recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan en iPhone tage skde af formatering?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan en iPhone tage skde af formatering?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 16:08
Jo det passer, det er derfor hvis du nulstiller på en iPhone 5 der ikke kørte kryptering at det tog 15min pr. gigabyte.

Du frigiver plads, eftersom data bliver ubrugligjort, så telefonen ser det efterfølgende som tilgængeligt plads der kan overskrives.

Der ligger et apple support dokument der beskriver det.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 16:09
Tiden bruges efterfølgende på geninstall af OS.
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 16:12
Tja, det kan vel godt skade, jeg havde en iPad som jeg forsøgte at nulstille til fabriksindstillinger, det endte så med at den frøs i forsøget og hverken kunne slukkes eller noget som helst andet, intet virkede, heller ikke det med at holde home-knappen og power knappen inde.
Efter en måneds tog jeg den ud af skabet, og så var den gået fra hinanden, fordi batteriet var opsvulmet, højst sandsynligt fordi at ikke engang deres batteri monitor virkede der.

Hvis det er en iPhone 6 så skal du også passe på med at opdatere den til iOS 11.2.2, for så mister du 40% performance.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 16:12
Det er btw et spørgsmål i appels certificerings program :)
Til top
Rolias Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 31-Juli-2008
Sted: København V
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolias Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 16:20
Det at du bruger telefon "slider" jo også på hukommelsen, så hvorfor gå op i lige det der bruges under en formattering?
LG OLED55B6V | Marantz 5012 | SONY UBPX-700 | 2 x Dali Oberon 7, 1 x Dali Oberon Vokal, 2 x Dali Oberon OnWall, 2 x Cambridge Audio Minx Min 12, Jamo Sub 210
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Hvis du nulstiller den sletter den bare den private nøgle der er brugt til krypteringen af data, så disse ikke kan tilgås mere. 
Det kan ikke passe i forhold til hvor lang tid det tager.


Det tager faktisk ikke meget længere tid end en genstart.

Men filerne slettes jo ikke mere end at de optagne bytes frigøres. Samme måde sker jo på en computer.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Hvis du nulstiller den sletter den bare den private nøgle der er brugt til krypteringen af data, så disse ikke kan tilgås mere. 
Det kan ikke passe i forhold til hvor lang tid det tager.


Det tager faktisk ikke meget længere tid end en genstart.

Men filerne slettes jo ikke mere end at de optagne bytes frigøres. Samme måde sker jo på en computer.
Nu er det ved at være et stykke tid siden, jeg sidst nulstillede en nyere iPhone, men på den 5'er, jeg gjorde det på sidst, tog det et pænt stykke tid, dvs. minutter.
Så der sker mere/andet end sletning af krypteringsnøglen.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Tja, det kan vel godt skade, jeg havde en iPad som jeg forsøgte at nulstille til fabriksindstillinger, det endte så med at den frøs i forsøget og hverken kunne slukkes eller noget som helst andet, intet virkede, heller ikke det med at holde home-knappen og power knappen inde.
Efter en måneds tog jeg den ud af skabet, og så var den gået fra hinanden, fordi batteriet var opsvulmet, højst sandsynligt fordi at ikke engang deres batteri monitor virkede der.
Det sker med langt de fleste mobilbatterier, når de bliver gamle nok. Jeg har en stor stak "fede" batterier på arbejdet, fra mange forskellige mærker Big smile
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Hvis det er en iPhone 6 så skal du også passe på med at opdatere den til iOS 11.2.2, for så mister du 40% performance.
Hvis batteriet er gammel og slidt ellers ikke.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 12:18
@Quarkir - nej en "nulstilling" af en iphone er i dag intet andet end fjernelse af den private nøgle. - for at låse en iphone op skal der successivt låses op for 3 nøgler i forlængelse af hinanden (sker automatisk når man indtaster kode/finger) men eftersom nøglerne genereres på baggrund af hinanden og det specifikke tidspunkt den tages i brug og en checksum af hardware, så er der ingen mulighed for at komme ind til de data når den ene nøgle fjernes. Det er ganske enkelt ikke muligt at rekonstruere nøglen.  Nøglen er baseret på 256bit AES kryptering og selv med den største supercomputer vil det ikke være muligt at bruteforce sig til koden indenfor din levetid.

Og Clemen har ret - det er en stor del af Apple's tekniske certificeringer hvorledes deres sikkerhed rent faktisk fungerer,


Redigeret af claus_jac - 18-Januar-2018 kl. 12:19
Til top
tennisbold Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tennisbold Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 13:30
For to år siden arbejdede jeg i et firma, som producerede onlinemanualer til tablets, mobiltelefoner osv. Vi lavede rigtigt mange manualer til bl.a. iPhones til teleselskaber verden over. Efter hver produktion/test blev enhederne typisk nulstillet, og det tog de ikke skade af. En sjælden gang i mellem gik en telefon i sort, men det var for det meste prototyper o.lign., som vi ikke nødvendigvis havde nulstillet mange gange.
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Hvis det er en iPhone 6 så skal du også passe på med at opdatere den til iOS 11.2.2, for så mister du 40% performance.
Hvis batteriet er gammel og slidt ellers ikke.
Hvad? Det har intet med batteriet at gøre, det handler om Meltdown og Spectre:
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 15:51
Og tallene i testen er forkerte, da test efter opdatering er foretaget i Low Power Mode ifølge folkene bag Geekbench.

https://twitter.com/jfpoole/status/952761114558976001

Redigeret af lunddal - 19-Januar-2018 kl. 15:54
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu