettes mod sælger, da risikoen for varens hændelige undergang eller forringelse først tilfalder dig, når du har varen i hænde (fysisk/faktisk besiddelse), jf. Købelovens §§ 17 og 73.


Fra første indlæg:
"Jeg hentede pakken på posthuset, som var sendt ud med GLS, men opdager så først da jeg kommer hjem, at pakken har et mærke efter et slag."

Altså blev det først opdaget efter køber havde varen i hænde.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 07:36
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Du er da helt selv på afveje. Men har du udover det noget at bidrage med i tråden? 

Hvis man, som køber, ikke har været skyld i skaden, kan du netop gøre brug af reklamationsretten. Sælger kan sagtens sige, at det skyldes købers forhold, men så må sælger bevise det. 
Men måske fik du ikke læst hele mit indlæg. Det blev lidt langt, og der var en del paragrafhenvisninger, det beklager jeg.  
På den anden side, så er det nok meget godt, at der er nogle jurister på forummet, som kan skille de forkerte og rigtige råd fra hinanden.  


Det er jo ikke altid at sælger skal bevise det til mindste detalje. 

Har din mobil telefon skade fra et fald, så frasiger sælger sig et hvert ansvar. 

Så det er vigtigt at når man modtager en pakke, hvor man kan se, at den har været hårdhændet behandlet, at man enten får en underskrift eller lign fra transportøren, at pakken er beskadigt eller hel nægter modtagelsen, hvis skaden er for stor.
Til top
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Dette kan også udledes af Købelovens §§ 17 og 77 a. Dine mangelskrav skal derimod rettes mod sælger, da risikoen for varens hændelige undergang eller forringelse først tilfalder dig, når du har varen i hænde (fysisk/faktisk besiddelse), jf. Købelovens §§ 17 og 73.


Fra første indlæg:
"Jeg hentede pakken på posthuset, som var sendt ud med GLS, men opdager så først da jeg kommer hjem, at pakken har et mærke efter et slag."

Altså blev det først opdaget efter køber havde varen i hænde.


Klaus

Ja selvfølgelig kan man først opdage en skade på et produkt, når man får det i hænde. Tænk dig om! 
Det springende punkt er, at skaden er sket, før køber har fået varen i hænde. 

Til top
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Du er da helt selv på afveje. Men har du udover det noget at bidrage med i tråden? 

Hvis man, som køber, ikke har været skyld i skaden, kan du netop gøre brug af reklamationsretten. Sælger kan sagtens sige, at det skyldes købers forhold, men så må sælger bevise det. 
Men måske fik du ikke læst hele mit indlæg. Det blev lidt langt, og der var en del paragrafhenvisninger, det beklager jeg.  
På den anden side, så er det nok meget godt, at der er nogle jurister på forummet, som kan skille de forkerte og rigtige råd fra hinanden.  


Det er jo ikke altid at sælger skal bevise det til mindste detalje. 

Har din mobil telefon skade fra et fald, så frasiger sælger sig et hvert ansvar. 

Så det er vigtigt at når man modtager en pakke, hvor man kan se, at den har været hårdhændet behandlet, at man enten får en underskrift eller lign fra transportøren, at pakken er beskadigt eller hel nægter modtagelsen, hvis skaden er for stor.

Sælger kan ikke frasige sig et hvert ansvar ved et skade som forbrugeren har påført en vare. Det forudsætter kausalitet førend sælger kan slippe for et ansvar og de første 6 måneder efter købet påhviler bevisbyrden sælger.  
Til top
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

I forhold til at reklamere rettidigt over for sælger, foreskriver Købelovens § 81, at man skal reklamere indenfor "rimelig tid" efter man har opdaget manglen. Købelovens § 81 sidste led siger endvidere, at reklamationsmeddelelse givet indenfor 2 måneder efter, at køber har opdaget manglen altid er rettidig.


Hvad skal man reklamere over - et trykket hjørne af en kasse?


Klaus

Ja det kan man sådan set godt. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja selvfølgelig kan man først opdage en skade på et produkt, når man får det i hænde.


Og det er der man inspicerer varen, når man får kassen udleveret, for at kunne nægte modtagelse af varen, begrundet en skadet emballage.

Sjovt nok det som andre også skriver!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

I forhold til at reklamere rettidigt over for sælger, foreskriver Købelovens § 81, at man skal reklamere indenfor "rimelig tid" efter man har opdaget manglen. Købelovens § 81 sidste led siger endvidere, at reklamationsmeddelelse givet indenfor 2 måneder efter, at køber har opdaget manglen altid er rettidig.


Hvad skal man reklamere over - et trykket hjørne af en kasse?


Klaus


Ja det kan man sådan set godt. 


Så du mener at næsten to måneder efter man har modtaget varen, kan man reklamere over et stødt hjørne på en æske?

Tror du at man får noget ud af det?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja selvfølgelig kan man først opdage en skade på et produkt, når man får det i hænde.


Og det er der man inspicerer varen, når man får kassen udleveret, for at kunne nægte modtagelse af varen, begrundet en skadet emballage.

Sjovt nok det som andre også skriver!


Klaus

Du kan sagtens reklamere, selvom du får varen udleveret. 

Til top
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

I forhold til at reklamere rettidigt over for sælger, foreskriver Købelovens § 81, at man skal reklamere indenfor "rimelig tid" efter man har opdaget manglen. Købelovens § 81 sidste led siger endvidere, at reklamationsmeddelelse givet indenfor 2 måneder efter, at køber har opdaget manglen altid er rettidig.


Hvad skal man reklamere over - et trykket hjørne af en kasse?


Klaus


Ja det kan man sådan set godt. 


Så du mener at næsten to måneder efter man har modtaget varen, kan man reklamere over et stødt hjørne på en æske?

Tror du at man får noget ud af det?


Klaus

Ja det tror jeg.  



Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 21:45
Her er links til nogle af de danske webshops https://www.coolshop.dk/care/fragt/min-vare-beskadiget-under-transport-hvad-gr-jeg/
og lige lidt fra de danske speditørers forening - typisk er det jo dem der har "en anden holdning" end vi andre

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu