recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværkskabel trækkes uden stik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværkskabel trækkes uden stik

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2018 kl. 12:30
Du har sandsynligvis heller ikke brug for et skærmet kabel i en hjemme installation. Det kan give problemer støj og fejlstrøm er hvis ikke der er helt styr på det.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2018 kl. 14:06
Jeg ville klart vælge at lave afslutningerne på kablet i en vægdåse, fremfor løst kabel og stik. Det er langt pænere, og også mere fleksibelt, hvis du senere skal bruge en anden afstand fra væggen til computeren end du først havde regnet med (så skifter du bare kablet mellem computer og vægdåse)


Du har ikke skrevet om prisen er en afgørende faktor, men det kan gøres rimeligt billigt (synes jeg).

Fx 2 stk vægdåser til 49 kr pr stk.
https://m.av-cables.dk/303-netvaerks-vaegdaase-2/780136-cat6-utp-dataudtag-rj45-1-stik-hvid-med-laag/

Og så skal der bruges en tang til montering til 49 kr.
https://m.av-cables.dk/303-netvaerks-vaegdaase-2/2152-lsa-tang-til-krone-lsa-strips/

Det er efter min mening også nemmere at montere installatinskabmet i vægdåserne, end at montere dem i stik.

Vægdåserne fondes i mange udgaver, også som er pænere end den i Linket, men nu fandt jeg bare en der var billig.
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2018 kl. 14:20
Et andet godt råd inden du starter med din installation, er at klippe et par korte stykke ledninger og øve dig i at montere RJ45 stikkene i begge ender så du får en føling med det. Der går selvfølgelig nogle til spilde men de koster nu hellere ikke så meget.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2018 kl. 17:44
Jeg vil bestemt også som Jonas skriver anbefale dig at afslutte i dåser og ikke med stik der hænger ud af vægen.
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2018 kl. 18:07
Med afslutning i dåser slipper du helt for at crimpe... og du kan få stik der passer i stilen til resten af din installation - pænt og ordentligt.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2018 kl. 21:48
Hej.
Tusind tak for alle de gode råd. Smile
Mvh.

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2018 kl. 21:55
Jeg vil anbefale dig at styre i en stor bue udenom skærmet netværkskabel, med mindre du har 110% styr på hvad du laver og du ved med sikkerhed at skærmet kabel rent faktisk ER en nødvendighed til de forhold du har. Hvi sikke du får lavet tingene HELT korrekt med skærmet kabel kan du rent faktisk ende op i en situation hvor skærmen virker som en antenne der opfanger den støj du prøver at undgå og ender med at give dig en dårligere transmission.

Hold dig til UTP, altså unshielded twisted pair, og så vil jeg ligesom resten tilslutte mig anbefalingen med at afslutte i vægstik, de er nemme at arbejde med uden specialværktøj.


Edit:
Glemte lige, jeg har gode erfaringer med Fuga/Actassi, fx.:

..og videoen her viser ret godt hvor "indviklet" det er, det er ikke specielt svært: https://www.youtube.com/watch?v=3IE49rGWZho


Redigeret af strandvasker - 25-Februar-2018 kl. 22:12
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2018 kl. 07:39
@  strandvasker.
Mange tak for forklaring og link.
Så er der noget at kikke på
Mvh.

Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2018 kl. 10:59
Jeg ville helt klart vælge Cat 6 SFTP og Cat6 FTP stik eller Cat 6 skærmet vægdåse. Det er meget mindre modtagelig for indstråling. Når der skal trækkes, vil alt andet være dumt. Du kan forsøge dig med et par stik, indtil du får taget på det. Du kan købe en tester til 79 kr. til at teste kablerne. Du skal være noget fummelfingret for at få skærmen til at røre leder, den klippes af med tang, helt oppe ved isoleringen, så det ville jeg slet ikke være nervøs for, hvis du tester dem efterfølgenende.

Om det er firma eller privat er faren for indstråling der stadig.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2018 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Om det er firma eller privat er faren for indstråling der stadig.
Kan du ikke lokkes til at læse lidt op på emnet, det kunne fx. være det link jeg postede højere oppe, men der er masser af andre at vælge imellem hvis du googler lidt.

For nu at starte et sted, hvis du ikke får jordet kablet ordentligt i begge ender risikerer du at der kommer til at ligge en spænding henover kablet der båler dit netkort af, hvis ikke bare det giver dig et ordentligt rap over nallerne fordi du kom til at røre ved pc'ens kabinet mens du monterede kablet.

Det kan også være du kommer til at bukke kablet lidt for skarpt og river folien der skærmer over, nu har du i stedet et par antenner der både kan opfange og udsende støj og være direkte årsag til dårligere transmission.

UTP er langt simplere at have med at gøre, det er ikke nær så sårbart overfor fejlinstallation, overført jordpotentiale og alt det der og har vist sig ved adskillige tests at være utroligt robust overfor indstrålingsstøj.

Sagt på en anden måde, der er en masse problematikker og risici forbundet med at bruge skærmet kabel for at prøve at løse noget der normalt ikke er et problem. Det kan selvfølgelig godt tænkes at den oprindelige spørger har brug for at få trukket kabel gennem et lokale fyldt med drejebænke og andre tunge maskiner, men i så fald vil jeg da anbefale at trække optisk fiber i stedet.

Bare fordi ens mavefornemmelse siger, at skærmet kabel må være bedre end uskærmet, så er det ikke better safe than sorry, så risikerer du faktisk at forringe din installation og det er sgu tosset hvis det er i et forsøg på at løse noget der ikke er et problem.

Køb eventuelt et 10 meter uskærmet patch kabel, forbind det mellem to bærbare og sæt programmet iperf3 til at skovle data fra den ene ende til den anden. Herefter kan du eksperimentere med at trække kablet bagom dit køleskab eller gennem kabelmylderet bag dit tv eller forbi en tændt boremaskine for at se om noget af det rent faktisk påvirker transmissionen. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2018 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Om det er firma eller privat er faren for indstråling der stadig.


Korrekt.

Men "faren" for indstråling i et privat hjem er næsten lig nul og risikoen for at å problemer med STP er langt større.

Slæber man et netværkskabel parallelt med fødekablet mellem 10kW frekvensomformer og motor, så er der chancer for fejl og STP vil være godt - ellers ikke.

Jeg har trukket 120 meter RS485 kabel op gennem et mølletårn og lavet kommunikation til måleinstrumenter. Uskærmet kabel, ja, twisped pair kabel, ja. Kraftige mangnetfelter over hele linjen, ja. En CRT moitor lavede "bølgede" billeder på grund af indstrålingen fra kablerne. Kommunikationen var ligeglad.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Om det er firma eller privat er faren for indstråling der stadig.
Kan du ikke lokkes til at læse lidt op på emnet, det kunne fx. være det link jeg postede højere oppe, men der er masser af andre at vælge imellem hvis du googler lidt.

For nu at starte et sted, hvis du ikke får jordet kablet ordentligt i begge ender risikerer du at der kommer til at ligge en spænding henover kablet der båler dit netkort af, hvis ikke bare det giver dig et ordentligt rap over nallerne fordi du kom til at røre ved pc'ens kabinet mens du monterede kablet.

Det kan også være du kommer til at bukke kablet lidt for skarpt og river folien der skærmer over, nu har du i stedet et par antenner der både kan opfange og udsende støj og være direkte årsag til dårligere transmission.

UTP er langt simplere at have med at gøre, det er ikke nær så sårbart overfor fejlinstallation, overført jordpotentiale og alt det der og har vist sig ved adskillige tests at være utroligt robust overfor indstrålingsstøj.

Sagt på en anden måde, der er en masse problematikker og risici forbundet med at bruge skærmet kabel for at prøve at løse noget der normalt ikke er et problem. Det kan selvfølgelig godt tænkes at den oprindelige spørger har brug for at få trukket kabel gennem et lokale fyldt med drejebænke og andre tunge maskiner, men i så fald vil jeg da anbefale at trække optisk fiber i stedet.

Bare fordi ens mavefornemmelse siger, at skærmet kabel må være bedre end uskærmet, så er det ikke better safe than sorry, så risikerer du faktisk at forringe din installation og det er sgu tosset hvis det er i et forsøg på at løse noget der ikke er et problem.

Køb eventuelt et 10 meter uskærmet patch kabel, forbind det mellem to bærbare og sæt programmet iperf3 til at skovle data fra den ene ende til den anden. Herefter kan du eksperimentere med at trække kablet bagom dit køleskab eller gennem kabelmylderet bag dit tv eller forbi en tændt boremaskine for at se om noget af det rent faktisk påvirker transmissionen. 
I normal installation af Cat 6 SFTP monteres skærm ikke i stikenderne, den om slutter blot kablet.

Jeg taler af praktisk erfaring, jeg har trukket omkring, 300 meter i hus uden problemer og rådført mig hos forhandler. Min erfaring er det er ret lige til. 

Det er ret lige ud af landevejen selvom om kablet er SFTP. Det kabel jeg har er blødt, tvivler på i normal installation, at du bukker kablet så leder bliver blottet og rører skærm, Isoleringen er ret hårdfør. 

Hvis der trækkes i væge, skal der vides, hvor de er trukket, når der bores i væge, ellers ser jeg ikke det store problem. Hvis det ikke gøres selv, er det jo bare at rådføre sig med elektriker, om hvor kablet er trukket.

Et Cat6 SFTP kabel koster ikke alverden og i min optik er det helt håbløst ikke at bruge skærmet kabel, min erfaring er det er ret nemt at have med at gøre. Smile



Redigeret af JackD84 - 27-Februar-2018 kl. 11:44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu