recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VHS Capture
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

VHS Capture

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: VHS Capture
    Sendt: 18-Februar-2018 kl. 11:14
Hej 

Jeg skal have foreviget indholdet af nogle gamle VHS bånd
Jeg har købt en EasyCap sammen med noget software der hedder honestech VHS to DVD 3.0 SE.
Det er desværre noget tudsegammelt grej og software og resultatet er ikke godt. 
På den video jeg grapper hopper billedet ret meget hvilket det ikke gør hvis samme bånd afspilles på samme maskine på et tv...

Skal jeg have noget bedre udstyr til at grappe med eller kan jeg behandle videoen efter den er digitaliseret så den ikke hopper? (honestech software kan ingenting af den art)

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2018 kl. 11:24
hopper er jo lig med manglende image stabilisering.

jeg ville nok køre et workflow hvor jeg tog det hardware jeg havde til rådighed og hentede det ind på computer via noget gratis software som fx virtualdub. Herefter skal det ind i en rigtig videoeditor desværre - ellers er der ingen mulighed for at få "bugt" med de hoppende billeder. - Desværre betyder det også at selve opløsningen af filmen vil blive mindre da måden image stabilisering fungerer på software mæssigt er at den "roterer" billederene så det bliver mere stabilt, men det betyder også at en del pixels i kanterne ikke længere vil være der da det ellers ville blive sorte kanter. VHS er nok desværre det værste format overhovedet at trække data ud fra.
Et af de produkter der skulle kunne lave image stabilisering er den gratis udgave af blackmagic design resolve. Men kdenlive (findes også som windows version) kan også stabilisere - du kan se hvordan det foregår her https://userbase.kde.org/Kdenlive/Manual/Project_Menu/Stabilize

PS  - ingen af de her programmer er: tryk på en knap og så er det færdigt for dig. - det kræver at du reelt sætter dig temmelig meget ind i softwaren, men der er tonsvis af tutorials omkring dem på youtube.


Redigeret af claus_jac - 18-Februar-2018 kl. 11:29
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2018 kl. 13:02
Hvorfor kopierer du ikke bare fra VHS maskine scart til DVD optager? Det har jeg gjort op til flere gange, først ind på HD, og siden brændt DVD’er
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2018 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Tanaburs Tanaburs skrev:

På den video jeg grapper hopper billedet ret meget hvilket det ikke gør hvis samme bånd afspilles på samme maskine på et tv...

Hej.

Som du beskriver det, gætter jeg på at grabningen af billedstabiliseringen ikke er optimal.
og ville PRØVE nogle ting først.

Hvad kan du prøve for at få et mere stabilt billed. Du kan prøve med en anden VHS maskine.
Det kan ske at den spliller bedre sammen med din EasyCap.

Jeg ved ikke om du har et TV med en SCART Udgang. For så kan du prøve grabbe  signalet efter at det har været igennem TV'et. Det kræver måske en SCART til Video adapter der passer til din EasyCap.

Og selvfølgelig kan du skifte din EasyCap ud. Men hvis jeg skal være ærlig tror jeg at de alle er næsten ens. Hvis den virker fra andre signalkilder tror jeg at der bliver svært at finde en bedre. Det skulle så være en der tilfældigvis skulle passe bedre til lige netop din VHS maskine.

Hilsen Carsten.

   

 


Redigeret af csell - 18-Februar-2018 kl. 13:16
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2018 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvorfor kopierer du ikke bare fra VHS maskine scart til DVD optager? Det har jeg gjort op til flere gange, først ind på HD, og siden brændt DVD’er


Der er ikke nævnt noget om, at trådstarter har en DVD optager!

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2018 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvorfor kopierer du ikke bare fra VHS maskine scart til DVD optager? Det har jeg gjort op til flere gange, først ind på HD, og siden brændt DVD’er


Der er ikke nævnt noget om, at trådstarter har en DVD optager!

Flemming

Der står sikkert mange DVD optagere rundt omkring der ikke bruges mere pga overgangen til mpeg4. Såden en kan sikkert købes for et par 100 kr
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2018 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af Tanaburs Tanaburs skrev:

Hej 

Jeg skal have foreviget indholdet af nogle gamle VHS bånd
Jeg har købt en EasyCap sammen med noget software der hedder honestech VHS to DVD 3.0 SE.
Det er desværre noget tudsegammelt grej og software og resultatet er ikke godt. 
På den video jeg grapper hopper billedet ret meget hvilket det ikke gør hvis samme bånd afspilles på samme maskine på et tv...

Skal jeg have noget bedre udstyr til at grappe med eller kan jeg behandle videoen efter den er digitaliseret så den ikke hopper? (honestech software kan ingenting af den art)

Er det originale færdig indspillet bånd du vil grappe, mit første gæt vil i så fald være macrovision "analog kryptering" som kunne være dit problem, det er set før at AGC bliver fucket så meget op at billedet ligefrem hopper, typisk vil macrovison skifte i mellem "fade" i mellem meget mørk og meget lyse billeder men der findes forkellige udgaver.

Uanset hvad, så vil det optimale være at have noget udstyr med TBC når man arbejder med et analog medie som VHS og specielt VHS.

Lidt sjovt, jeg selv her til eftermiddag siddet og loadet nogle SVHSc og nogle Video Hi8. Jeg fik fundet/ lånt en gammel Panasonic prof SVHS afspiller som havde TBC indbygget, jeg har selv en Video8/ HI8 maskine med TBC, men den retter ikke med TBC ved bare at køre signalet i gennem fra en anden maskine.

Kom lige til at tænke på en anden mulighed, det er vel ikke nogle amerikanske bånd som du afpiller på en maskine som kan lave play back NTSC on PAL TV? 




Redigeret af Potter - 18-Februar-2018 kl. 19:11
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2018 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Kom lige til at tænke på en anden mulighed, det er vel ikke nogle amerikanske bånd som du afpiller på en maskine som kan lave play back NTSC on PAL TV?


Et sådan pseudo PAL signal vil han næppe kunne optage overhovedet med det grej han har til rådighed.

Flemming


Redigeret af fltk - 18-Februar-2018 kl. 21:25
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2018 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Kom lige til at tænke på en anden mulighed, det er vel ikke nogle amerikanske bånd som du afpiller på en maskine som kan lave play back NTSC on PAL TV?


Et sådan pseudo PAL signal vil han næppe kunne optage overhovedet med det grej han har til rådighed.

Flemming
I princippet kan man godt optage det.

Men der da sker i sådan en afspiller “play back on pal tv” er at man bare flytter på farve frekvensen fra 3.58mhz til 4.43mhz som er den frekvens som PAL tv benytter. Men selve scanning frekvensen vil stadig være 525/60Hz. Det skal dog være nogle gamle crt tv som ikke kunne skanne på 60hz. Men det er jo en anden snak.

Vi må se hvad trådstarter følger med af information.


Redigeret af Potter - 18-Februar-2018 kl. 22:30
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2018 kl. 14:00
Hej 

Jeg har prøvet med 2 forskellige VHS maskiner og resultater er det samme.
Har ingen dvd optager og vil gerne undgå dette, skal have filmen på harddisk som slutresultat anyway.
Har brugt et par timer med blackmagic design resolve og det er vist et mega sejt program men kompliceret at komme igang med.
afspillere og bånd er indkøbt og brugt i DK så det burde passe sammen.
De bånd der skal overspilles er optage bånd med private optagelser...
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2018 kl. 14:18
Hej.

Hvilket Format og evt hvilken Kamera er de egne optagelser kopieret fra?
Du skulle vel ikke stadig have de originale optagelser?

Og hvor mange bånd drejer det sig om?
Har du overvejet at få dem overført af et firma. Det kan nemt være billigere end at købe nyt udstyr.

Hilsen Carsten.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2018 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Tanaburs Tanaburs skrev:

Hej 

Jeg har prøvet med 2 forskellige VHS maskiner og resultater er det samme.
Har ingen dvd optager og vil gerne undgå dette, skal have filmen på harddisk som slutresultat anyway.
Har brugt et par timer med blackmagic design resolve og det er vist et mega sejt program men kompliceret at komme igang med.
afspillere og bånd er indkøbt og brugt i DK så det burde passe sammen.
De bånd der skal overspilles er optage bånd med private optagelser...

Med hvilket udstyr er de private optagelser optaget? Det lugter lidt af NTSC....


Redigeret af Potter - 19-Februar-2018 kl. 15:02
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu