recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til wifi i hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til wifi i hus

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til wifi i hus
    Sendt: 19-Februar-2018 kl. 22:02
Er i den lykkelige situation at vi om cirka 1,5 måned flytter i hus fra vores lejlighed.
Det ser vi selvfølgelig frem til. I den forbindelse har jeg valgt at droppe vores yousee internet, da de kun kan levere en dårligere forbindelse end vi har nu, og der hvor vi flytter hen kan vi få en 300/300 (den eneste hastighed de har (lokal udbyder) til 268kr.

I den forbindelse skal jeg ud og investere i en router, så vi kan få trådløst i huset, da vi kun fra foreningens side bliver udstyret med modem og kabler.

Huset er et et-plans hus på omkring 170kvm.
Det eneste jeg har fået anbefalet (af Elgiganten) er en Asus rt-ac 66u. Men vil den være god/kraftig nok til at kunne levere et okay signal i hele huset?
Har desværre ikke lige en pengepung der tillader at jeg evt investere i netgear orbi (som jo herinde har fået en strålende anbefaling i den store router test)

Hvad kan I forslå som kan gøre, at jeg ikke bliver slået ned af en irriteret kone der ikke kan få net når hun er i den ene ende af huset?
Vi er kun mig og konen (og en baby på 14 måneder). Vi har begge to hver sin ipad og iPhone. Derudover er der en ps4 og et apple-tv. Vi kommer til at streame det tv vi vil se, så det skal være en fin forbindelse i stuen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2018 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af MrVolbeater MrVolbeater skrev:

Er i den lykkelige situation at vi om cirka 1,5 måned flytter i hus fra vores lejlighed.
Det ser vi selvfølgelig frem til. I den forbindelse har jeg valgt at droppe vores yousee internet, da de kun kan levere en dårligere forbindelse end vi har nu, og der hvor vi flytter hen kan vi få en 300/300 (den eneste hastighed de har (lokal udbyder) til 268kr.

I den forbindelse skal jeg ud og investere i en router, så vi kan få trådløst i huset, da vi kun fra foreningens side bliver udstyret med modem og kabler.

Huset er et et-plans hus på omkring 170kvm.
Det eneste jeg har fået anbefalet (af Elgiganten) er en Asus rt-ac 66u. Men vil den være god/kraftig nok til at kunne levere et okay signal i hele huset?
Har desværre ikke lige en pengepung der tillader at jeg evt investere i netgear orbi (som jo herinde har fået en strålende anbefaling i den store router test)

Det er en svær løsning når det, som jeg læser det, er et begrænset budget. 
En rt-ac 66u kan ikke dække huset i en tilpas kvalitet. Så det står og falder på, at placere routeren tættest på, hvor du skal have den bedste dækning, og så leve med begrænsningerne i enderne. 
Det er nok begrænset hvor meget i mærker det på ipad og iphones, hvis det bare er almindelig brug, surf/email sociale medier osv. 

Oprindeligt skrevet af MrVolbeater MrVolbeater skrev:

Hvad kan I forslå som kan gøre, at jeg ikke bliver slået ned af en irriteret kone der ikke kan få net når hun er i den ene ende af huset?


Hehe, bede hende betale prisen Wink
Til top
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 07:01
IPad og iPhones bliver brugt mest til surf, sociale medier osv ja, men indtil vi får købt en nyere udgave af spole-tv så er det også herfra der bliver streamet (godt nok sendt videre til apple-tv)

Hvis vi kan få noget der virker til 1000-1500kr så ville det være helt perfekt, men er med på at hvad trådløs angår så hænger pris og kvalitet sammen
Til top
TiXe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TiXe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 08:41
en mulighed kunne også være at køb 1-2 stk google wifi 

og så kan du altid på sigt udbygge med en mere hvis det er nødvendigt.
Til top
Gunner Gunoil Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunner Gunoil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 11:10
Min anbefaling er at beholde den router du får med eller køb en rigtig billig router, og køb et ordenligt accesspoint og placer det centralt i huset og gerne i loftet.

Problemet med Asus og andre gode Router/Wifi løsninger, er at de er bygget sammen og det gør det pænt uoverskueligt at få den placeret så du har kablet adgang samtidig med at du får et acceptabelt WiFi signal

Jeg har selv et Xclaim XI-3, jeg har også kun hørt godt om Ubiquiti Acesspoints. Fordelen ved disse 2 er at de bruger POE, power over ethernet, dvs, du skal kun trække ét kabel, de får strøm via LAN porten


Redigeret af Gunner Gunoil - 20-Februar-2018 kl. 11:11
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 11:26
Jeg har en enkelt Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE som dækker hele vores hus på 142kvm.
Den koster omkring 600kr, og du kan måske nøjes med en enkelt, afhængig af hvordan huset er indrettet.
Så kan du vælge mellem en billig router, eller overtale fruen til at købe en UniFi® Security Gateway til omkring 1000kr.
Mvh Jesper
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Jeg har en enkelt Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE som dækker hele vores hus på 142kvm.

Ja den dækker - Men hvordan er kvaliteten af signalet i yderpunkterne? 
Til top
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 14:45
Kan se at der umiddelbart ikke er meget der taler for kun en router, men at der også skal acces point til.
Må nok se i øjnene at hvis jeg vil have husfred, må jeg ofre lidt på det.

Nu har jeg kigget lidt rundt, og fundet disse to, som ligger på en pris, jeg nok godt kan retfærdiggøre. Hvad siger i til dem?

Synology RT2600AC (som jo har fået en fin anmeldelse i den store router-test)
https://www.computersalg.dk/i/3260388/synology-rt2600ac-traadlos-router-4

Asus RT-AC87U
https://www.computersalg.dk/i/3260388/synology-rt2600ac-traadlos-router-4
Til top
Gunner Gunoil Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunner Gunoil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 14:48
Forstår ikke rigtigt, hvis du vælger en accesspointløsning, hvorfor vil du så have en router med WiFi?


Til top
TiXe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TiXe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 14:51
Syntes det er nogle voldsomt dyre routere ?
du får ikke nødvendigvis mere rækkevide ved at betale 1000kr mere iforhold til den i elgiganten.

det kan da godt være du får 20% flere totalt nørde features med i de dyre. men skal du bruge dem ? 



Til top
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Gunner Gunoil Gunner Gunoil skrev:

Forstår ikke rigtigt, hvis du vælger en accesspointløsning, hvorfor vil du så have en router med WiFi?




Ved heller ikke helt endnu om jeg vælger acces-point løsning eller ej.
Nu er jeg ikke så nørdet med it. Med det internet vi får, skal vi selv ud og købe en router, så vi kan få trådløst net.
Måske et dumt spørgsmål, men hvis jeg som du forslår tidligere, køber en billig router, og et ordentligt accespoint - kan de to enheder så snakker ordentligt sammen, selvom de ikke er fra samme fabrikat?

Problemet med ubiquiti er, som jeg har forstået det, skal have et ethernet-kabel smække i sig, som jo så vel skal gå fra routeren, er at konen er lidt (løs meget) kabelforskrækket (skal også helst gemme alverdens ledninger fra surround-anlæg, tv osv osv).
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af MrVolbeater MrVolbeater skrev:


Hvis vi kan få noget der virker til 1000-1500kr så ville det være helt perfekt, men er med på at hvad trådløs angår så hænger pris og kvalitet sammen

Ja, hvis du med kvalitet mener den trådløse kvalitet.
Produkterne som sådan er ikke specielt forskellige, (dog med visse afvigere). Så i realiteten skal du "bare" finde nogle APére til tilpas lav pris og klistre dit hjem til med dem. På den måde hænger pengepungen og kvaliteten sammen. 
Alternativ er at droppe den høje kvalitet til det trådsløse signal, for de tunge data opgaver, og så bruge kabel til disse. Så kan man med fordel skære ned i antallet af APére, måske endda helt ned til een. 

Der findes som udgangspunkt ingen gode billige løsninger. 

Her er 2 billeder som viser vores hus (ca 300m2) med eet enkelt UAP-AC lite placeret centralt i huset. 
Første billede er 2G dækningen (bemærk dækning, den siger intet om kvaliteten)
Andet billede er 5G dækningen.

Hvis jeg skulle have lavet et rimeligt 5G trådløst net her, så skal jeg bruge 3 APére. 
1. I stuen tæt ved soveværelse/bad.
2. I kontor/bryggers/garage
3. I hallen/gangen ved de værelser i bunden af billedet.
Prisen ville være ca 1800,- for de 3 stk Ubiquiti UAP-AC lite APére. (Resten af udstyret har jeg i forvejen). 
Et optimalt 5G net ville være, at lade den AP som sidder der i dag blive siddende, og så tilføje de tre nye på deres placeringer. Så er køkken og spisespladsen også dækket helt ind. Samlet pris 2400,- 
Bemærk i øvrig - Min opstilling/forslag tager udgangspunkt i godt/optimalt 5G net. 2G nettet er en helt anden sag, men efter min mening ikke så vigtig at snakke om mere, medmindre det er trådsløs net til let data trafik. 
Er 2400,- så mange penge? Mja.. det koster at ikke gider slås med noget så åndsvagt som ustabilt net Wink

Hvorfor jeg ikke har valgt den løsning jeg selv er fortaler for - Fordi der ikke er behov for det optimale trådløse net, da værelser og stue er kablet. Så behovet for det trådløse strækker sig til relativ let surfen, mail, osv. Jeg kommer dog nok til at opsætte en ekstra AP alligevel i den nederste ende, da tøsen bruger chromecast på det trådløse net. Og jeg ikke gider købe en ethernet adaptor til den. 
 



Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu