recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projekt: Looney Bin (hjemmebio) - NYE BILLEDER
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projekt: Looney Bin (hjemmebio) - NYE BILLEDER

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 20:01
Lidt mere til inspiration. Beklager den ringe billedkvalitet.

Efter at have rodet i billederne er jeg kommet i tanke om at der kun er 20 cm luft i mellemrummet. det er den totalt konstruktionstykkelse som er 30 cm. Lyddæmpningen på sidevæggene er lavet af 50mm rockwool med 50 terrænbat uden på. Den hårde side af terrænbattet vender ud mod rummet for ikke at overdæmpe det. Der er afsluttet med stofbeklædte rammer som er monteret med magneter. Alle højtalere og installationer kan gøres tilgængelige på ca. 10 minutter.













Redigeret af Eeyore - 16-Marts-2018 kl. 20:15
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 20:15
Spændende. Det er ret langt hen af vejen hvad jeg tænker. Er dit rum-i-rum for lydisolering eller "praktisk"? Bryder projektor og subs ikke skallen?

Er to sugere i siden og to pustere bagi virkelig nok til at ventilere alle 4 vægge ordenligt? Jeg var bange for at skulle ud i at føre et ventilstionsrør rundt hele vejen med hul hver x meter.

Edit: har lige set de nye billeder. Det er så meget det samme jeg er ude i. Jeg bliver nok nødt til at pille din hjerne en dag :)

Redigeret af MaXer - 16-Marts-2018 kl. 20:18
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 20:24
Det er både for akustikken og for praktisk at kunne skjule højtalere, kabler mm. Jeg kan/vil heller ikke hænge noget op på ytong multipor væggene da disse er diffusionsåbne.
Højtalerne slutter rimeligt tæt da hullerne er lavet på mål, hvorefter der et indsat isolerbånd. Projektoren sidder i en hushboks, som er lukket ud mod rummet, luften tages fra mellemrummet, igennem et filter, igennem hushboks og blæses igennem lyddæmpet rør, ud i et andet rum. Når projektoren er tændt, suges der ca. 60 m^3/h luft ud den vej. De to 120mm blæsere kører 24/7 og udskifter ca. 40 m^3/h, så det er rigeligt for den relativt lille volumen der er i mellemrummet. Det er mere for at flytte varmen fra radiatoren i mellemrummet.

På det 5. billede fra bunden af, kan du se en aflang åbning til højre for de to baghøjtalere. Det er der de to 120mm blæsere er monteret. Radiatoren er lige bagved subwooferen under åbningen. Lyddæmpnings "klodsen" ovenover kan trækkes ud, da vinduet er bagved denne. Der er lavet trin og håndtag (ikke vist på billederne), således at vinduet kan bruges som flugtvej, hvis det bliver nødvendigt.


Redigeret af Eeyore - 16-Marts-2018 kl. 20:36
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 20:43
Fedt, ser godt ud. Tak for inspiration, håber også trådstarter kan bruge det :)
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 17:45
Saa er jeg tilbage efter en smule tid i "the looney bin". :D

Udlejer var paa besoeg (da vi lejer huset, derfor ogsaa oensket om at kunne tage det ned igen forholdsvis let) for at tjekke tingene ud og fik groent lys til at goere praecis som jeg vil mht. rummet. "Pulten" (nede i hoejre hjoerne" faar besoeg af forhammeren senere og pt. har jeg faaet taget hele traebeklaedningen ned samt er begyndt at spartle noget af "vaegpyntet" af.

Her er billeder. Og jeg bor i tyskland, derfor grunden til at jeg ikke kan skrive ae oe og aa :D

Har lavet en ny mappe med billeder af projektet. Der kommer loebende flere: https://drive.google.com/drive/folders/0B_GP_BgsZYL0LUVMbTVETTE5MVk?usp=sharing

Rummet er/var dekoreret i Bayern-stil. Jeg formoder at den tidligere ejer af huset nok har hoert en masse tiroler- og schlagermusik hernede!

Udlejer har vaeret saa flink at tilbyde at installere varme... saa der bliver lagt roer ind saa vi kan faa noget varme i rummet. Desuden saetter vi dampspaerrer op for at sikre mod svamp.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 18:36
Du har da nok tæt på verdens bedste udlejer
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2018 kl. 11:51
Yep de er rigtig flinke! Jeg har også lavet nogle mere præcise målinger efter at have taget den nederste vægbeklædning af. Nu kan jeg måle "fra beton til beton". 

Længde: 4,6m
Bredde: 4,41m
Højde: 2,12m

Jeg kan kun lave rummet ca. 3,5m bredt da de sidste 90cm behøves for at skorstensfejeren kan få adgang til skorstenen. :)

Har lavet en skitse som kan ses nedenunder... Jeg går efter mindst 7.1... Jeg ville evt. udvide med et ekstra sæde hvis bredden tillod det men hvad siger i? Er det godt nok til 7.1? Hvor langt bør sæderne være fra bagvæggen og surround-højtalerne?


Dolby Atmos / DTS:X er også på tegnebrættet men jeg søger efter en form for "Lavprofilshøjtaler", gerne ikke dybere end 10-15cm så jeg ikke støder knolden på dem. :D

Jeg følger også Jonas_H's bud og planlægger at gå efter et akustisk transparent lærred. Tager gerne imod anbefalinger! Tænker at et 100" lærred må være iorden?

Hilsen Chris


Redigeret af vrod - 19-Marts-2018 kl. 11:54
Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2018 kl. 11:56
Og her er et panorama-billede af hvordan kælderen pt. ser ud:

Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2018 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af vrod vrod skrev:

Dolby Atmos / DTS:X er også på tegnebrættet men jeg søger efter en form for "Lavprofilshøjtaler", gerne ikke dybere end 10-15cm så jeg ikke støder knolden på dem. :D
Hilsen Chris

De her er da tynde - jeg har da haft kabler, der er tykkere end de 35mm de fylder og med 107 dB er de vel en mulighed? https://www.kefdirect.com/t101-ultrathin-speaker-pair.html
Ellers er det vel ikke svært at finde noget der er 10-15cm?
Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2018 kl. 12:50
Så er det bare at vælge - sub i loftet er da også lidt cool Onwall
http://media.tas.zeitpress.com/articles/images/DLS_Flatbox_XL_Flatbox%20Flatsub_8_M2.JPG
Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2018 kl. 13:17
Har ikke rigtig vidst hvad jeg skulle søge efter, men fede forslag! De vil forhåbentlig fungere fint med Dolby Atmos. :)

Hvda er folks meninger omkring højtaler-afstand til væggen? en kollega siger at en 30-50cm er bedst men som i kan se er jeg lidt begrænset med plads. En 10cm vil vel være fint?
Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 11:29
Skru næsten 2 år frem og biffen er stadig ikke helt færdig :D

Mellemtiden har budt på besøg af pindsvin i kælderen, bryllup og en søn samt mangel på tid. Men projektet er gået frem, omend langsomt.

Jeg er ikke særlig god til at opdatere løbende (som i kan se :D) men jeg har da fået taget billeder og dokumenteret en lille smule hen ad vejen.

Vægge: Kort sagt besluttede jeg mig i sidste ende for at hamre alt det gamle spartel ned fra væggene og plastre det til med noget nyt. Derefter kom en mørkeblå farve på. Rundt omkring har jeg sat hjemmelavede støjdæmpende paneler op (100x55x7cm). I de bagerste hjørner lavede jeg i denne weekend nogle bass-traps (70x70x175cm) og foran planlægger jeg ligeledes.

Loft: Da der går afløbsrør igennem valgte jeg at bygge en |_|-formet (set foroven) af mdf-plader for at skjule dem. tilmed har jeg bygget led-lamper ind i dem og de er 30x30cm. Til resten af loftet fik jeg skaffet et Knauf hængeloft (sort, ligesom i rigtige biografer) med 19mm akustiske plader. De gav en vild forskel i klangen i rummet.

Gulv: Her er der blevet lagt et fornuftigt anthrazit-farvet tæppe i hele rummet, direkte oven på fliserne. Der er bygget fodlister hvor både højtaler-, netværks- og strømkabler løber igennem (i hvert deres isolerede rør). Der er blevet lavet de forskellige outputs  ved positionerne :)

Anlæg: Der er ikke ændret meget her. Foran står 2x Zensor 7 med en Zensor Vokal. Til de 4 surrounds står Zensor 1 højtalere. Har udskiftet min ene 9" B&W sub med 2x Dali E12-F subs, den ene i forreste venstre hjørne, den anden i bagerste højre hjørne. Det er stadig X6500H'eren som driver det hele. Som TV har jeg anskaffet mig et 65" C8 OLED, men overvejer at få smidt et lærred i rummet med en Sony projektor (mere om det senere).

Andet: Har lavet en "bar" i venstre side af rummet hvor al elektronik er. Shield, PS4, X6500H og alt det andet står der, alle typer kabler terminerer her fra fodlisterne. Er endnu ikke helt færdigt da jeg stadig skal have smidt nogle døre og sider på for at slutte det af.
Har fået købt rigtig bio-stole med liggefunktion, kopholder osv.

Lyden føles bestemt "immersive" og Atmos-funktionen kan virkelig høres. Dog har jeg på fornemmelsen at surround-højtalerne måske er lidt for tæt på (de er under 1m væk fra hver respektive side), der tænker jeg på en løsning. Dog føles 65" TV'et stadig for lille (sidder ca 3,3m væk) og derfor overvejer jeg at anskaffe mig en Sony VW270ES projektor da den checker alt af som jeg ville have i en projektor. Dog vil det også betyde lærred, evt. akustisk med højtalere bagved osv. osv....

Alt i alt har det dog været det hele værd, det er fanme blevet et fedt rum, uanset om det er til gaming eller film. Har bestemt ikke fortrudt det og det ville være svært at undvære det. :D

Billeder er på vej, der er det sq nok nemmest at jeg deler et enkelt link, ellers vil tråden blive alt for lang.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu