recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Søger lidt hjælp til hjemmebio projekt.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Søger lidt hjælp til hjemmebio projekt.

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Søger lidt hjælp til hjemmebio projekt.
    Sendt: 28-Februar-2018 kl. 20:09
Hej.
 
Jeg er i gang med et lille hjemmebio projekt i kælderen, og har derfor brug for lidt input/gode råd.
Nu har jeg kigget lidt på nogle af dem her inde fra, og der er jo nogle rigtig fede imellem :-)
Men desværre lavede jeg kun rummet 4x4 meter, da det var et stort vinkelrum på 46 kvm, så det er begrænset hvor meget jeg kan ændre på det.
 
Men jeg er blevet i tvivl om placering af højtalere til atmos, i forhold til sidde position.
Først vil jeg høre om jeg har brug for 4 stk, når der kun er 4 meter? jeg starter i hvert fald med 2 stk Cambridge WS30, men tror jeg trækker kabel til 2 mere, så jeg altid kan udvide.
 
Det skal lige siges, at i stuen har jeg kun 2 Cambridge WS30 i loftet, da min Onkyo RZ810 kun kan tage 2, men det har også virket fint nok.
 
Jeg har taget et par billeder, hvor man kan se sofaen, som jeg nok får løftet 15-20 cm op, og så har jeg bestilt 2 stk Hovborg lænestole, til foran sofaen, men tror måske jeg vil have 3 i det hele.
men hvordan ville i så sætte loft højtalere, i forhold til 2 rækker sidde pladser? og ville i nøjes med 2 stk højtalere på så kort afstand?
 
Håber i vil hjælpe, og eventuelt komme med andre forslag, til noget jeg måske ikke lige har tænkt på.
 
Jeg ved godt at rummet ikke er det mest optimale, men jeg håber at det nok skal gå alligevel.
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 20:10
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 11:08
Jeg synes dit rum er alt for småt til to stolerækker. Behøves det virkelig??
I stedet havde jeg nok trukket sofaen lidt ud fra væggen og sat ét par højttalere op i loftet.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 11:34
Ja desværre blev det et lille rum, men det var det bedste sted at sætte en skillevæg.
Og ja 2 rækker er nødvendigt, da konen ville have sofa, og jeg ville have stole, og derfor 2 rækker. Men det kan godt være at jeg får sofaen ud på et tidspunkt, den bliver bare nødt til at være med nu, så hun er glad Wink
Jeg har dog haft en lænestol inde foran sofaen, og jeg havde ca 2.85 fra hovedet til væggen foran, og der var det fint nok at se netflix på 120"
Men jeg kan bare ikke finde ud af, om jeg skal hænge højtalere i loftet, imellem stol og sofa, eller lidt foran stol.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 11:50
Har I så dobbelt af alting i boligen?

Når nu det er så vigtigt at placere højttalere, og ikke mindst lofthøjttalere fuldstændigt præcist efter anvisningerne for at få fuldt udbytte af Atmos lydsporet på film. Og rummet er for lille til to stolerækker. Så må du skære igennem og sige at det ikke er til diskussion om der skal være mere end 1 stolerække
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 12:15
Nej dog ikke Smile
Men nu har jeg været ude at købe den sofa, så den bliver for nu.
Det skal også lige siges, at rummet faktisk ser mindre ud på billedet, end når man står der, bredden byggede jeg til præcis 4 meter, men dybden er lidt mere, men ikke nok af betydning.
 
Jeg har som sagt også atmos i stuen, og der er jeg fint tilfreds, men der har vi bare det problem, at det er en hjørnesofa, og ja en stue.
 
Tror jeg vil prøve at se, om jeg kan finde på et slags skinne system, hvor jeg nemt kan flytte højtaleren.
 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

2 rækker er nødvendigt, da konen ville have sofa, og jeg ville have stole, og derfor 2 rækker.

Seriøst??????!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 13:56

Nå jeg må prøve mig frem kan jeg se.

For jeg havde ikke regnet med at jeg skulle til at forklare, at jeg først gik med til en sofa, men da den var købt og sat på plads, syntes jeg bare ikke om den, og hellere ville have stole. og sådan fik hun sin sofa, og jeg mine stole.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 14:35
Jeg kan da sagtens se, hvorfor man gerne vil have begge dele, men jeg synes stadig der er for lidt plads til det. Men det må du jo om, det er dig som kommer til at sidde på den forreste række. Tror du bliver træt af det i længden, og jeg tror ikke kæresten opgiver sin sofa lige foreløbig.
Da vi skulle ommøblere vores bio insisterede min kæreste også på sofa, selvom jeg havde forestillet mig noget mere bio-agtigt, men i dag er jeg fandeme glad for at hun fik sin vilje.

Men jeg står i øvrigt ved mit første svar: ét par lofthøjttalere til dette rum. Hæng dem op ift. DIN lytteposition, da du sikkert går mere op i lyden, end din kæreste gør. Du kan da prøve med to par, og hvis du synes det lyder fedt, så gør det jo det.

Redigeret af jacobe - 01-Marts-2018 kl. 14:54
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 14:42
Jeg mener der bør sættes noget lyddæmpende på væggene. Så meget som muligt. Det fås også typisk i mørkere farver end væggene ser ud til at være. Det er godt med gulvtæppe, men jeg får fornemmelsen af at der alligevel er en ret styg efterklang i det rum, der.

Redigeret af Naiera - 01-Marts-2018 kl. 15:42
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 14:46
Helt enig, det rum er et rent mareridt ... Men det var nu ikke det han spurgte om hjælp til. Tror jeg.

EDIT: eller, jo ... I næstsidste sætning.

Redigeret af jacobe - 01-Marts-2018 kl. 14:47
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 15:04
Jacobe: Jeg beklager, jeg misforstod da du skrev et sæt højtalere op, der forstod jeg det som om det var hvis jeg trak sofaen ud. så jeg tror også at jeg bliver på et sæt højtalere.
Jeg havde taget en lænestol ind, fra rummet ved siden af, og hun syntes faktisk at det var ok at sidde der foran, så nu må jeg se. problemet var jo at sofaen var købt.
 
Naiera: Ja jeg har godt kigget på det, og faktisk luret på det jacobe har Smile men skal lige have fundet ud af hvordan det skal laves.
Jeg kan desværre nok ikke få plads til dem, som i sætter i hjørnerne.
For ja, de 2 mure er beton vægge, den hvor lærred skal være er mursten, og den jeg selv byggede er gips, med isolering i, så det er den bedste af dem.
Loftet har en ordentligt tykkelse af noget som jeg vil tro er træbeton, eller hvad pokker sådan noget hedder?
Væggene er faktisk rimelig mørke, men på billedet bliver de lyst op af 8 meter Philips hue light strip.
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu