recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology flere diskenheder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology flere diskenheder

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Synology flere diskenheder
    Sendt: 18-Marts-2018 kl. 16:42
Hej,

Jeg har netop opgraderet min Synology 415Play med fire stk. 8 tb diske, og opdager til min skræk at den kun understøtter enkelte diskenheder op til 16tb.

Raidsystemet er SHR, så er der nogle ulemper ved, at jeg opretter en enhed med 16 tb og en anden med de sidst ca. 6 tb ?

Giver det problemer i forhold til disknedbrug hvis man skulle være så uheldig ?

Er der andre problemer, eller er jeg bedre tjent med at tage min gamle 411+ i brug istedet, da den skulle understøtte større diskenheder. Jeg har dog ikke prøvet, hvad den synes om en 8 tb disk.

Håber på svar :-) God søndag
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 17:14
hvilket 8TB har du købt til den ?
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 17:30
Det er 2 stk. red og 2 stk. purple fra Western Digital. Det var hvad jeg kunne få et godt tilbud på brugt
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 17:40
Hvis den understøtter op til 16 Gb diskenheder, så er der vel ikke noget problem i at bruge 8 Gb diskenheder

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 18:23
æhhh den supporterer da diske op til 12TB https://www.synology.com/en-global/compatibility?search_by=products&model=DS415play&category=hdds&filter_size=12TB&p=1

så hvad mener du lige præcis med diskenheder? Når du bruger SHR (hybrid raid=software raid) så laver du et volumen og DSM supporterer teoretisk set "uendeligt" (det er det ikke, men når man kobler flere kasser sammen, så har de faktisk vist de supporterer over 1PB volumener, så i vores verden er det uendeligt, for der går godt nok et stykke tid før private får den slags lagerplads) så jeg har lidt svært ved at se dit problem.
Til top
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 18:35
Jeg har dette link, hvor det også fremgår at den type kun supporterer op til 16 TB på en enkelt volumen,

https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/tutorial/Storage/Why_does_my_Synology_NAS_have_a_single_volume_size_limitation

spørgsmålet er mere om det har en betydning at dele op til to diskenheder ?
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 19:58
Er alle diske ikke som shr? Men med to volumen på. Det skulle ikke betyde noget, når alle diske bruges til et raid/shr.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 22:18
Og Christian - det er så fordi din cpu i enheden er for lille, så synology har åbenbart sat en begrænsning på 16TB per volumen (ds415+ har en større CPU og der er volumenstørrelsen +100TB). du bruger SHR og laver 2 volumener på dine diske (du burde kunne anvende alle 4 diske, så vil der være en "rest" tilbage på hver disk som du kan lave det sidste volumen på.)
Til top
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 22:20
OK, tak for svarerne. De kører alle SHR, så som jeg forstår det har det ikke anden betydning end, at der går lidt plads tabt og det bliver delt i to mapper
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2018 kl. 09:25
Det har intet med mapper at gøre, og der går altså ikke noget som helst plads tabt. Eller rettere med SHR så får man en mulighed for at nå at respondere hvis en af diskene går ned, så man kan få den udskiftet uden at ødelægge data. så data fordeles ligeligt over flere diske hvor mindst en af diskene vil være paritetsdisk eller retter hver gang data lagres på din nas oprettes der en lille checksum af de data og disse lægges på paritetsdisken. I dit tilfælde vil du så reelt skulle have 2 forskellige volumener der bruger de samme diske, men som ikke nødvendigvis har samme paritetsdisk (og ja i sidste ende vil det ende i 2 forskellige mapper) 

Hele humlen med raid og hybrid raid er netop at man giver køb på diskplads for at få noget responstid i tilfælde af nedbrud så man undgår at miste data. - Teknisk set kan du lave et raid 0 (kaldes striping) over 2 diske hver og bruge hver eneste byte på alle diske, men det gør så at hvis en disk går ned - så mister du ALLE data på de 2 diske, og de kan ikke genskabes.
Til top
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2018 kl. 09:35
Perfekt, så kører jeg videre med setup'et... Tak for hjælpen
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu