recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - macOS: Er det nok bare at trække til trash?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

macOS: Er det nok bare at trække til trash?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: macOS: Er det nok bare at trække til trash?
    Sendt: 21-Januar-2018 kl. 19:26
Hej,

Hvis man skal slette et program totalt fra en MacBook Pro med macOS 10.13 er det så nok bare, at trække programmet ned til Papirkurven? Eller skal jeg køre et ekstra program, for at slette skjulte filer osv. andre steder, lidt ligesom på Windows?

Tak!
          
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2018 kl. 19:40
Det er nok for de fleste programmer, men der bliver næsten altid noget tilbage.

Jeg bruger AppCleaner.

Nogle - især store - programmer har en uninstaller. Det gælder bl.a. Adobes programmer.
Venlig hilsen
KB
Til top
TiXe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TiXe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2018 kl. 19:40
som udgangspunkt JA.

men mange apps vil efterlade feks "save" filer eller personlige indstillinger til programmet. 

jeg har altid bare trukket til trash og så brugt Cleanmymac en gang imellem. 

hvis man har det instaleret så popper den op når man trækker til trash og spørg om den skal fjerne alle filer tilknyttet programmet
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2018 kl. 21:38
vær opmærksom på at en mac IKKE bliver langsommere af at man IKKE sletter ALT! - Modsat Windows, så ligger der ikke en uoverskuelig database som kan korruptes og fuckes noget så grundigt op i på en mac eftersom alle indstilinger ligger i deres egne filer (også kaldet PLISTS).

ALLE indstillinger ligger i et skjult bibliotek, det kan tilgås ved at gå i finder og oppe i menuen under GÅ kan du holde ALT tasten nede når du klikker. Så vil biblioteksfolderen dukke op på magisk vis.

Så ja - du kan sagtens blive pertentlig som på en windows maskine hvor det er temmelig nødvendigt at lige holde lidt styr på den slags, men der er absolut ingen problemer hvis du ikke gør det på en mac!
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2018 kl. 21:38
/zemo/
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2018 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

vær opmærksom på at en mac IKKE bliver langsommere af at man IKKE sletter ALT! - Modsat Windows, så ligger der ikke en uoverskuelig database som kan korruptes og fuckes noget så grundigt op i på en mac eftersom alle indstilinger ligger i deres egne filer (også kaldet PLISTS).

ALLE indstillinger ligger i et skjult bibliotek, det kan tilgås ved at gå i finder og oppe i menuen under GÅ kan du holde ALT tasten nede når du klikker. Så vil biblioteksfolderen dukke op på magisk vis.

Så ja - du kan sagtens blive pertentlig som på en windows maskine hvor det er temmelig nødvendigt at lige holde lidt styr på den slags, men der er absolut ingen problemer hvis du ikke gør det på en mac!


Enig. Man kan sagtens lade plists ligge. Men der er nogle få programmer, som placerer meget under Application support i biblioteket. Jeg har et par stykker.

Og mange gange skal man hente programmet igen, for at finde en uninstaller, hvis man ikke har gemt .DMG filen med programmet.
Venlig hilsen
KB
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2018 kl. 23:52
Hej igen,

Tak for jeres gode svar. Jeg kan forstå, at det i de fleste tilfælde er nok bare at trække til Papirkurven.

Sagen er den (det burde jeg nok have skrevet i mit første indlæg) at jeg har installeret Officepakken med en forkert konto, så jeg skal have Office slettet totalt og aldeles, sådan jeg kan installere Office igen forfra, bare med en anden konto.

Skal jeg så bruge en AppCleaner, eller er det OK bare at trække til Papirkurven? I så fald, hvilken Office del/fil skal jeg så trække til Papirkurven, for at slette hele Officepakken?
          
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2018 kl. 09:31
Du skal vel bare logge ud af Office og så ind igen med den rigtigte Office-konto.

Medmindre jeg misforstår dig.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2018 kl. 11:46
Som Lunddal siger - konto'en er jo noget du "logger ind med" - det har jo reelt ikke noget med selve applikationerne at gøre. Aktivering foregår når du "logger ind" med den pågældende konto. Havde dog selv probs med 365 personal på en windows maskine da jeg ikke lige havde opdaget udløb på grund af forkert kontokort, så der måtte jeg afinstallere "normalt" og installere på ny igen. 
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2018 kl. 14:52
Har selv haft underlige problemer på Windows med Office 365, når der skulle skiftes konto, men intet problem på Mac'en.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2018 kl. 19:54
Jeg har et Office 2016, som jeg har fik igennem mit tidl. studie, fordi jeg var ansat hen over sommeren i 2017, men nu har jeg fået job og har fået Office 2016 til Mac igennem dem.

Nu skal jeg slette Office (siger min skole) da jeg har skrevet under på, at jeg vil slette licensen, hvis jeg ikke har noget med dem at gøre mere, og efterfølgende skal jeg så installere Office igen med det jeg har fået igennem mit nuværende arbejde. Er det korrekt?

Der står også, hvis jeg åbner fx Microsoft Word og klikker på "Word" og "Om Microsoft Word".

Hører til: min nuværende mail, som jeg har fået min licens på fra skolen, som så skal fjernes nu.

Så hvordan fjerner jeg den licens?


PS: Er er nogen der ved, hvordan jeg skifter en licens fra én Microsoft-konto til en allerede eksisterende?


Redigeret af ladiesman217 - 22-Januar-2018 kl. 19:58
          
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2018 kl. 08:05
Hvis det er med licensnøgle, skal den fjernes. Kig evt. her:

https://support.office.com/en-us/article/how-to-remove-office-license-files-on-a-mac-b032c0f6-a431-4dad-83a9-6b727c03b193

Og her:

https://support.office.com/da-dk/article/fjerne-office-2016-til-mac-eefa1199-5b58-43af-8a3d-b73dc1a8cae3

Hvis det er Office 365, skal du vælge Word-menuen, hvor der burde være et Log ud/Sign Out menupunkt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu