recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Budget projektor til nybegynder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Budget projektor til nybegynder

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Nicolaj_n Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Februar-2018
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolaj_n Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 21:30
Okay, nu er brugt helt ude, så nyt er det jeg fokuserer på.

Jeg tror umiddelbart jeg har fundet frem til 3 modeller at vælge mellem:
- Optoma hd142x - billig og skulle være udmærket til pengene
- BenQ w2000 - I den dyre ende, men skulle være noget af det bedste man kan finde før man rammer 10.000 kr. Plus
- Epson EH-TW5650 - er på tilbud lige nu til samme pris som BenQ'en og har også gode anmeldelser.

Er der nogen som har erfaring med disse projektorer? Er benq og Epson de 2500 kr. Ekstra det værd, og i så fald hvilken vil være bedst?
Til top
Stephan A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2008
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stephan A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Nicolaj_n Nicolaj_n skrev:

Okay, nu er brugt helt ude, så nyt er det jeg fokuserer på.

Jeg tror umiddelbart jeg har fundet frem til 3 modeller at vælge mellem:
- Optoma hd142x - billig og skulle være udmærket til pengene
- BenQ w2000 - I den dyre ende, men skulle være noget af det bedste man kan finde før man rammer 10.000 kr. Plus
- Epson EH-TW5650 - er på tilbud lige nu til samme pris som BenQ'en og har også gode anmeldelser.

Er der nogen som har erfaring med disse projektorer? Er benq og Epson de 2500 kr. Ekstra det værd, og i så fald hvilken vil være bedst?

Jeg ved ikke hvor du er bosat, men jeg vil anbefale dig at finde ud af om Hifiklubben nør dig - eller inden for transportafstand, har en kælder med demoer. Jeg var nede i Aarhus, og der så jeg Optoma HD27 samt Optoma UHD60. Der er jo stor prisforskel (5k vs. 16,5k), men jeg synes ikke at HD27 gjorde det alt for godt. Bemærk jeg er meget uerfaren på området, men det virkede som om der var hot-spotting / meget lys omkring den mørke bjælke i top på trods af et neutralt 1.0 gain lærred. Derudover så synes jeg bare ikke at billedet som sådan gjorde det helt store for mig. Muligvis fordi UHD60 naturligvis stod meget flottere. Et par dage senere fik jeg dog w1070+ hjem, og der blev jeg meget mere imponeret. Jeg havde ikke højere forventninger end til HD27'eren, men jeg blev meget positivt overrasket! Jeg påstår langt fra at det er OLED kvalitet, og sort er heller ikke sort, men jeg synes det var et flot og skarpt billede, med bedre sort end HD27'eren. Ihvertfald uden det meget oplyste bjælkeområde. 

Jeg kan ikke se regnbueeffekt, men jeg har også svært ved at afgøre om hvilken teknologi (LCD vs DLP), der gør det bedst krone for krone i entry niveauet. Nogle skriver at DLP er bedst med native kontrast ved DLP og at farver står flottere, kanter mere skarpt. Det er det jeg har læst flest steder. Til gengæld har jeg også set anmeldelser der i en head-to-head peger på LCD som snæver vinder. 
Her er et klip som måske kan give dig en lille idé. https://www.youtube.com/watch?v=PMw74B9Se_U
Ud fra det synes jeg umiddelbart at DLP ser bedre ud i min optik Smile

Hvis du vil læse lidt mere omkring dine modeller international, så mener jeg at Epson tw5650 hedder HC2150. Benq's W2000 hedder HT3050.


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2018 kl. 23:19
Jeg har glemt at nævne nogle ret så væsentlige ting tidligere, som kan have stor betydning for dit valg. Den første ting er placering. Du skal allerede nu kortlægge, hvor din projektor kan placeres. Nogle er så heldige at have stor fleksibilitet på det punkt, mens andre er begrænset af ting som rummets dimensioner, indretning og, nok så væsenligt, WAF. Men det er vigtigt, for det er ikke alle projektorer, der passer til alle rum. Hvis du ikke allerede kender dem, så er der geniale værktøjer til at teste, om en given projektorer passer med dine ønsker, såsom den velkendte Projectorcentral.com og den nyere Jack Liu Calculator. Brug dem, og måske finder du ud af, at ingen af dine tre forslag kan bruges i dit rum Confused

Optoma'en kan jeg godt se virker interessant pga. prisen, men vær opmærksom på, at den ikke har Lens Shift, hvilket gør placering ekstremt kritiskt, samt dens langsomme color wheel, som kan introducere regnbue-problemer. Benq'erne har et fucking hurtigt hjul til sammenligning, og Epson'en har slet intet. 

En anden ret så væsentlig detalje, når det kommer til sammenligning af projektorer, er kilden. Jeg har for nylig skiftet Blu-ray afspiller, og havde ærligt talt ikke troet der kunne være så stor forskel, men min W2000 kan nu ting den ikke har kunnet før. Indrømmet, jeg har brugt meget tid på kalibrering, men det gjorde jeg også med den gamle afspiller.
Det jeg vil sige er, at "garbage in, garbage out" selvfølgelig også gælder her, så uden en rigtig god afspiller får det ikke det fulde udbytte af den, men det giver jo nok sig selv.

(gå nu i seng, Jacob)


Redigeret af jacobe - 08-Februar-2018 kl. 23:22
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2018 kl. 07:24
Og når du nu er inde og kigge på projectorcentral.com vil jeg anbefale at checke de støjtal der angives for projektoren. På deres liste over 10 anbefalede lavpris projektorer http://www.projectorcentral.com/best-cheap-projectors.htm varierer støj angivelsen fra 24 dB til 29 dB i eco mode og det er en stor variation.

Så afhængigt af hvordan din projektor skal placeres (og hvor følsom du er) kan det have stor betydning.

Til sammenligning har min egen Panasonic et støjtal på 22 dB i Eco mode og for mig bliver støjen for meget hvis jeg går væk fra Eco mode.

Som Jacobe skriver er det altså rart med Lens shift og det giver en dejlig fleksibilitet i opstillingen.
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyrik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 07:35
Jeg er den lykkelige ejer af en Optoma HD 142x Projektor.

Jeg har iøvrigt et LG 55" 4K TV med 800 skærm. Projektoren er HD og IKKE 4K.

Men oplevelsen af en film skal opleves på projektoren. TV-et kan ikke være med oplevelsesmæssigt. Det store billede trækker dig ind "I biografen" Punkterne i billedet består af spejle i mikrostørrelsen. Du glemmer pixels, og du glemmer dig selv!

Oplevelsen er "I biografen"! Det andet er bare TV. Et billed på 2x1 meter taler et stærkt argument.
Der er ingen sammen- ligning! De HD står stærkere end de 4K.

Hvis du hænger et lærred op så får du et objekt du kan se-lærredet! jeg projicerer mod en hvid væg malet med mat hvid maling. Så er der intet lærreds-objekt men kun billedet som tager form efter filmens dimensioner.. 16-9, 2.32-1, eller 4:3. Kun billedet skaber rammen. Intet lærred-objekt, som måske ikke passer helt.

Projektorfilmen drager familien til det store biografbillede. Men hov! Hvodden else? Der er 2 HDMI indgange på projektoren. jeg bruger hovedsagelig den ene til et Apple TV 4K. nemt at leje og købe film og nem afspilning.
Glem indbygget android og lignende! Ikke værd at skrive hjem om! Kun rå projektor! Apple TVet er smart TV DR1 og "Matador" kører lige op på væggen! I det andet HDMI stik sidder en UHD afspiller Samsung. Her spilles Blu-ray! UHD filmene brokker sig og vil ikke spille. Men de har altid en Blu-ray version i æsken som spiller fint.
Sjovt nok spiller youtube 8K uden problemer eller brokkerier. Det er en politisk beslutning fra UHDs side. Nogle projektorer praler af afspilning af UHD selv om de måske kun er 1280x720!;-)

I could not care less.

HD142x er et fantastisk køb og billedet får tilskuerne til at "tabe underbukserne". Jeg anbefaler på det varmeste.

Hilsen
jens

MvH
Jens
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Jeg er den lykkelige ejer af en Optoma HD 142x Projektor.

Jeg har iøvrigt et LG 55" 4K TV med 800 skærm. Projektoren er HD og IKKE 4K.

Men oplevelsen af en film skal opleves på projektoren. TV-et kan ikke være med oplevelsesmæssigt. Det store billede trækker dig ind "I biografen" Punkterne i billedet består af spejle i mikrostørrelsen. Du glemmer pixels, og du glemmer dig selv!

Oplevelsen er "I biografen"! Det andet er bare TV. Et billed på 2x1 meter taler et stærkt argument.
Der er ingen sammen- ligning! De HD står stærkere end de 4K.

Hvis du hænger et lærred op så får du et objekt du kan se-lærredet! jeg projicerer mod en hvid væg malet med mat hvid maling. Så er der intet lærreds-objekt men kun billedet som tager form efter filmens dimensioner.. 16-9, 2.32-1, eller 4:3. Kun billedet skaber rammen. Intet lærred-objekt, som måske ikke passer helt.

Projektorfilmen drager familien til det store biografbillede. Men hov! Hvodden else? Der er 2 HDMI indgange på projektoren. jeg bruger hovedsagelig den ene til et Apple TV 4K. nemt at leje og købe film og nem afspilning.
Glem indbygget android og lignende! Ikke værd at skrive hjem om! Kun rå projektor! Apple TVet er smart TV DR1 og "Matador" kører lige op på væggen! I det andet HDMI stik sidder en UHD afspiller Samsung. Her spilles Blu-ray! UHD filmene brokker sig og vil ikke spille. Men de har altid en Blu-ray version i æsken som spiller fint.
Sjovt nok spiller youtube 8K uden problemer eller brokkerier. Det er en politisk beslutning fra UHDs side. Nogle projektorer praler af afspilning af UHD selv om de måske kun er 1280x720!;-)

I could not care less.

HD142x er et fantastisk køb og billedet får tilskuerne til at "tabe underbukserne". Jeg anbefaler på det varmeste.

Hilsen
jens

Men da ikke på lydsiden
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyrik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 17:12
Godt du bringer det på bane.;-)

Jeg havde anskaffet en stor asketræshøjttaler med flere enheder i til at afspille musik over blue-tooth. Men siden jeg købte den har jeg undret mig over hvor godt den egentlig kunne lyde. Den blev stort set aldrig brugt. Konstant musik virker enerverende.

Nu har den plads under bordet i biografstuen, hvor jeg har forbundet den via hovedtelefonudgangen på projektoren og ind i aux-indgangen, som højttaleren også er udstyret med. 3 meter med jack i hver ende til 25 kroner plus porto. Et andet sted skulle de have over 300 kroner for samme ledning. Så se dig for!

Der kommer fed "Biograflyd" ud af enheden, som jeg er meget tilfreds med. Så det kostede næsten gratis. En omlægning og den var hjemme.

Nu kan jeg høre hvor god den er når den afspiller musik fra Youtube med video! Hold da helt k... hvor er den go'.

Og så lige igen: "Projektoroplevelsen kan kun matches af biograf." TV? glem det, selv 55" 4K med Dolby Atmos, som vi har. PROJEKTOREN!!!

jens
MvH
Jens
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Godt du bringer det på bane.;-)

Jeg havde anskaffet en stor asketræshøjttaler med flere enheder i til at afspille musik over blue-tooth. Men siden jeg købte den har jeg undret mig over hvor godt den egentlig kunne lyde. Den blev stort set aldrig brugt. Konstant musik virker enerverende.

Nu har den plads under bordet i biografstuen, hvor jeg har forbundet den via hovedtelefonudgangen på projektoren og ind i aux-indgangen, som højttaleren også er udstyret med. 3 meter med jack i hver ende til 25 kroner plus porto. Et andet sted skulle de have over 300 kroner for samme ledning. Så se dig for!

Der kommer fed "Biograflyd" ud af enheden, som jeg er meget tilfreds med. Så det kostede næsten gratis. En omlægning og den var hjemme.

Nu kan jeg høre hvor god den er når den afspiller musik fra Youtube med video! Hold da helt k... hvor er den go'.

Og så lige igen: "Projektoroplevelsen kan kun matches af biograf." TV? glem det, selv 55" 4K med Dolby Atmos, som vi har. PROJEKTOREN!!!

jens
hvad ryger du, og køber du det henne?
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyrik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 20:35
Hvordan er du blevet guldmedlem?
MvH
Jens
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Hvordan er du blevet guldmedlem?
for at forstå sarkasmen i det jeg skrev. Du kan ikke få biograflyd ud ad en højtaler, med Jack stik
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu