recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Budget projektor til nybegynder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Budget projektor til nybegynder

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nicolaj_n Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Februar-2018
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolaj_n Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Budget projektor til nybegynder
    Sendt: 07-Februar-2018 kl. 19:48
Hej alle

Jeg leder efter min første projektor, og håber at finde en inden for en sådan rimelig budget pris hvor jeg påtænker Maks at bruge 6000-7000 kr. På projektor (eksklusive lærred og lyd), men også gerne vil bruge mindre.

Den skal anvendes i min stue med mørklægnings gardiner, som gør at kun meget lys slipper ind, men dog en smule. Jeg vil derudover bruge et rulle lærred, så jeg bruger et almindeligt tv i dagligdagen.

Jeg har kigget lidt på Optoma hd142x, som er ret billig og skulle være okay til prisen, samt BenQ W2000, som er lidt dyrere, men skulle være meget god til prisen.

Jeg har dog også lige fundet en Panasonic PT-AE3000 brugt til 2500 med ca. 500 timers brug. Den har fået virkelig gode anmeldelser, men er også en rimelig gammel model. Er der nogen som ved hvordan den klarer sig mod nyere projektorer?

Jeg håber virkelig nogle mere erfarne folk kan hjælpe mig med at finde den rigtige projektor til mine behov! :-)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2018 kl. 23:31
Oprindeligt skrevet af Nicolaj_n Nicolaj_n skrev:

... samt BenQ W2000, som er lidt dyrere, men skulle være meget god til prisen.

Det er den skam også, har selv en, ellers er der også f.eks. W1070 (som efterhånden er svært at finde som ny, men billig hvis du kan) og afløserne W1110 og W1120. Tjek også Optoma's HD2(x)-modeller eller GT1080, og led efter gode tilbud på Epson's lidt ældre modeller som EH-TW5600 og opad.

Pana'en kender jeg ikke personligt, men det er der sikkert andre på forummet der gør. Overvej dog lige, om du tør satse på at en 10 år gammel projektor virkelig blot har kørt 500 timer, om den virkelig evt. har fået byttet lampe osv ... Desuden, de anmeldelser du har læst er også 10 år gamle, og projektorer er blevet bedre siden da (uanfægtet, at den sikkert var rigtig god på det tidspunkt). Men, projektorer bliver slidte med alderen. Så medmindre andre medlemmer med godt kendskab til den synes det er et fantastisk godt køb, så synes jeg ikke du bør tænke brugt som første projektor.

Husk også, at der er forskel på DLP og LCD, og fordele/ulemper ved begge. 

Held og lykke, projektor er fedt! Thumbs Up


Redigeret af jacobe - 07-Februar-2018 kl. 23:33
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Stephan A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2008
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stephan A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 07:04
Der findes helt sikkert gode brugte projektors der ude, men vil også sige at du skal se dig for. Det er ikke ligesom med højtalere, der næsten kan holde "for evigt". Jeg har forsøgt mig 2 gange med brugt projektor. Begge gang en Benq w1070+. Første gang var jeg ude ved en privat person, hvor den blev for varm og slukkede to gange inden for femten minutter. Anden gang købte jeg ved BlueCity. Selv samme model i perfekt stand og kun kørt 90 timer. Som du måske har læst herinde, så havde den desværre den defekt at den blinkede grøn med et par minutters mellemrum i blot et split sekund. Kunne heldigvis levere den tilbage. 

Jeg er nået den konklusion at brugte projektors ikke er for mig i denne omgang, og har bestilt en nu W1120 i stedet for - den går jeg og venter spændt på Smile. Der er sikkert mange andre som har gjort sig gode brugte køb, og det kan du med garanti også, hvis du vælger at gå den vej. Sæt dig blot lidt bedre ind i hvordan man tjekker en enhed ordentligt før køb Smile
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 09:00
Jeg har altid haft Panasonic projektorer og de har som regel flot billede til prisen med god lysstyrke også til sport i en lidt oplyst stue. Men jeg har også oplevet at ihvertfald to af dem begyndte med alderen at få diverse skavanker.

Så selvom du sikkert kan finde en del projektorer der er 5-10 år gamle med ikke alt for mange timer på lampen, så få den prøvet godt af for at se om de mekaniske ting virker. F.eks. havde en Panasonic jeg havde problemer med noget dynamisk kontrast styring der var et rent mekanisk problem, som dog kunne løses med lidt olie (youtube is your friend :-)).

Når det er sagt så sker der jo ikke alverden i udviklingen af projektorer i den prisklasse, så jeg ville ikke være bange for at købe en omkring 5.000 kr der er max 4-5 år gammel.

Men prøv at checke projectorcentral og projectorreviews før køb.
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Jeg har altid haft Panasonic projektorer og de har som regel flot billede til prisen med god lysstyrke også til sport i en lidt oplyst stue. Men jeg har også oplevet at ihvertfald to af dem begyndte med alderen at få diverse skavanker.

Så selvom du sikkert kan finde en del projektorer der er 5-10 år gamle med ikke alt for mange timer på lampen, så få den prøvet godt af for at se om de mekaniske ting virker. F.eks. havde en Panasonic jeg havde problemer med noget dynamisk kontrast styring der var et rent mekanisk problem, som dog kunne løses med lidt olie (youtube is your friend :-)).

Når det er sagt så sker der jo ikke alverden i udviklingen af projektorer i den prisklasse, så jeg ville ikke være bange for at købe en omkring 5.000 kr der er max 4-5 år gammel.

Men prøv at checke projectorcentral og projectorreviews før køb.

Jeg mener nu der er sket rigtig meget på projektormarkedet indenfor de sidste 4-5 år specielt på lysoutput
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Nicolaj_n Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Februar-2018
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolaj_n Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 09:51
Mange tak for svarende indtil videre!

Jeg må indrømme at jeg selv var en smule skeptisk for at købe brugte projektorer indtil jeg på flere fora så folk anbefalede det frem for en billig ny projektor. Jeg er ikke gået helt væk fra brugt, men efter jeres gode opmærksomheds punkter tror jeg at jeg er gået væk fra Panasonic modellen. :-)

Stephan A - må jeg spørge hvor du har fundet en BenQ w1120? Jeg stødte selv på modellen efter at have skrevet mit indlæg, men jeg kan simpelthen ikke finde nogle sælgere i Danmark som har den. Den lyder ellers som en ret god model sådan umiddelbart.


Redigeret af Nicolaj_n - 08-Februar-2018 kl. 09:51
Til top
MikeW Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MikeW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 12:51
Jeg ville ikke vælge en DLP projektor, pga. rainbow effect og støj, men det er ret individuelt.

Min 2. projektor, en Epson (LCD) ETH-3500 har holdt foreløbig 7 år (1 lampeskift), og jeg er stadig meget tilfreds.

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Nicolaj_n Nicolaj_n skrev:

Jeg må indrømme at jeg selv var en smule skeptisk for at købe brugte projektorer indtil jeg på flere fora så folk anbefalede det frem for en billig ny projektor.

Den overvejende grund til, at jeg ikke ville anbefale dig at købe brugt er, at det er din første erfaring med en projektor, og derfor har du ikke noget at sammenligne med. Du kan altså ikke udgå fra dine egne erfaringer når du skal vurdere, om en brugt projektor er et bedre køb end en tilsvarende prissat ny. Du kan ikke altid blot læne dig op ad, hvad andre mener; du kan læse artikler og anmeldelser og fora i månedsvis, men på et tidspunkt når du et punkt, hvor du har læst så mange modstridende holdninger, at du ikke er blevet en skid klogere. Og når alt kommer til alt, så handler det om hvad du synes og hvad du kan se, medmindre du har nogen til at hjælpe dig med at teste for fejl. Det er lidt lissom at købe brugt bil; hvis man har rigtigt godt styr på bilteknik, så er det ikke nogen sag at tage alene ud og kigge på og prøvekøre en gammel bil, og derudfra vide om den er god eller ej. Men hvor mange har købt sin første brugte bil alene? Vil tro at stort set alle havde nogen med til at hjælpe sig!

Så er der andre faktorer, såsom garanti. Stephan har fortalt dig sin historie, og jeg har også en skrækhistorie, som du kan læse om i min egen tråd (link i min signatur), men vi har begge fået nye maskiner på garantien. Køb brugt privat = nada garanti. Du skal altså stole 100% på både sælger samt dine egne kundskaber. Og så er der DLP vs LCD dilemmaet. DLP-teknikkens natur gør, at nogle oplever den såkaldte "regnbue-effekt", mens andre ikke gør - jeg og min kæreste gør f.eks. ikke, hverken på den gamle 1070+ eller på den nye W2000. Men måske gør du ikke, når du tester den ude hos den private sælger, men derhjemme får din kone hovedpine, og så er det pænt ærgeligt ikke at have returret. Betyder det så, at det sikreste er at gå efter LCD? Neeej!!! Smile 

Mit råd: køb nyt. Om nogle år, når lampen begynder at blive svag og du skal til at overveje om du skal købe ny lampe eller ny projektor, da har du meget bedre forudsætninger til at vide, hvad du skal gå efter ved en evt. projektorudskiftning.

Shit, det blev langt ... håber det gav mening!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Nicolaj_n Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Februar-2018
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolaj_n Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 16:01
Det blev lidt lang ja, hehe. Men helt forståeligt, du har helt sikkert givet mig meget gode grunde til hvorfor jeg ikke lige I denne omgang skal købe en brugt projektor. :-)

I forhold til hele DLP / LCD diskussionen ved jeg jo ikke endnu om jeg er en af dem så lider af regnbue effekten, men hvis jeg køber nyt er det ikke et problem. Grunden til jeg primært kigger på DLP er fordi jeg har hørt de har et bedre sort niveau, og selvom det slet ikke er det vigtigste ved en projektor synes jeg det lyder som en god ting. Men jeg er slet ikke lukket for en god LCD, jeg tror planen lidt er at afvente og se om der kommer et godt tilbud på en ny projektor og så må jeg se om det bliver LCD eller DLP.

Mange tak for hjælpen. :-)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 17:10
Så lidt ... men DLP er nu ingen garanti for lækker sort - jeg synes ikke W2000 brillerer med hverken fantastisk sort eller overall kontrast, og da slet ikke i 3D :) Har brugt timer på at optimere billedet med både Spears & Munsil og HD709, men det bliver altid et kompromis.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Nicolaj_n Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Februar-2018
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolaj_n Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 17:22
Altså jeg regner jo ikke med tv kvalitet sort eller noget, ikke i den pris klasse jeg leder i. Så ved jeg godt jeg nok som minimum ska give 2-3 gange så meget i pris, som mimimum.

Men bare sådan acceptabel sort, så man f. Eks. Sagtens kan se hvad der foregår i en mørk scene i en film og tingene kan være nogenlunde sort

Til top
Stephan A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2008
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stephan A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Nicolaj_n Nicolaj_n skrev:

Mange tak for svarende indtil videre!
Stephan A - må jeg spørge hvor du har fundet en BenQ w1120? Jeg stødte selv på modellen efter at have skrevet mit indlæg, men jeg kan simpelthen ikke finde nogle sælgere i Danmark som har den. Den lyder ellers som en ret god model sådan umiddelbart.

På BenQ's hjemmeside kan den købes for 6.000 kr., men jeg har heller ikke fundet den herhjemme. Jeg har bestilt min fra en butik i Hamborg til 650 euro (4875 kr.) med 2 års forhandlergaranti og fri collect/return. Dog leverer de ikke til Danmark, men jeg har fået nogle bekendte dernede til at smide en min vej. Det var et godt tilbud, og samme dag blev den også udsolgt. 

I min situation gør afstanden ikke så meget, da jeg til tider kommer igennem Hamborg, hvis der skulle være noget i vejen - ellers så kan den også sendes nogle gange frem og tilbage for de 2.100 kr. jeg sparer ved ikke at købe en BenQ W2000, der for mig ikke udgør en mer-værdi til mit behov Smile

Den konklusion jeg har nået er, at jeg hellere vil forsøge mig med en knap så dyr home-cinema entry model, og prøve kræfter med den, have fuld garanti og ingen privats-køb risiko, og så kan jeg se om nogle år hvis mine krav bliver større. Jeg er selv glad for at købe brugt, men mine to uheldige oplevelser har skræmt mig. Som det ligeledes bliver påpeget, så ælder projektors altså ikke kønt. 


Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu