recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ultrawide 29" vs 34" hvor meget får man?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ultrawide 29" vs 34" hvor meget får man?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ultrawide 29" vs 34" hvor meget får man?
    Sendt: 19-Februar-2018 kl. 22:32
Hej,

Vi sidder lige p.t. og kigger på nye skærme, og da jeg ikke har plads til dual-monitor setup, vil jeg gerne se på en Ultrawide løsning.

Budgettet siger 3.000 kr. ca. og jeg har fundet en skærm fra LG, som får OK anmeldelser.

Det er en 29" fra LG og den koster omkring 2.100 kr. alt inklusiv. Der skrives om skærmen, hvis man kommer fra en 24" eller mindre, så vil jeg virkelig føle en forskel, hvilket er tilfældet for mig.

Dog, så jeg skærmens storebror, ligedes fra LG på 34" men den koster så også omkring 1.300 kr. mere. Men hvor meget betyder de ekstra 5"? Det er jo samme opløsning og format de kører: 21:9 @ 2560x1080 så vil man ikke bare nærmest få en større skærm, men da opløsningen ikke er højere, vil jeg ikke føle jeg får mere plads? Eller vil det være helt galimatias ikke at gå efter en 34" Ultrawide, nu hvor jeg kun sidder på en alm. 24" 16:9 skærm i dag?
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 09:52
I 34" ville jeg vælge en krum skærm. Jeg havde en AOC 34" flad i ca 2½ år og synes altid hjørnerne var langt væk/utydelige. Nu har jeg en Curved og det er meget, meget,  bedre i den størrelse.
 
 
Til top
dumb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Status: Offline
Point: 439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dumb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 10:15
Når opsløsningen ikke er større, tror jeg 29" er fint. Jeg sidder selv med en 34", men med en opløsning på 3440 x 1440 og det er super. Men desværre er den ikke curved og det tænker jeg ville være bedre, i den størrelse
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES
Lærred: 110" HiViLux motoriseret
Front/Center: Paradigm MilleniaOne
Bag: S/A Talent
Sub 1: XTZ 10.16
Sub 2: Velodyne SPL-800i
Receiver: Yamaha RX-A3030
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 10:20
Det kommer jo helt og holdent an på hvad man bruger skærmen til.

en 34 fremfor en 29 med samme opløsning vil betyde at stiller man dem ved siden af hinanden, så vil den store skærm virke mere pixeleret. ppi på den lille skærm vil være højere. kører selv med en 25" fremfor en 27" 2560x1440 opløsning, og ja det er ganske rigtigt en smule mindre, men jeg kan overhovedet ikke se de enkelte pixels og derfor står det fuldkommen ultraskarpt. (ok - det er så også en dell ultrasharp, det gør det ikke dårligere)
Men havde da intet mod en kraftigere computer og samsungs 49" widescreen når der køres noget project cars.
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Det kommer jo helt og holdent an på hvad man bruger skærmen til.

en 34 fremfor en 29 med samme opløsning vil betyde at stiller man dem ved siden af hinanden, så vil den store skærm virke mere pixeleret. ppi på den lille skærm vil være højere. kører selv med en 25" fremfor en 27" 2560x1440 opløsning, og ja det er ganske rigtigt en smule mindre, men jeg kan overhovedet ikke se de enkelte pixels og derfor står det fuldkommen ultraskarpt. (ok - det er så også en dell ultrasharp, det gør det ikke dårligere)
Men havde da intet mod en kraftigere computer og samsungs 49" widescreen når der køres noget project cars.


Skærmen bruges mest til surf, billederedigering og lidt gaming.

Så ud fra det du skriver, vil man få bedst resultat ved at vælge en 29” når de kører med samme opløsning?
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 19:34
Muligvis ikke det du spørger om, men de 5" på diagonalen svarer faktisk til 37 % større skærmareal - 2.671 cm2 mod 1.943 cm2. 

Hvis  man gerne vil have flere vinduer åbne ved surf eller toolbars ved billedredigering, så er det altså fedt med en stor skærm. 

 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 20:48
@longhjohn - har du læst indlæggene her???  - skærmene kører med samme skærmopløsning, ergo har selve den fysiske størrelse intet som helst med antal vinduer man kan have åbne at gøre. Det har udelukkende noget at gøre med om hvor store ikoner, tekst etc skal være uden at man skal ind og skalere i windows (hvilket ikke er det store problem.)
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@longhjohn - har du læst indlæggene her???  - skærmene kører med samme skærmopløsning, ergo har selve den fysiske størrelse intet som helst med antal vinduer man kan have åbne at gøre. Det har udelukkende noget at gøre med om hvor store ikoner, tekst etc skal være uden at man skal ind og skalere i windows (hvilket ikke er det store problem.)

Tak Claus.

Men det vil altså sige, at jeg godt "bare" kan købe en 29" og få et godt resultat ud af det? Skærmen skal køre sammen med en MacBook Pro Retina fra 2015.
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2018 kl. 11:59
Du får ca. 33% mere plads/areal i begge tilfælde, da opløsningen er den samme. Den høje DPI/pixel pitch som 34" udgaven giver er vel kun interessant, hvis man er svagtseende?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2018 kl. 12:22
totoronto - du mener den "lave dpi"? . og ja det giver mening hvis man er "svagtseende" - men netop den højere dpi eller ppi (pixels per inch) på en 29" er netop en god ting til fotos og fotoredigering. Det giver også et bedre og mere stabilt billede når man skal sidde og læse tekst, da det står mere skarpt.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu