recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skal man vælge gråt eller Hvidt lærred?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skal man vælge gråt eller Hvidt lærred?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
baggs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Juni-2014
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Skal man vælge gråt eller Hvidt lærred?
    Sendt: 03-Februar-2018 kl. 15:27
Jeg er ved at ‘samle’ produkter til en hjemme biograf.

Jeg går efter en Optoma UHD65 4K.

Men lærred er jeg meget i tvivl om.
Jeg har et rum, hvori jeg har fuld kontrol over lyset.

Spørgsmål: hvid eller grå dug?

Jeg ville gerne have et motoriseret lærred med tension sider. De er dog størt set alle med Hvid dug.

En grå dug er hvad jeg kan se er mest på fastramme.

For at få bedst sort bør man så ikke vælge gråt?

Hvad ville I vælger eller hvad har I valgt?

Den jeg pt kigger på er (Grå)
ELITE SCREENS AEON CINEGREY 3D

Men har også kigget på denne (Hvid)
Elite Screens Spectrum Tab Tension, Motoriseret
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 17:52
Grå lærreder er vist ikke så meget efterspurgt mere.

Det afhænger mere om hvordan du kan styre lys i det rum du skal bruge projektoren.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 18:19
Du kan bruge en grå dug til at forbedre billedekontraten i rum med lyse vægge og lofter der kaster lys tilbage på lærredet, eller til at dæmpe lyset, hvis lærredet ikke er så stort og projektoren er en lyskanon. Ulempen ved dem er, at de opsuger lyset, så man skal vare sig lidt, hvis man vil have et stort lærred og/eller hvis projektoren ikke er så lysstærk.
Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 310
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 22:13
hvilken farve har dit nye filmrum? En hvid stue er ikke optimalt.
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
baggs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Juni-2014
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 22:16
Væggene er malet sorte og der er mørklægningsgardin oppe for vinduet.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 23:14
Så har du ikke noget at bruge et gråt lærred til, med mindre du synes der er alt for meget lys på skærmen. Det kan et gråt lærred dæmpe.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 10:27
Jeg står også og skal til at sammensætte et projektor setup.

Jeg regner med at tage et fastramme lærred i fra faktisk den model du nævner. 
Men min stue er også lys og jeg har dårlig kontrol over lysforholdene. 

Hvis jeg var dog ville jeg købe en hvid dug. Og vælge fastramme. Ville kun vælge rulle hvis jeg skulle have et TV bag ved også. 
Personligt så tror jeg bare det ender med at jeg ikke ville få brugt projektoren hvis jeg også har et tv. Er for doven anlagt :-)
Ville ikke gide at køre det op og ned hver gang jeg skulle bruge det. Og uanset hvordan man vender og drejer det så bliver mekanik slidt. Og et fastramme vil holde langt bedre er jeg overbevist om. 

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Actor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2016
Sted: dk
Status: Offline
Point: 186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Actor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 21:52
Jeg har et 200 tommer QualityScreen rullelærred. Når det ruller op i sin kasse dukker et kæmpefotografi af mine to pragtfulde drenge ,som små, op. Det vil jeg meget hellere se end en træramme med hvid stof på. Actor
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 13:33

Bemærk at ELITE SCREENS AEON CINEGREY 3D ikke er et almindeligt gråt lærred med et gain under 1.0 men derimod en Ambient Light Rejecting Screen med et gain på 1.2 - det er ikke mat gråt men sølvgråt og er en hel anden type lærred en hvad der normalt betegnes som et gråt lærred (mat grå med et gain omkring 0.8).  Et ALR lærred som Cinegrey 3D er ikke beregnet til et lyskontrolleret rum men til et stuemiljø med ukontrolleret lys. I de fleste tilfælde vil det bedste valg i et lyskontrolleret rum være et hvidt lærred med gain 1.0. Hvis du oplever sortniveaet i din projektor som for lavt så kan Cinegrey 3D være en løsning (gain 1.2 kan også gøre det muligt at bruge bedste bioindstilling i eco mode og lav støj på et stort lærred). Men prøv først at købe et Elite Screen fastramme lærred med en hvid dug med gain 1.0 og hvis du ikke er tilfreds med sortniveau/kontrast kan du prøve at skifte dug til Cinegrey 3D.

 
 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu