recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple TV 4K vs bluray: Lydkvalitet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Apple TV 4K vs bluray: Lydkvalitet?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mixart Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Januar-2014
Sted: Hobro
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mixart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Apple TV 4K vs bluray: Lydkvalitet?
    Sendt: 01-Februar-2018 kl. 17:07
Nogen der har prøvet at sammenligne mellem en bluray film og samme film fra et Apple TV 4K med lydkvaliteten?

Jeg kører selv Devialet Phantom Gold i stereo til både musik og bluray film fra den gamle PS3 med et optisk kabel. Mine højttaler understøtter ikke DTS eller Dolby, så ved ikke om jeg drager udnyttelse af 24bit i stereo til bluray film, selvom jeg kan vælge DTS-HD Master og DolbyHD under filmen på min PS3. 

Jeg overvejer at skille mig af med alle mine bluray film, da jeg skal have OLED 4K Tv senere i år og er derfor nysgerrig, om der bliver synlig høreforskel på lydsiden.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 18:52
altså hvis du vitterlig ikke kan smide andet end stereo kan alt jo være fuldkommen ligegyldigt. du vil på ingen måde kunne få surround og det er jo lige præcis det de forskellige lydformater handler om. Der vil dermed i din forstærker være en downsampling/konvertering af signalet til stereo. Så det er i virkeligheden ikke et spm her om udgangspunktet, men derimod kvaliteten af den forstærker til at lave konverteringen.

MEN når det så er sagt, så vil dit spm komme helt og aldeles an på hvad det er for noget materiale du vælger at afspille fra din atv! du kan jo sagtens afspille et blueray/4k rip på din atv så du får 100% identisk lydkilde. Tænker du på 4K streaming er sagen en helt anden. Der vil nemlig være udfordringer eftersom bitraten ganske enkelt ikke er mulig at have på samme niveau som på en rigtig skive. Selvom du sandsynligvis ikke vil kunne høre den store forskel, så vil den være der da lyden fra streaming er komprimeret en hel del mere i lossy format, og der derfor VIL være mindre data til at beskrive lydbilledet.
Til top
mixart Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Januar-2014
Sted: Hobro
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mixart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 20:27
Fik vist ikke formuleret mig korrekt. Ved ganske godt at der ikke kan trylles surround ud af et stereo setup og det var heller ikke det spørgsmålet gik ud på. Er heller ikke interesseret i surround, da jeg er fint tilfreds med den film lyd jeg får ud af mit stereo setup. Det var mere bitraten jeg tænkte på - om lyden vil blive hørbart ringere fra en bluray skive til en Apple TV 4K film.

Planen var nemlig at droppe de fysiske bluray skiver, da jeg ikke rigtig køber dem længere og så gå over til Apple's 4K bibliotek af film.

Om ikke andet kan jeg altid prøve og bestille en hjem, leje en film magen til en af de bluray film jeg har i forvejen og teste.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 20:55
jeg har teknisk svaret på det. det er anden paragraf i mit første svar.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 22:53
Selvfølgelig er et lossless lydspor downmixed til stereo bedre end et komprimeret lydspor downmixed til stereo.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2018 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af mixart mixart skrev:

Nogen der har prøvet at sammenligne mellem en bluray film og samme film fra et Apple TV 4K med lydkvaliteten?

Jeg kører selv Devialet Phantom Gold i stereo til både musik og bluray film fra den gamle PS3 med et optisk kabel. Mine højttaler understøtter ikke DTS eller Dolby, så ved ikke om jeg drager udnyttelse af 24bit i stereo til bluray film, selvom jeg kan vælge DTS-HD Master og DolbyHD under filmen på min PS3. 

Jeg overvejer at skille mig af med alle mine bluray film, da jeg skal have OLED 4K Tv senere i år og er derfor nysgerrig, om der bliver synlig høreforskel på lydsiden.

1. Du drager mig bekendt ikke fuld nytte af alle HD lydformater via SPDIF, man får på ATV højest et downsample til max. 24 bit 48 Khz PCM og som standardindstilling sikkert 16 bit 48 Khz

2. I realiteten er der 384 til 448 kbit/s  (afhængigt af titel) legacy dolby digital (lige som tilbage i DVD dagene) på iTunes til de 5.1 surround kanaler, hvilket ved 448 kbit svarer omtrent til 149 kbit hver gang du har 2 kanaler. Der er vundet lidt i en joint encoding og en subwoofer kanal der ikke er så krævende frekvensmæssigt. Da legacy AC3 og MP3 er omtrent lige effektive vil lydkvaliteten altså i bedste tilfælde svare til omkring 160-192 kbit/s stereo MP3'ere på iTunes, mens Blu-ray film pakket ud til PCM på ATV vil kunne svare til 24 bit/48Khz PCM kvalitet, med mindre det f.eks. er en DTS-core information der pakkes ud, i hvilket tilfælde det vil svare til ca. 6-700 Mbit/s 24 bit "MP3", pr 2 kanaler stereo). Der vil naturligvis være forskelle i opløsning og detaljegrad, jo større og bedre anlæg, jo mere tydeligt vil det være - det siger sig selv. Folk der bruger TV'ets højttalere vil aldrig opdage det, mens folk der benytter f.eks. et High-end Linn 2.0 kanals system vil kunne høre forskellen på stedet. Spørgsmålet er om det er noget du vil tage til takke med eller ej.

Ovenstående er taget med udgangspunkt i bitraten på iTunes. Sammenlignet med iTunes er surroundlyden værre på Netflix (Skrækkelig) og bedre på Amazon Prime (Anstændig mht. lossy kvalitet). Som en sidste krølle, skal du også huske at man på nogle tjenester på mange film kan vælge et 2.0 lysspor som har en lavere bitrate, men kan lyde bedre end et downsample fra 5.1. Eksempelvis på Netfilx hvor 5.1 bitraten (Obs at der så er tale om DD+ og ikke Legacy DD) er 192 kbit/s til 5.1 lyden (svarer omtrent til 50 kbit/s til 2 kanals stereo) mens der er 128 kbit/s til 2.0 lyden - I dette tilfælde står du dig naturligvis bedst med 2.0 lyden hvis du har 2.0 setup.


Redigeret af TBC1 - 02-Februar-2018 kl. 16:41
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2018 kl. 12:41
Man kan sende HD-lyd i to kanaler via SPDIF. Den tabsfrie lyd skal altså downmixes før den sendes videre til højttalerne/forstærkeren.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2018 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Man kan sende HD-lyd i to kanaler via SPDIF. Den tabsfrie lyd skal altså downmixes før den sendes videre til højttalerne/forstærkeren.

Ja - og mig bekendt downsamples der på ATV til max. 24 bit@48 Khz PCM på HDMI - Status på SPDIF er mig ukendt, men er formentligt det samme = ? 

Derfor er det ikke al HD-lyd der kun downsamples på kanaler, men også på opløsning. ...Men for mange films vedkommende passer det jo så heldigvis meget godt da film i modsætning til musik oftest kun er 24 bit@48 Khz.




Redigeret af TBC1 - 02-Februar-2018 kl. 16:43
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2018 kl. 17:19
Jeg bliver bare mere og mere glad for mine 4K skiver, lyden er simpelhen bare i en anden liga på en skive frem for streamning inkl. iTunes. 

Det er faktisk rimelig hørebart på noget fornuftig grej. 
Blev enlig selv ret så overraskede hvor meget LPF sporet blive forringet i en streamning, her slå netflix alle rekorder, dammm det er ringe. 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2018 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg bliver bare mere og mere glad for mine 4K skiver, lyden er simpelhen bare i en anden liga på en skive frem for streamning inkl. iTunes. 

Det er faktisk rimelig hørebart på noget fornuftig grej. 
Blev enlig selv ret så overraskede hvor meget LPF sporet blive forringet i en streamning, her slå netflix alle rekorder, dammm det er ringe. 

Kan ikke være mere enig - Det tåler ingen sammenligning. Jeg har somme tider sammenlignet titler jeg selv har på skive, eller f.eks startet en serie op på streaming, som jeg så fandt at jeg syntes virkede så god at jeg har købt den og så set den videre på skive. Det kan nærmest opleves som at huske at tage brillerne på og få slået dørerene op og træde ind i rummet til orkesteret i stedet for at stå i gangen udenfor. Det er som nat og dag, hvor stremingudgaven lyder ulden, unuanceret, diffus, dårligt separeret, upoløst og udynamisk i forhold til indholdet på skive. Somme tider kan akustiske instrumenter nærmest komme til at lyde helt kunstige på streaming med alt for hård kompression. Forskellen er også markant til stede på video, hvor både finere detaljer sammen med filmgrain også i langt højere grad komprimmeres out of existence på streaming.





Redigeret af TBC1 - 02-Februar-2018 kl. 18:52
Til top
mixart Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Januar-2014
Sted: Hobro
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mixart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 16:09
Jeg har et 2.2 setup, da jeg kører 2 x Devialet Phantom Gold inde i stuen, som jeg vil mene er et rigtig godt anlæg. Måske vil jeg blive skuffet med lyden, hvis jeg sælger min bluray samling og går all-in på et Apple TV4. 

Er det muligt at lagre ens bluray skiver på en harddisk, hvor lyden ikke er komprimeret og køre det igennem Apple TV 4K som afspiller til mine Phantom højttaler?

Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af mixart mixart skrev:

Jeg har et 2.2 setup, da jeg kører 2 x Devialet Phantom Gold inde i stuen, som jeg vil mene er et rigtig godt anlæg. Måske vil jeg blive skuffet med lyden, hvis jeg sælger min bluray samling og går all-in på et Apple TV4. 

Er det muligt at lagre ens bluray skiver på en harddisk, hvor lyden ikke er komprimeret og køre det igennem Apple TV 4K som afspiller til mine Phantom højttaler?


Ja, MakeMKV laver en 1:1 kopi af din bluray film. Du kan så anvende Infuse på ATV til at afspille det.
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu