recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - WiFi i stort 2 plans hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

WiFi i stort 2 plans hus

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af quitte quitte skrev:

Her er en tegning over den del af stueplanet hvor jeg har lidt problemer. Fra routeren går der et kabel op på 1 sal. Kablet kommer op meget centralt, så vil tro at jeg kun har brug for et AP heroppe. 

Hvis ikke du kan flytte routeren tættere på det område du har problemer, (eller mere centralt i stue planet), så ville jeg trække et kabel fra routeren og placere et AP tættere på problem området. 
Og så selvfølgelig et AP på 1 sal, igen centralt placeret eller tæt på hvor du har behov for den effektive dækning.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quitte quitte skrev:

Så det forbindes således: Fra Router til Switch, fra Switch til Access Points via kabel. Hvad hulen er en Cloud Key så til?

Cloudkey er "bare" en lille computer, hvor du har din controller (software) på. Den kan du så tage med dig, hvis du vil, eller lade den blive hjemme. 
En hvilken som helst anden PC, NAS, Rpi kan køre samme software, så cloudkey er primært kun for dem der tager controlleren med sig.
Kan du så ikke lige fortælle mig hvordan jeg kan køre controller softwaren på min Synology DS116?

Værs´go

Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quitte quitte skrev:

Så det forbindes således: Fra Router til Switch, fra Switch til Access Points via kabel. Hvad hulen er en Cloud Key så til?

Cloudkey er "bare" en lille computer, hvor du har din controller (software) på. Den kan du så tage med dig, hvis du vil, eller lade den blive hjemme. 
En hvilken som helst anden PC, NAS, Rpi kan køre samme software, så cloudkey er primært kun for dem der tager controlleren med sig.
Kan du så ikke lige fortælle mig hvordan jeg kan køre controller softwaren på min Synology DS116?

Værs´go

Ja det er så til de modeler med en kraftig CPU (J-modeler), men hvad med alle de andre modeler som ikke understøtter Docker?
Mvh Jesper
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quitte quitte skrev:

Hejsa,

Hvad bør jeg kigge efter? God rækkevidde (måske retningsbestemt!?) og godt signal. 2 routere? 

Alt hjælp modtages med kyshånd. 

Som claus_jack er inde på, så start med en plantegning eller lign. Og ud fra den vurder, hvor du har behov for kraftigt signal. Det giver et væsentlig bedre overblik, ikke mindst over mulighederne. Alternativ smid plantegning/tegning op her og lad os vurdere.  

Da du allerede har kabling, så ville jeg helt klart prøve at udnytte det, inden jeg ville begive mig ud i Mesh løsningerne. Mesh er trodsalt stadigvæk trådløs. 

Jeg er klart Ubiquiti fan. Men det er mest af alt fordi deres løsninger har en integrering som ikke rigtig tåler nogen sammenligning. Oven i det, er det gode ved APérne der, når man har kablingen på plads, faktisk kan struktureres på en sådan måde, så bliver en ren leg at bygge op eller udvide på.

Men Ubiquiti er efter min mening ikke for folk, som ikke kan/gider/vil sætte sin ind i controlleren. Jeg har set flere skrive, at man bare kan tilføje en Ubiquiti AP til sin eksisterende router. Dette er også korrekt, men jeg synes man "spare" sig selv for det som virkelig er styrken i et Ubiquiti netværk. Og man kunne lige så vel købe en hvilken som helst anden AP i stedet. 

Men start med at få et overblik over:
1. Hvor du skal bruge trådløs dækning.
2. Hvilken form for dækning.
3. Hvilken kvalitet. (2G eller 5G).
 
Så har du et rigtig godt udgangspunkt, når du efterfølgende skal finde udstyr og/eller måske kable om, hvis det er muligt.


first rule.. Drop ALT spekulation i "god rækkevidde"
spekuler i "god phy rate"


et sundt "wifi netværk" er det som har x antal access point's med den korteste rækkevidde.. :)
Dermed lægger du op til et bedre spring mellem dine access point for dine klienter(telefoner tablet osv osv)



del tingene op.


køb en router. switch og access point.



en hurtig opsætning ville være


2.4 ghz sendestyrke.. LOW LOW LOW.. kanal 1 og 6 og 11 (mhz sat til 20)

5 ghz sendestyrke medium/high. kanal 36-40-44-48 (mhz sat til 40/80 alt efter hvad du jagter mht hastighed)

køb dig evt hele Ubiquiti setup. Det gør din verden NEMMERE når du engang skal ændre noget og have en oversigt der er overskuelig, for JO du kommer til at ændre noget. ting ændrer sig, tiderne ændrer sig og man må agere efter det..

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:


Ja det er så til de modeler med en kraftig CPU (J-modeler), men hvad med alle de andre modeler som ikke understøtter Docker?

Dunno.. 
Jeg er ikke bekendt med hvilke der kan hvad. Men her er fx en som det er lykkedes på en DS216+II (hvad det så end er for en model).

https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Trying-to-Setup-Unifi-AP-with-Synology-running-Unifi-Controller/td-p/1892476
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:


Ja det er så til de modeler med en kraftig CPU (J-modeler), men hvad med alle de andre modeler som ikke understøtter Docker?

Dunno.. 
Jeg er ikke bekendt med hvilke der kan hvad. Men her er fx en som det er lykkedes på en DS216+II (hvad det så end er for en model).

De hedder ikke j-modeler men +modeler.
Fakta er at det kun er +modeler der kan kører Docker, så det er absolut ikke alle NAS'er der kan kører softwaren.
Mvh Jesper
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 18:40
Jeg vil iøvrigt godt advare imod Ubiquiti! Man bliver afhængig af det skidt.. 

Det tager lynhurtigt overhånd og pludseligt skal alt bare skiftes, så man får nem kontrol over hele installationen fra et interface :) 




Redigeret af hedberg - 13-Marts-2018 kl. 18:42
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg vil iøvrigt godt advare imod Ubiquiti! Man bliver afhængig af det skidt.. 

Det tager lynhurtigt overhånd og pludseligt skal alt bare skiftes, så man får nem kontrol over hele installationen fra et interface :) 

Hehe, ja det kan jeg snildt følge, selvom jeg ikke er gået så meget amok endnu. Jeg er nok endnu der, hvor jeg ser meget på behovet. Fx ville jeg aldrig placere en AC Pro i mit kontor, som jeg kan tyde du har det, af den simple grund. Computerne er forbundet med kabel, og det udstyr der har behov for trådløs kan snildt klare sig på 2G eller i værste fald en AP AC-lite model.
Og måske endnu mere generelt. AC pro i et almindeligt hjem, det giver slet ingen mening. Selvom den måske er en anelse hurtigere på det trådløse net, så er dens styrke primært i antallet af klienter. 
Så medmindre man skal holde en mindre festival med 50-100 gæster, som alle skal på det trådløse net, så er Pro modellen overkill til almindelige familier. Man får aldrig brug for den mer effekt den har. Argumentet skulle da lige være, at Pro modellen er godt nede i pris, (var faktisk tæt på Lite modellen for et par uger siden). Og så selvfølge den sædvanlige - Fordi man kan, årsagen LOL

Til gengæld er jeg dybt misundelig på den stak switches du har. Det gad jeg godt. Men jeg har allerede velfungerende switches. Så prioriteringen er lidt lav på det punkt. 
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2018 kl. 21:11
Mit behov for Pro bunder i, at jeg havde et behov for at kunne serieforbinde et par af mine AP'er fordi der ikke var trukket kabler nok i huset (og det er kun Pro der kan det). Derudover understøttede Lite ikke aktiv PoE som jeg lige husker det og min daværende PoE switch ville ikke kunne give dem strøm. Da prisforskellen trods alt var begrænset endte jeg med at købe en 5 pak af AC Pro, på den måde slap jeg for blandede enheder og PoE injektorer. 

Den egentlige årsag til at jeg har skiftet næsten alle switche er, at jeg segmenterer mit netværk rimeligt ekstremt i forhold til at det er et privat hjem og det er bare nemmere når det hele er Ubiquiti. Jeg har flere enheder der er tilgængelige fra Internet, så de er f.eks. på hver deres lukkede VLAN m.m. 

Men mindre kunne sagtens gøre det.. 


Redigeret af hedberg - 13-Marts-2018 kl. 21:15
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
quitte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quitte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 08:47
Hejsa, og tak for hjælpen :) 

Jeg er nu rimelig overbevist om, at det er et Ubiquiti Unifi setup jeg går efter. Er vi enige om, at nedenstående bestilling ikke er helt skæv så? 


Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 09:32
Ser fint ud, men det kan fås billigere fx. via alternate. Du kan nok også spare endnu mere hvis du køber to steder fra.


Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2018 kl. 09:49
Men den der switch får du kun EN PoE port. Det er ikke nok til begge access punkter hvis du ønsker begge skal få strøm for den, så skal du op i næste model der har 4 PoE porte (tror det er 100-150 kr mere).
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu