recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - WiFi i stort 2 plans hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

WiFi i stort 2 plans hus

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af quitte quitte skrev:

Jeg påregner at starte ud med 2 AP'ere. Én i stuen og én ovenpå. Jeg vil muligvis føre kablet videre fra den ovenpå, så bør jeg vælge en PRO deroppe, korrekt? Og nøjes med en LITE i underetagen!


Hvis hedberg kan bekræfte at man kan føre POE videre (såfremt du skal bruge det), så ja, så skal du bruge en Pro.

Oprindeligt skrevet af quitte quitte skrev:

Så for at skære det ud i pap. Hvis mine AP'ere skal have strøm via netværkskablet (og det er et normalt netværkskabel?), så skal jeg vælge... hvilken switch? Og hvis mine AP'ere bare skal få strøm på "normal" vis, hvilken switch bør jeg så købe?

Jeg er måske lidt fatsvag, men jeg skal sgu lige for stå det :) 

Forstår dig.. Det er heller ikke helt nemt det her POE :-)

APérne skal have strøm via POE. Der følger POE injector med til UAP-AC-Lite modellerne, (er i tvivl om den er med til pro).
Hvis ikke du bruger POE injectoren (fordi de er mere besværlige, da der bla skal 230volt til dem), så kan du købe en Switch med POE. Ubiquiti US-8-60W kører "almindelige" POE, der kan Lite modellerne køre på, ligesom Couldkey kan. Så det er den model du skal have. Du behøver ikke mere end 60W til 2 Apére og en cloudkey. 

Bemærk dog (og nu skal du holde tunge lige i munden).
De nye Lite APére kører POE+. Men den Switch jeg henviser til kan ikke køre POE+. Jeg er i tvivl om en ny POE+ AP så kan køre på en US-8-60W switch. 
Hvis det havde været en US-16/24-POE+ Switch, så kan man i Switchen skifte fra POE+ til almindelig POE. Men med den her US-8-60W, der ved jeg det simpelthen ikke. Og det er et helvede at finde ud af præcist, synes jeg. Der florere så mange tvetydige kommentarer om POE 24v/48v POE+ og uden +.

Hvis de nye Lite APére med POE+ er "bagudkompatible", så skal du slet ikke tænke så meget over det, så er det bare Unifi Switch US-8-60W du skal have. 

Måske Skandus eller Hedberg ved det bedre.


Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 19:05
Har læst mig til følgende:
IEEE 802.3at (POE+) er bagud kompatibel med 802.3af så længe strømforbruget ikke overskrider hvad POE porten kan levere.
I øvrigt er det kun UAP-AC-Pro der er POE+, men understøtter i øvrigt også 802.3af.
Både UAP-AC-Lite og UAP-AC-LR vil derfor kunne anvendes med US-8-60W, der understøtter 802.3af.

Jens
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quitte quitte skrev:

Jeg påregner at starte ud med 2 AP'ere. Én i stuen og én ovenpå. Jeg vil muligvis føre kablet videre fra den ovenpå, så bør jeg vælge en PRO deroppe, korrekt? Og nøjes med en LITE i underetagen!


Hvis hedberg kan bekræfte at man kan føre POE videre (såfremt du skal bruge det), så ja, så skal du bruge en Pro.


Der er ikke PoE passthrough i Pro'en. Man skal have en PoE injektor indimellem, men man sparer at trække to netværks kabler.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

APérne skal have strøm via POE. Der følger POE injector med til UAP-AC-Lite modellerne, (er i tvivl om den er med til pro).


PoE injector følger med i Pro 1 stk pakkerne, men ikke i 5 stk pakkerne.


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 21:36
Jeg håber da sandelig at de AP-AC-lite kan køre både POE og POE+ nu når jeg har bestilt 3 styks :-). Det burde de nu med Computersalgs beskrivelse nedenfor. Har også bestilt en USG samt en Unify switch 8-60W. USG og switchen er iøvrigt billigst på Dustin, hvorimod Computersalg er billigst på AP-AC-lite (Ihvertfald i de shop's jeg normalt køber).

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Jeg håber da sandelig at de AP-AC-lite kan køre både POE og POE+ nu når jeg har bestilt 3 styks :-). Det burde de nu med Computersalgs beskrivelse nedenfor. Har også bestilt en USG samt en Unify switch 8-60W. USG og switchen er iøvrigt billigst på Dustin, hvorimod Computersalg er billigst på AP-AC-lite (Ihvertfald i de shop's jeg normalt køber).


Problemet er ikke APérne. Problemet er (kan være) switchen US-8-60W at den IKKE kan køre POE+.
Men hvis de nye AP-lite som er POE+ også kan køre POE, så er det ikke noget problem med den switch. 
Jeg synes bare ikke det er specielt tydeligt beskrevet, hverken hos computersalg, eller hos Ubiquiti for den sags skyld. Forleden faldt jeg over et skema der skulle vise hvilke APére der kan køre med hvilke Swithe.. Men som sædvanlig fik jeg ikke gemt linket. Og nu kan jeg ikke finde det igen Confused

Jeg står selv med samme "problem", når jeg skal udvide mit net meget snart. Jeg har allerede en "ældre" AP-lite og skal have en mere, som så vil være en POE+ model. Til gengæld går jeg uden om US-8-60W og napper i stedet en af de større, (16 eller 24 port, det kan jeg ikke helt beslutte mig for), for de switches kan styres til enten POE+ eller POE på porten, så vidt jeg forstår. Så bør der ikke være nogle problemer overhovedet. 

Men det kan også være det slet ikke er noget problem alt det her.. Der er bare rigtig mange misvisende beskrivelser rundt omkring, når man snakker om POE. I værste fald kan det hele løses med de tilhørende POE injectore, selvom det er noget skrald, da det så kræver endnu et 230volt stik. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 22:43
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Til gengæld går jeg uden om US-8-60W og napper i stedet en af de større, (16 eller 24 port, det kan jeg ikke helt beslutte mig for), for de switches kan styres til enten POE+ eller POE på porten, så vidt jeg forstår. Så bør der ikke være nogle problemer overhovedet.


Lige til information så kører blæserne på 16 port udgaven stort set ikke rundt ved normal stuetemperatur. Det samme kan man ikke sige om 24 port udgaven, som larmer en del og er beregnet til at være i et egentligt serverrum.
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 00:41
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Til gengæld går jeg uden om US-8-60W og napper i stedet en af de større, (16 eller 24 port, det kan jeg ikke helt beslutte mig for), for de switches kan styres til enten POE+ eller POE på porten, så vidt jeg forstår. Så bør der ikke være nogle problemer overhovedet.


Lige til information så kører blæserne på 16 port udgaven stort set ikke rundt ved normal stuetemperatur. Det samme kan man ikke sige om 24 port udgaven, som larmer en del og er beregnet til at være i et egentligt serverrum.

Ja det har jeg godt læst. Flere skriver at de har fjernet blæserne på 24 port, eller udskiftet dem med andre mindre støjende. Jeg har tidligere haft en 24 port HP procurve som også larmede som en i helvede. 
I dag har jeg desværre fået spændt lidt ben for mig selv og tænkt med røven, da jeg trak kabler her i huset vi flyttede ind i dec 2016.. for jeg står nu med 2 stk 16 port switches, den ene på loftet og den anden i server/teknik rummet, fordi begge steder bruger jeg mere end 8 porte. Så jeg skal i gang med at kable noget om. Og så ender jeg nok med 16 port POE i teknikrum og en 8 port på loftet. Det er bare noget bras at det jeg helst vil kable om, det er også det mest besværlige. Jeg har pt indkøbt nogle Rj45 samlere, fordi det er forholdsvis nemt at kable mellem teknikrum switchen på loftet. Meeeen det er såen en lidt tosset løsning med de samlere synes jeg. Så de er heller ikke kommet i drift endnu.
Det hele står og falder dog primært pga manglende tid. Kunne godt bruge 48 timer i døgnet. 

Et lille billede af mit foreløbige setup.. (UAP 2 er endnu ikke sat i drift. I de to værelser er kablerne afsluttet i 5 port switches).
 
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 10:14
Hvis i går galt i byen mht passive poe 24 v og poe+

så kan man altid bruge en "poe" adapter i den forstand at den konverterer fra poe+ til passive poe eller omvendt.. hvor man så bare får poe fra sin switch og smider en lille cylinder formet enhed i kablet.


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Hvis i går galt i byen mht passive poe 24 v og poe+

så kan man altid bruge en "poe" adapter i den forstand at den konverterer fra poe+ til passive poe eller omvendt.. hvor man så bare får poe fra sin switch og smider en lille cylinder formet enhed i kablet.

Som udgangspunkt skal man vide hvilken spænding ens enhed køre med, (fx AP, Ip cam, telefon eller andet PoE udstyr). Og også hvor meget Watt de trækker. 

Dilemmaet som jeg forstår det er, at noget udstyr køre med 24volt dc, fx de ældre UAP-AC-Lite. Og derfor har man brug for den der adaptor som du henviser til, da de fleste Switches sender 48volt dc ud. 

US-16/24/48-150/250W/500W switchene kan selv finde ud af 24/48 volt.
US-8-150W kan også selv skelne imellem 24/48 volt. 
US-8-60W kan ikke, og vil altid sende 48volt eller ingenting. Og det er denne der er problemet, fordi nogle APére (måske også andet udstyr) køre med 24 volt dc. Og derfor der er brug for adaptoren.

Er det helt forkert opfattet?

Næst efter spændingen, så skal man også lige holde et vågent øje på hvor mange Watt ens enheder bruger. Med en PoE+ (eller snart PoE++) Switch er det næppe noget problem, da man har 30W eller helt op til 90W pr udgang i fremtiden på disse enheder. Men en ikke-PoE+ Switch, den levere kun 15.4W pr udgang. Det kan sådan en adaptor ikke hjælpe på. Står man med det problem, så er der kun een vej. Større Switch eller en power injector.

Jeg tror jeg er ved at have gennemskuet det her PoE cirkus efterhånden LOL
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 12:13
Hov, en detalje jeg faldt over man nok lige skal tænke på, hvis man tror at en PoE+ switch som ovenstående antydet, vil være den bedste løsning for en ældre AP-Lite el AP-LR.


Måske man bare skal følge Ubiquitis anbefaling, altid bruge en adaptor Unhappy
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hov, en detalje jeg faldt over man nok lige skal tænke på, hvis man tror at en PoE+ switch som ovenstående antydet, vil være den bedste løsning for en ældre AP-Lite el AP-LR.


Måske man bare skal følge Ubiquitis anbefaling, altid bruge en adaptor Unhappy
Problemet, som er beskrevet angår kun ældre modeller af UAP-AC-LITE/UAP-AC-LR.

UAP-AC-LITE/UAP-AC-LR  med datokode 1638 (omkring september 2016), og senere understøtter 802.3af (og 24V passive).

Da switch US-8-60W understøtter 802.3af, betyder det at den kan anvendes med  UAP-AC-PRO, samt UAP-AC-LITE og UAP-AC-LR efter september 2016, da alle disse understøtter 802.3af.

Jens

 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu