recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Søger lidt hjælp til hjemmebio projekt.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Søger lidt hjælp til hjemmebio projekt.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Jacobe: Jeg beklager, jeg misforstod da du skrev et sæt højtalere op, der forstod jeg det som om det var hvis jeg trak sofaen ud.

Absolut ingen grund til at beklage, jeg kan godt se at det kunne forståes sådan, men det var jo før at du havde forklaret årsagen til både sofa og stole.
 
Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Jeg kan desværre nok ikke få plads til dem, som i sætter i hjørnerne.
Loftet har en ordentligt tykkelse af noget som jeg vil tro er træbeton, eller hvad pokker sådan noget hedder?

Hm, træbeton? Ser det ud som det her:



For i så fald er du fandme heldig! Big smile

Tænk ikke så meget på, om det kan blive optimalt, for det kan det blive i de færreste tilfælde. Jeg er selv stor tilhænger af at få det bedste ud af de muligheder, som man rent faktisk har. Men ja ... dit rum er, stort set, kvadradisk, de fleste af dine vægflader er stenhårde og gulvtæppet ser skisme ikke særligt tykt ud, så det er næsten så slemt som det kan være Smile Men, inden målingstosserne kommer på banen Wink så skal du gøre op med dig selv, hvor meget du orker at gøre ud af det. Du skal synes at du har behov for akustikforbedring - hvis du synes det lyder helt ok til jeres behov, så lad det være som det er. Nu ved jeg ikke hvad din kærestes (kones?) indstilling til hjemmebio er. Jeg er ekstrem heldig at have en kæreste, som næsten går lige så meget op i det som jeg, men selv hun er begyndt at rulle med øjnene, når jeg foreslår forbedringer. Så med mindre din bedre halvdel har givet dig carte blanche til at gøre som du vil, så bliver akustikforbedring ofte et kompromis. Når det er sagt, så kan man komme langt med små midler og billige tricks!



Redigeret af jacobe - 02-Marts-2018 kl. 02:02
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 16:29
Jeg ville bare smække noget af det her op hvor det nu kan hænge. Det behøver ikke koste alverden, og kan jo fås i nærmest alle udformninger og prislejer.

Jeg har selv nogle af dem her hængende på bagvæggen i min stue.
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg ville bare smække noget af det her op hvor det nu kan hænge. Det behøver ikke koste alverden, og kan jo fås i nærmest alle udformninger og prislejer.

Jeg har selv nogle af dem her hængende på bagvæggen i min stue.


Der er virkeligt meget at finde på den side du henviser til og priserne ser ret fornuftige ud. Jeg er dog nysgerrig på, hvordan man finder ud af, hvad man præcist har behov for og hvor i lokalet.. Jeg kan godt læse hvad der dur til hvad, men hvor mange moduler og hvor mange slags skal man evt. bruge.. Nogle af produkterne kan det samme jf teksten, men hvilke er bedst hvornår og hvor.. det er lidt en jungle
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 17:44
Det tror jeg ikke man bør tænke så meget over. Hæng noget af det op som man gider betale for og kan tåle at se på hvor det nu kan hænge. Lyden skal sådan set bare holdes fra at reflektere videre rundt i lokalet; så er vi i hvert fald kommet rigtig langt.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 17:57
Er for så vidt enig med Naiera i, at noget et-eller-andet sted er bedre end intet nogensteder, men med en baggrund indenfor radio- og indtalings(speak)produktion har jeg klasket en del "pyramideskum" op i mit liv, så jeg kender det ret godt. Det er såmænd ok til rum, hvor lydniveauer er forholdvis lave og hvor lyden der skal absorberes er mest dominerende i det øvre område, som f.eks. i et radiostudie. I et 16m2 kvadratisk rum, hvor der spilles tordnene højt i hele frekvenssprektret, er det virkelig ikke særligt effektivt, ikke alene i hvert fald. Det kan tage spidsen af de værste "slaps" (den metalliske efterklang du hører når du klapper i hænderne) men det tager INTET i det svært medgørlige nedre frekvensområde. Og i mine øjne er det sgu heller ikke særligt pænt at glo på Embarrassed

Venter stadig lige på at høre, hvilke muligheder Michael reelt har, før jeg rådgiver på dette område.



Redigeret af jacobe - 01-Marts-2018 kl. 18:01
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 19:18
Loftet minder lidt om det du viser, men der er desværre et tyndt lag puds lagt henover, for at lave en glattere overflade, og så er det vel ikke så godt mere? Tæppet er nok en meget normal tykkelse, det er tykkere end de der filt tæpper, jeg valgte bare et som ikke havde gummi underlag.
 
Jeg kan rigtig godt lide den løsning du har lavet til dine vægge, hvor man selv kan vælge noget stof at sætte på, og det var den jeg havde tænkt mig.
Nu har jeg ikke prøvet at opsætte den Marantz SR6011 endnu, så den står lige nu som da den blev pakket ud, og det lyder forfærdeligt lige nu, men en auto kalibrering kan vel rette op på lidt af det.
 
For at få styr på bassen, så er det dem du har i hjørnerne? og dem tror jeg ikke rigtigt at jeg vil kunne få plads til at lave i det lille rum.
 
Tak for linket Naiera, synes egentlig de så spændene ud dem du har, og så var de jo billige, og jeg slap for mere arbejde Smile
Men det lyder til at jeg vil få mere ud af at lave dem selv.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2018 kl. 02:11
Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Loftet minder lidt om det du viser, men der er desværre et tyndt lag puds lagt henover, for at lave en glattere overflade, og så er det vel ikke så godt mere?

Hm, nej, det er netop meningen at det skal være "åbent" for at kunne absorbere lyd. Det var ærgeligt, Trolltekt er måske ikke så kønt, men ret godt.
 
Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Jeg kan rigtig godt lide den løsning du har lavet til dine vægge, hvor man selv kan vælge noget stof at sætte på, og det var den jeg havde tænkt mig.

Jamen, hvis konen er med på det så er det super Thumbs Up Ellers kan det laves enklere, ved at undlade rammen og blot sætte dem i spænd med vinkeljern, men det vil tage lidt af effektiviteten. Du kan også bruge tyndere batts på sidevæggene, f.eks. 50mm, men i hjørnerne bør du ikke gå under 70mm. Mange bruger min. 100mm.

Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

For at få styr på bassen, så er det dem du har i hjørnerne? og dem tror jeg ikke rigtigt at jeg vil kunne få plads til at lave i det lille rum.

Nej, det kan jeg godt se, men dem må du så bare undvære Smile
 
Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Nu har jeg ikke prøvet at opsætte den Marantz SR6011 endnu, så den står lige nu som da den blev pakket ud, og det lyder forfærdeligt lige nu, men en auto kalibrering kan vel rette op på lidt af det.

Det vil da sikkert give lidt, men det vil give betydeligt mere hvis udgangspunktet er bedre, da korrigeringerne så ikke bliver så radikale. Jeg skal dog indrømme, at jeg ikke ved hvor effektivt autokalibrering er, da jeg aldrig har prøvet det. Jeg har i det hele taget ikke målt en skid i mit rum udover niveauer, blot brugt mine ører og min erfaring. Kunne dog være lidt interessant at få målt efter en dag.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2018 kl. 09:17
Du har en enkelt på billedet uden ramme, er det lavet på den måde med vinkeljern i spænd?
Jeg kan godt lide de rammer du har lavet, men jeg kan ikke helt lure hvordan du har lavet dem.
 
Er alle dine lavet med 70mm? og hvor vil det egentlig være bedst, at hænge nogle i mit tilfælde?
Sofaen kommer jo til at dække lidt mere væg, når den bliver løftet op, så jeg kan ikke rigtigt få så meget på bagvæggen, da der også er vinduet. 
 
 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2018 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Du har en enkelt på billedet uden ramme, er det lavet på den måde med vinkeljern i spænd?

Jep.

Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Jeg kan godt lide de rammer du har lavet, men jeg kan ikke helt lure hvordan du har lavet dem.
Der er ellers en lang ... meget lang, beskrivelse af dem på min egen bio-side. Tror dårligt jeg kan beskrive dem bedre Geek Ellers må du spørge mere specifikt.

Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Er alle dine lavet med 70mm? og hvor vil det egentlig være bedst, at hænge nogle i mit tilfælde? Sofaen kommer jo til at dække lidt mere væg, når den bliver løftet op, så jeg kan ikke rigtigt få så meget på bagvæggen, da der også er vinduet.

Nej, der er 50mm på væggen bag lærredet, og den du nævner uden ramme er også 50mm (burde være større, men havde ikke flere), men alle de svævende er 70mm, med 70mm luft bagved.

Hvor de skal sidde er lidt individuelt og afhænger af rummet. Jeg havde for eksempel ikke behøvet at tapetsere med isolering på væggen bag lærred hvis jeg ikke havde højttalerne bag lærred, men det har du jo ikke. Man sætter dem som tommelfingerregel på de såkaldte "reflex points" og dem kan man finde ved at anvende et meget simpelt trick; find et større spejl, bed din kone om at sætte sig i midten af sofaen, og hold så spejlet op på væggen - alle steder på væggen hvor din kæreste kan se højttalerne i spejlet skal der sidde en absorber Smile Det er i hvert fald et godt sted at starte!
Hvad angår bagvæg ville jeg bare sætte dem, hvor de får plads. Og hvis din subwoofer giver dig grå hår, så overvej at skrue lidt ned for den og benytte bass shakers i stedet.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2018 kl. 13:17
Jeg har ellers læst hele din tråd igennem, inden jeg selv begyndte, og jeg synes også at jeg kunne huske at du forklarede det, men da jeg lige hurtigt kiggede igennem i går kunne jeg ikke se det, og tænkte det var en anden tråd. Men nu er det fundet, og så må jeg lige få lavet sådan nogle Smile
Så vil jeg prøve at kigge efter dem på 50mm, så det ikke kommer til at fylde så meget igen, når der skal luft til bag ved også.
 
Jeg takker mange gange for alt din hjælp, og det fine trick med spejlet.
Jeg vender jo nok tilbage med flere spørgsmål Big smile
 
 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2018 kl. 15:05
Så lidt! Blot tænk på, at 50mm er et kompromis - det er ikke tilstrækkeligt for at absorbere bas, men det er bedre end ingenting, og i hvert fald bedre end skumgummi!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2018 kl. 07:44
Jeg fik købt nogle 50mm i Bauhaus i går, de havde også 100mm, men det vil blive alt for stort, desværre.
Prøvede også at lave en autokalibrering på receiveren.
Men hvordan kan det være at jeg næsten ikke kan høre bassen, når jeg sidder i stolene foran, men sætter jeg mig op i sofaen, så bliver bassen meget bedre?
Det kan godt være at det ender med en række, hurtigere end jeg selv havde regnet med LOL
Godt nok satte jeg kun måle mikrofonen i sofaen, men det burde vel ikke lige være det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu