recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Trådløse baghøjtalere... Hvad kan lade sig gøre ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Trådløse baghøjtalere... Hvad kan lade sig gøre ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nAlen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2009
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nAlen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Trådløse baghøjtalere... Hvad kan lade sig gøre ?
    Sendt: 04-Februar-2018 kl. 10:55
Halløj i stuen.

Efter flytning er jeg så småt begyndt at overveje en løsning med trådløse baghøjtalere, men hvordan fungerer det egentligt i praksis ? 

Jeg er med på at jeg skal ha skaffet et sæt aktive højtalere og disse skal ha 230V forsyning, men koblingen fra receiver til højtaler?
Er det via BT, wireless, noget specifikt for højtaleren eller noget helt 4. ?
Kan det efterhånden gøres uden diverse signalforstyrrelser, lag og andet træls ?

Receiveren er en Sony STR-DN1080, og synes ikke umiddelbart jeg kan finde noget i manualen (men læser videre nu).

Skulle det rent faktisk kunne lade sig gøre med et kvalitetsmæssigt fornuftigt resultat - hvilke højtalere skal man så gå efter ?

Hvad har andre gjort ? Tips, tricks og gode ideer modtages gerne :)


Redigeret af nAlen - 04-Februar-2018 kl. 11:06
Til top
nAlen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2009
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nAlen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 11:49
Efter hvad jeg kan læse mig til rundt omkring på nettet, skal jeg vist bare ta mig sammen til at trække de to kabler :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 12:03
Det tror jeg også du bliver mest glad for i længden.

Din forstærker har ingen pre-out til surroundkanelerne, så det bliver svært at finde et sæt trådløse højttalere der kan sluttes til. Dernæst, så arbejde de fleste trådløse højttalere med deres helt eget system, hvor du har en løs sender og så er der indbygget modtager i højttalerne (der så skal have et strømkabel).


Mine egne baghøjttalere er på faste kabler der løber i væggen og er afsluttet i "komfurhøjttalerudtag" http://forum.recordere.dk/komfurhjttalerudtag_topic152209.html

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
nAlen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2009
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nAlen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 12:06
Det ender det vist også med... Jeg har betonvægge hele vejen rundt, så det ender nu nok i en udvendig kanal løsning langs listerne 😊
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 12:36
Hvis du har en Bauhaus i nærheden, har de nogle Schneider kabelkanaler i lækker udførelse med afrundet profil og planforsænket låg. Og selvfølgelig med klæb
Til top
nAlen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2009
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nAlen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 12:53
Jeg er desværre udfordret lidt med stikkontakter i panelunderlag og en dør jeg også skal rundt om.. Tror ikke der er en nem måde at gøre det rigtig pænt på med de rundede profiler.. 
Faktisk tror jeg slet ikke der er en pæn måde generelt - Derfor tanken i første omgang gik på en trådløs løsning.

Må lige i tænkeboks :) 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 13:37
Jeg har faktisk også en dør, en terrassedør med lavt alu bundstykke. Så det var et puslespil at gå fra fodpanel højde og helt ned ovenpå gulvet, hvor 16x10 mm kabelkanal lige akkurat kunne være der. Og så var det heller ikke let at få proppet 2 højttalerkabler i alle de 45 grader udskæringer.

I dag ville jeg nok også vælge en trådløs løsning. Dyrere, men det tog et par dage at sætte kablerne hele vejen rundt med kabelkanaler. Og de pynter ikke, dem der går fra fodpanel op til højttalerne.

Redigeret af Kampus - 04-Februar-2018 kl. 13:39
Til top
nAlen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2009
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nAlen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 13:57
Ja det er bare 100% umuligt at slippe pænt fra den slags... Jeg skal rundt om en dør, over 4 stikkontakter monteret i panelunderlag og under et vindues parti.. 
Det er ligefør jeg overvejer at pille lidt af gulvet op og trækket et par rør istedet :)

Der er ingen der har lavet et sæt højtalere med en boks de kan kommunikere med - hvor boksen så er monteret i højtalerterminalerne i receiveren ?  
Evt et standalone sæt til at transportere signalet til mine allerede eksisterende højtalere. Eller bliver kvaliteten ofret i for høj grad hvis man begynder på den slags ? 
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af nAlen nAlen skrev:

Ja det er bare 100% umuligt at slippe pænt fra den slags... Jeg skal rundt om en dør, over 4 stikkontakter monteret i panelunderlag og under et vindues parti.. 
Det er ligefør jeg overvejer at pille lidt af gulvet op og trækket et par rør istedet :)


Hvad med at række dem langs loftet istedet?

Så undgår du alle problemer med døre, kontakter, etc.., og man kigger ikke så ofte op langs kanten af loftet, så det er rimeligt diskret.


Redigeret af Deschain - 04-Februar-2018 kl. 14:23
Til top
nAlen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2009
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nAlen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 14:30
Ideen er god men der er 6 meter til loftet i halvdelen af stuen, ellers havde jeg gjort det 😊
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af nAlen nAlen skrev:

Det er ligefør jeg overvejer at pille lidt af gulvet op og trækket et par rør istedet :)

Der er ingen der har lavet et sæt højtalere med en boks de kan kommunikere med - hvor boksen så er monteret i højtalerterminalerne i receiveren ?  
Hvilken type gulv/belægning?
Hvis med tæppe kunne et par strimler kobberfolie måske agere højttalerkabel under tæppet. Big smile

For nogle år siden lavede jeg for arbejdsgiver nogle audio skilletrafoer med niveautilpasning til phono level, til brug for udviklingsfolkene i forbindelse med noget software godkendelses målinger på brokoblede effekt forstærkere.
Det var denne type trafoer:
http://uk.farnell.com/vigortronix/vtx-101-007/transformer-audio-1-1-1-1/dp/1674305
sammen med R-C netværk.
Så hvis du er til gør-det-selv kunne tilsvarende måske bruges, hvis du finder aktive højttalere incl. sender/modtager til phono. Smile
Mvh. JørgenT
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af nAlen nAlen skrev:

Ideen er god men der er 6 meter til loftet i halvdelen af stuen, ellers havde jeg gjort det 😊




Redigeret af Deschain - 04-Februar-2018 kl. 17:04
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu