recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - WiFi i stort 2 plans hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

WiFi i stort 2 plans hus

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
quitte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quitte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: WiFi i stort 2 plans hus
    Sendt: 12-Marts-2018 kl. 16:26
Hejsa,

vi er en familie på 5 (2 voksne og 3 børn i alderen; 10, 13, 15) der udelukkende benytter sig af streaming; TV2 Play, Netflix, HBO, DR, Spotify, Viaplay, you name it. TV ses via tablet eller Chromecast på de forskellige TV. 

I dag har vi to gamle (3-5 år) routere, 1 i underetagen og 1 ovenpå. De er forbundet via netværkskabel. 

Jeg vil have nyt udstyr og har ca. 3-4.000 kroner til formålet. 

Huset er stort, men igen fordelt på 2 plan. I underetagen har jeg svært ved at placere routeren centralt. Mit TV i køkkenet, som står ca. 9 meter fra routeren, har dårligt signal - hvilket jeg er godt og grundigt træt af. Signalet skal desværre igennem 2 murede vægge.  

Vi har 100/100 Internet fra TDC.  

Hvad bør jeg kigge efter? God rækkevidde (måske retningsbestemt!?) og godt signal. 2 routere? 

Alt hjælp modtages med kyshånd. 
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2018 kl. 16:39
En router og så accespoints fra ubiquiti efter behov. Jeg ville starte med et på hver etage (eventuelt forskudt så de ikke sidder lige over hinanden og så supplere med yderligere efter behov (de skal kables).
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2018 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

En router og så accespoints fra ubiquiti efter behov. Jeg ville starte med et på hver etage (eventuelt forskudt så de ikke sidder lige over hinanden og så supplere med yderligere efter behov (de skal kables).


Enig
Det her sæt, spiller virkelig max. Jeg er meget tilfreds : her

Redigeret af SilverLine - 12-Marts-2018 kl. 21:05
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Usuq Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Oktober-2017
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usuq Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2018 kl. 22:45

Steen Garbers Enevoldsen fra Nørd'o'teket har været så flink at dele sin præsentation fra IDA Teles Wifi-arrangement på hans YouTube-kanal: https://youtu.be/-RSb-e_1AUw

Der er nogle gode råd til at sikre en god WiFi-dækning i sit hjem.

Du kan også finde andre præsentationer fra arrangementet på IDA's hjemmeside (nederst under filer): https://universe.ida.dk/…/wifi-og-kabling-i-det-digitale-h…/

Især præsentationen fra fibia illustrere godt, hvordan mesh og ubiquity kan være godt til at opnå god dækning.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2018 kl. 22:52
Du er NØDT til at kigge på din bygningskonstruktion. Start med at kigge på plantegning, og find så ud af præcist hvor du ønsker optimal dækning. bedst dækning med 802.11ac 5GHz bånd fås i en radius mellem 5 og op til 10m fra acesspunktet, herefter vil du nok skulle drosle ned i 2,4ghz og dermed reelt også lavere performance. så du kan med 1 AP dække fra omkring 25kvm og op til 100kvm, men det er dybt afhængig af bygningens konstruktion, hvorledes den er indrettet, glas, beton, planter etc.

(du kan eventuelt lege med en bærbar og netspotapp.com som kan vise styrken, og hvis du smider plantegningen ind i programmet, så kan du lave et heatmap af hvordan du har for nuværende, og det kan hjælpe dig med at se hvorledes du skal sætte AP'ere op og ikke mindst finde ud af hvor mange du har brug for. 
Ubiquiti eller andre mesh løsninger, som google wifi og andre vil med sikkerhed være vejen frem for dig, men inden du overhovedet kigger på produkter, så start med at kigge på hvad det er du kan/vil forvente.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 06:55
Til top
quitte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quitte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 08:08
TAK! Virkelig fedt med den slags feedback. Jeg vil nørde lidt med det og vender nok tilbage med yderligere spørgsmål når jeg nærmer mig et køb. 

Igen, mange tak for hjælpen. 

Torben 

Til top
quitte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quitte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

En router og så accespoints fra ubiquiti efter behov. Jeg ville starte med et på hver etage (eventuelt forskudt så de ikke sidder lige over hinanden og så supplere med yderligere efter behov (de skal kables).

Kan du komme med et par eksempler?
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 09:31
Vi har et 3 plans hus, og jeg har smidt en ubiquiti AP-AC Pro i stue etagen. Den levere fin dækning til hele huset og en del af haven.

På 2 sal har vi omkring 60-65% signal, så egentlig er fint nok til streaming (spotify/netflix) men har alligevel valgt at sætte en ekstra op på 1. sal. Så burder der vær fuld dækning i hele huset. 

De koster jo ikke alverden, så jeg ville bare smide et par stykke op og så se om det ikke ville fungere. 
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 09:50
Når der nu er kabling til etagerne, så ville jeg ikke tage Ubiquity AmpliFi. Den kører ren trådløst og det betyder, at extenderen vil opleve et tab i styrke. Unify-serien er kablet så du får fuld hastighed på alle accesspunkter. Både deres Pro og deres Lite kan anbefales og kan fås i pakker med flere enheder i.

Jeg ville nok starte med 2 stk, som kan klares lige under 2000 kr og så evt. bruge dem med dit eksisterende router til at starte med og så udbygge undervejs med eksempelvis en PoE switch, en cloudkey og deres router.

Redigeret af Torben Rasmussen - 13-Marts-2018 kl. 09:51
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Springer_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Skive, Denmark
Status: Offline
Point: 235
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Springer_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Når der nu er kabling til etagerne, så ville jeg ikke tage Ubiquity AmpliFi. Den kører ren trådløst og det betyder, at extenderen vil opleve et tab i styrke. Unify-serien er kablet så du får fuld hastighed på alle accesspunkter. Både deres Pro og deres Lite kan anbefales og kan fås i pakker med flere enheder i.

Jeg ville nok starte med 2 stk, som kan klares lige under 2000 kr og så evt. bruge dem med dit eksisterende router til at starte med og så udbygge undervejs med eksempelvis en PoE switch, en cloudkey og deres router.

Og egentlig behøver man ikke cloudkey, det kan fint køre med software på en PC/mac der så skal startes op når man skal lave ændringer/tilføje ekstra AP.

Men når jeg vinder i lotto (bare en lille gevinst) så vil jeg da have en cloudkey og en POE switch fra Ubiquity.

Men vil give dig ret, når der er mulighed for kablet til AP, så kør kablet :-)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af quitte quitte skrev:

Hejsa,

Hvad bør jeg kigge efter? God rækkevidde (måske retningsbestemt!?) og godt signal. 2 routere? 

Alt hjælp modtages med kyshånd. 

Som claus_jack er inde på, så start med en plantegning eller lign. Og ud fra den vurder, hvor du har behov for kraftigt signal. Det giver et væsentlig bedre overblik, ikke mindst over mulighederne. Alternativ smid plantegning/tegning op her og lad os vurdere.  

Da du allerede har kabling, så ville jeg helt klart prøve at udnytte det, inden jeg ville begive mig ud i Mesh løsningerne. Mesh er trodsalt stadigvæk trådløs. 

Jeg er klart Ubiquiti fan. Men det er mest af alt fordi deres løsninger har en integrering som ikke rigtig tåler nogen sammenligning. Oven i det, er det gode ved APérne der, når man har kablingen på plads, faktisk kan struktureres på en sådan måde, så bliver en ren leg at bygge op eller udvide på.

Men Ubiquiti er efter min mening ikke for folk, som ikke kan/gider/vil sætte sin ind i controlleren. Jeg har set flere skrive, at man bare kan tilføje en Ubiquiti AP til sin eksisterende router. Dette er også korrekt, men jeg synes man "spare" sig selv for det som virkelig er styrken i et Ubiquiti netværk. Og man kunne lige så vel købe en hvilken som helst anden AP i stedet. 

Men start med at få et overblik over:
1. Hvor du skal bruge trådløs dækning.
2. Hvilken form for dækning.
3. Hvilken kvalitet. (2G eller 5G).
 
Så har du et rigtig godt udgangspunkt, når du efterfølgende skal finde udstyr og/eller måske kable om, hvis det er muligt.



Redigeret af Kandersen - 13-Marts-2018 kl. 10:44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu