recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Installere SSD i desktop og bruge HDD som lager
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Installere SSD i desktop og bruge HDD som lager

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndersHP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Installere SSD i desktop og bruge HDD som lager
    Sendt: 09-Marts-2018 kl. 20:16
Hej folkens!

Min fars MM Vision stationære computer fra ca. 2013 er ved at være længe om at boote, og jeg tænker den skal have sig et internt SSD drev og så bruge HDD'en som lager.

Styresystemet er Windows 10. 

Er det noget i retning af, at man køber sig et Samsung 850 SSD drev med SATA interface, og skal det være 3,5" når det er en desktopcomputer?

Er sådan en til lige at sætte i, eller skal man trække nye strømledninger fra den anden harddisk?

Når man så har indsat den, er det så "lige til" at få klonet HDD'ens indhold over på den nye SSD fra Windows 10 (læste at Samsung har deres eget migration software?), og så ændrer man sin bios til at boote fra SSD istedet, og til slut formaterer man den gamle HDD?

Før i tiden var der noget med master og slave jumpers osv, men det bruger man måske ikke længere?
Beklager, men det er lidt siden jeg har rodet med pc'ere Tongue
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2018 kl. 20:45
Du kan ikke finde nogen 3,5" SSD'ere til konsum-brug. De findes stort set kun til servere. Men ja du køber bare en 2,5" SSD og så er der typisk software fra SSD-producenten der kan klone den gamle disk over på den nye. - der findes INTET med master/slave i SATA-verdenen. det er noget fra ATA-verdenen og eksisterer ikke længere. Så når du har fået sat SSD'en i maskinen og koblet den til (tjek inden du køber at du har sata kabel og strømstik i overskud i maskinen, ellers skal du have noget med når du køber SSD. Hvis der kun sidder 4-pins molex stik til strøm så skal du have en adapter til sata strøm.)

Typisk er der 1-2 slots til 2,5" diske i kabinetterne. MEn det kan du først se når du åbner maskinen. hvis kabinettet har små "trays" hvor du skruer disken fast og bare kan slide den ind i en eller anden harddiskholder, så er der typisk også skruehuller til 2,5" diske. Men det kan du først finde ud af når du åbner kassen da vi ikke ved hvad det er for et kabinet de har brugt.
Til top
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndersHP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 09:35
OK, tak for svaret, jeg undersøger lige nærmere og vender tilbage.
Det lyder som noget selv jeg kan finde ud af :)

Der er ikke nogle særlige faldgruber ved Windows 10?

Hvad med selve disken, er Samsung 850 stadig anbefalelsesværdigt? 

Og hvor meget "restplads" bør man regne med at Windows 10 skal bruge som buffer når alle programmer er installeret?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 09:47
en ssd må generelt aldrig komme over 80% fuld, men ordet "restplads" er meget misvisende. en 256GB SSD vil have et ret stort overhead som bruges som midlertidig skraldespand og ikke tæller med i antal GB ledig plads, for at undgå at bruge de samme bits hele tiden. Læs om hvordan en SSD fungerer så vil du forstå det.
og hvilke faldgruber skulle der være? - du laver en 1:1 kopiering ved hjælp at det kloningsværktøj der findes fra den pågældende SSD producent du køber.
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 09:53
ATT. Claus

Vil det sige, hvis min MacBook siger at der er 40GB ledig ud af de 256GB så er min SSD brugt med 85% og jeg bør derfor ikke fylde den med mere?

Eller hvordan skal de 80% fuld forstås?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 10:30
Anders,

Overvej om ikke i vil installere win 10 forfra, frem for at slæbe et sløvt styresystem med over på en hurtigere disk.
Jeg gjorde det med min knægts aldrende Medion, hvilket gav den nyt liv.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 11:12
Husk at SSD'en skal være større, end den HDD som sidder i, ellers kan du ikke klone den.
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 12:10
den behøver ikke være større, det var i gamle dage, men den skal selvfølgelig være stor nok til al data + en vis % friplads.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 13:50
Alinity - JUP - lige præcis. du skal finde alternative måder at lagre data på

Ville egentlig også anbefale KLAUSDM's løsning med at lave en ominstallation, med mindre det på ingen måde er en option. Det er som regel et rigtigt godt tidspunkt til at få ryddet op i gamle vaner og problemer.
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 14:44
Det er da egentlig lidt dårlig nyheder! Hvad er grunden til jeg ikke må udbytte de sidste 40GB som er tilgængelig? Så burde de da gøre sådan, at man ikke kan fylde en SSD op, hvis det kan skade den, i stedet for at man kan fylde den op. Jeg tror da rigtig mange fylder deres diske op uden at vide det er skidt?
Til top
PeterDKM Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Juni-2009
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterDKM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 19:03
Bare kom i gang :) det giver helt nyt liv til pc’en :)
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 21:11
-Alinity - sådan er verden sg bare - læs det her, så ved du hvorfor. https://www.anandtech.com/show/2738/5
bortset fra at udvikling har medført mere holdbare løsninger, og man i dag kan skrive meget større mængder af data på diskene, så er det stadig essentiel viden omkring SSD.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu