recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalermodstand (dims)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalermodstand (dims)

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højttalermodstand (dims)
    Sendt: 04-Marts-2018 kl. 18:34
Hey, er der nogen der ved, om man kan købe en "dims" og sætte mellem forstærker og højttalere for at øge impedansen? Konkret tænker jeg 4 ohm højttalere på 8 ohm forstærker. Altså en slags modstand på højttalerkablet el. lign. ?
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:

Hey, er der nogen der ved, om man kan købe en "dims" og sætte mellem forstærker og højttalere for at øge impedansen? Konkret tænker jeg 4 ohm højttalere på 8 ohm forstærker. Altså en slags modstand på højttalerkablet el. lign. ?
Det tror jeg bestemt ikke du vil bruge hvis først at du får fat i en. Fortæl os hvad dit udstyr og dit problem er.
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

  Det tror jeg bestemt ikke du vil bruge hvis først at du får fat i en. Fortæl os hvad dit udstyr og dit problem er.


Alm. 100+ Watt forstærker med 8-16 ohm udgang og 2 stk. 4 ohm højttalere. Vil bare gerne have højttalerne op på 8 ohm, for at skåne forstærkeren og forminske evt. forringelse af lyden.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 19:11
Sæt det nu bare til og glem alle de her tekniske data.

Bliver din forstærker overbelastet, så skift forstærker eller højttalere. Så længe du ikke spiller højt, så du presser forstærkeren sker der intet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Sæt det nu bare til og glem alle de her tekniske data.

Bliver din forstærker overbelastet, så skift forstærker eller højttalere. Så længe du ikke spiller højt, så du presser forstærkeren sker der intet.


Klaus


Sådan bliver det skam også.. Får højttalerene i denne uge. Jeg er fuldt ud klar over at det ikke betyder ret meget sålænge jeg ikke blæser det op på max (hvilket jeg ikke kommer til).

MEN nu lever vi sgu da i 2018 og jeg kan undres over, at man ikke lige har opfundet sådan en lille smart dims til at udligne impedansen. Det er jo en urgammel "problematik". - Derfor skulle jeg da lige høre om der var nyt på den front. Det er umuligt at google frem (har prøvet).
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 19:39
Dimsen har været der i mange år. Den hedder en transformator.
Alternativt hedder den en en effektforstærker......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:

 jeg kan undres over, at man ikke lige har opfundet sådan en lille smart dims til at udligne impedansen. Det er jo en urgammel "problematik"

Hej.

Dimsen findes. men den passer ikke lige til dit formål.
Det hedder en transformator. Til lydformål skal den så være lavet med en feritkerne for at få næsten hele det hørbare område med. De bruges til professionelle lydanlæg med lange kabler. Her har forstærkerne normalt 100 volt udgange. Og efter et meget langt kabel bruger man så transformatoren til at transformere spændingen ned og at tilpasse impedansen. De kan formalt klare 1,5 - 3 eller 6 Watt højttalere.

Hilsen Carsten.
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Dimsen har været der i mange år. Den hedder en transformator.
Alternativt hedder den en en effektforstærker......
Klaus


Okay. Kan du give mig et link til en transformator, der er super brugbar til dette behov? (uden det koster flere tusinde kr.)
Min forstærker har kostet 2300 og højttalerne 2800 kr.
Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian P Brian P skrev:

 jeg kan undres over, at man ikke lige har opfundet sådan en lille smart dims til at udligne impedansen. Det er jo en urgammel "problematik"
Hej.

Dimsen findes. men den passer ikke lige til dit formål.

Hilsen Carsten.


Hej Carsten.
Okay. Ja, og mit behov er passive studie monitors (højttalerne) hvilket er årsagen til, at jeg gerne vil undgå enhver lille chance for forringelse fra forstærkeren pga. impedans belastningen. (Bare for at være på den sikre (og rigtige) side.


Redigeret af Brian P - 04-Marts-2018 kl. 20:12
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 21:12
Dine højttalere er kun 4 ohm i et meget begrænset frekvensområde.

En 4 ohm højttaler kan f.eks. sagtens variere mellem 2 og 36 ohm afhængig af frekvensen.

På den anden side, kan en 8 ohm højttaler sagtens variere mellem 1 og 50 ohm.

En dårligt designet 8 ohms højttaler kan altså rent faktisk være en større belastning for din forstærker, end en godt designet 4 ohms højttaler.

Det er ikke nemt Wink
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 21:31
Hvorfor sætte et lydforingende kredsløb mellem højttaler og forstærker.

Til top
Brian P Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-April-2009
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2018 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Dine højttalere er kun 4 ohm i et meget begrænset frekvensområde.

En 4 ohm højttaler kan f.eks. sagtens variere mellem 2 og 36 ohm afhængig af frekvensen.

På den anden side, kan en 8 ohm højttaler sagtens variere mellem 1 og 50 ohm.

En dårligt designet 8 ohms højttaler kan altså rent faktisk være en større belastning for din forstærker, end en godt designet 4 ohms højttaler.

Det er ikke nemt Wink


Ja, jeg er godt klar over det du beskriver. Har hørt det før. Men hvorfor beskriver producenterne så overhovedet impedansen? Jf. overstående er det jo så fuldstændig fløjtene hips som haps at bekymre sig om. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu