recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalermodstand (dims)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalermodstand (dims)

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:

Kan du give mig et link til en transformator, der er super brugbar til dette behov? (uden det koster flere tusinde kr.)


Nej, det er stort set umuligt at finde, ikke mindst fordi der ikke er et marked for sådan en dims.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

  Det tror jeg bestemt ikke du vil bruge hvis først at du får fat i en. Fortæl os hvad dit udstyr og dit problem er.


Alm. 100+ Watt forstærker med 8-16 ohm udgang
Har den ukendte forstærker et mærke og model/typenummer? Smile

Ellers et udvalg af modstande du kan sætte i serie med højttaler:

Som så betyder du smider det halve effekt (ved nominel højttalerimpedans) væk i varme (ved 4 ohm i begge dele), og skal skrue dobbelt op, for samme lydstyrke. Big smile


Redigeret af JørgenT - 04-Marts-2018 kl. 21:44
Mvh. JørgenT
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvorfor sætte et lydforingende kredsløb mellem højttaler og forstærker.



Det skulle jo netop heller ikke være forringende - tværtigmod! Ud fra en betragtning om at vi har sendt køretøjer til Mars og opfundet kunstig intelligens, der er smarter end os, så er det da en kende besynderligt at man stadig skal "bekymre" sig om højttaler impedans. Velvidende at Hi-Fi producenterne står på nakken af hinanden for at udvikle og innovere, syntes det mig da oplagt, om man kunne købe sådan en fin lille "dims" tilegnet formålet til forbedring sammen med højttalerkablet og de forgyldte bananstik. Men jeg er ikke ekspert på området og slet ikke mht. strøm d'oh. Derfor spørgsmålet!
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvorfor sætte et lydforingende kredsløb mellem højttaler og forstærker.



Det skulle jo netop heller ikke være forringende - tværtigmod! Ud fra en betragtning om at vi har sendt køretøjer til Mars og opfundet kunstig intelligens, der er smarter end os, så er det da en kende besynderligt at man stadig skal "bekymre" sig om højttaler impedans. Velvidende at Hi-Fi producenterne står på nakken af hinanden for at udvikle og innovere, syntes det mig da oplagt, om man kunne købe sådan en fin lille "dims" tilegnet formålet til forbedring sammen med højttalerkablet og de forgyldte bananstik. Men jeg er ikke ekspert på området og slet ikke mht. strøm d'oh. Derfor spørgsmålet!

Husk nu at du ikke skal bruge nogen dims. Brug det som det er, det giver dig det bedste resultat (uden at købe en ny forstærker). Det er jo derfor at du ikke kan finde noget. En modstand som du efterlyser ødelægger mere end den hjælper.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:

 Ud fra en betragtning om at vi har sendt køretøjer til Mars og opfundet kunstig intelligens, der er smarter end os, så er det da en kende besynderligt at man stadig skal "bekymre" sig om højttaler impedans. Velvidende at Hi-Fi producenterne står på nakken af hinanden for at udvikle og innovere, syntes det mig da oplagt, om man kunne købe sådan en fin lille "dims" 
Løsningen findes skam fra producenterne: Køb en bedre forstærker der kan belastes med lave højttaler impedanser.
Den klarer så også  højttalere med høj impedans uden  belastningsproblemer. Smile
Mvh. JørgenT
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

  Det tror jeg bestemt ikke du vil bruge hvis først at du får fat i en. Fortæl os hvad dit udstyr og dit problem er.


Alm. 100+ Watt forstærker med 8-16 ohm udgang
Har den ukendte forstærker et mærke og model/typenummer? Smile

Ellers et udvalg af modstande du kan sætte i serie med højttaler:

Som så betyder du smider det halve effekt (ved nominel højttalerimpedans) væk i varme (ved 4 ohm i begge dele), og skal skrue dobbelt op, for samme lydstyrke. Big smile


Jeg har 2 stk. Yamaha i brug. En ældre RX-395 og en ny R-N301. Jeg har 4 stk. 8 ohm Hi-Fi højttalere kørende på den gamle RX'er og vil så bruge den ny R-N301 til monitors, fordi den har wav 192 kHz / 24-bitunderstøttelse og netværk mm.
Højttalerne er KRK R6 G3 passiv: https://www.thomann.de/dk/krk_r6_g3.htm

Er det ikke ligemeget med at "smide effekt væk" og skrue dobbelt op, hvis forstærkeren skal trække mindre og derved "har det bedre" (og måske spiller renere) ?

Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Løsningen findes skam fra producenterne: Køb en bedre forstærker der kan belastes med lave højttaler impedanser.
Den klarer så også  højttalere med høj impedans uden  belastningsproblemer. Smile


Ja ja selvfølgelig kan man altid opgradere... Men nu var det jo mest set ud fra min nuværende situation med det eksisterende udstyr. Og så lidt alm. nysgerrighed oveni..
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:

Er det ikke ligemeget med at "smide effekt væk" og skrue dobbelt op, hvis forstærkeren skal trække mindre og derved "har det bedre" (og måske spiller renere) ?
Med en ekstra modstand i serie med en ulineær ("variabel") højttalerimpedans har du jo ikke har samme effektafsættelse i højttaler over hele frekvens båndet (Ohms lov)

Der er det vigtigere at holde højttaler i et "fast greb" direkte på forstærker.
Mvh. JørgenT
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:

Er det ikke ligemeget med at "smide effekt væk" og skrue dobbelt op, hvis forstærkeren skal trække mindre og derved "har det bedre" (og måske spiller renere) ?
Med en ekstra modstand i serie med en ulineær ("variabel") højttalerimpedans har du jo ikke har samme effektafsættelse i højttaler over hele frekvens båndet (Ohms lov)

Der er det vigtigere at holde højttaler i et "fast greb" direkte på forstærker.


Nej okay, det tror jeg egentlig godt jeg forstår. Tak for det svar!
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Det er jo derfor at du ikke kan finde noget. En modstand som du efterlyser ødelægger mere end den hjælper.


Jep! Jamen så fik jeg da det belyst Big smile

Tak for svar til alle!
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2018 kl. 00:18
Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvorfor sætte et lydforingende kredsløb mellem højttaler og forstærker.



Det skulle jo netop heller ikke være forringende - tværtigmod! Ud fra en betragtning om at vi har sendt køretøjer til Mars og opfundet kunstig intelligens, der er smarter end os, så er det da en kende besynderligt at man stadig skal "bekymre" sig om højttaler impedans. Velvidende at Hi-Fi producenterne står på nakken af hinanden for at udvikle og innovere, syntes det mig da oplagt, om man kunne købe sådan en fin lille "dims" tilegnet formålet til forbedring sammen med højttalerkablet og de forgyldte bananstik. Men jeg er ikke ekspert på området og slet ikke mht. strøm d'oh. Derfor spørgsmålet!

Det kan man ikke, fordi der ikke er noget marked.

Alle højtalere kan tilsluttes alle forstærkere.

Uden problemer.

Og en sådan dims vil forringe lyden.


Redigeret af Mufti - 05-Marts-2018 kl. 04:17
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2018 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Dine højttalere er kun 4 ohm i et meget begrænset frekvensområde.

En 4 ohm højttaler kan f.eks. sagtens variere mellem 2 og 36 ohm afhængig af frekvensen.

På den anden side, kan en 8 ohm højttaler sagtens variere mellem 1 og 50 ohm.

En dårligt designet 8 ohms højttaler kan altså rent faktisk være en større belastning for din forstærker, end en godt designet 4 ohms højttaler.

Det er ikke nemt Wink

Deschain har så ganske ret og på denne kurve kan du se impedancen (rød kurve) af en typisk tre vejs 8 ohms  højttaler med bass reflex. Impedansen går fra 4 ohm til 28 ohm i dette tilfælde. Den blå kurve er fasen og det er noget helt andet, den går fra -45 grader til 36 grader - helt ufarligt.



Brug du roligt din 4 ohms højttaler med din forstærker, men skru aldrig mere op end at det lyder godt. Når det lyder dårligt er højttaleren - ja ikke forstærkeren - i fare!



Redigeret af BlueFox - 05-Marts-2018 kl. 19:04
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu