recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kæmpestor, tung projektor i loft?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kæmpestor, tung projektor i loft?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kæmpestor, tung projektor i loft?
    Sendt: 21-Marts-2018 kl. 22:35

Hej, jeg er dybt forelsket i denne Optoma og det eneste der holder mig tilbage er efterhånden om jeg kan få den hængt op i loftet uden at ødelægge loftet...


Jeg er nybegynder med det her - og da jeg så en video af den blev jeg ret chokeret over hvor enorm den ser ud... se bare her:

Loftet er gipsplader, tror jeg.
  • Størrelse : 49,8 x 14,1 x 33,1 cm (BxHxD)
    Vægt : 7,8 kg
  • Har I nogle erfaringer eller tips til hvordan man bedst hænger sådan en fætter op i loftet...?
Tak på forhånd ;)

Venlig hilsen
Nikolaj

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 23:03
Som med alt andet tungt der skal hænges op, skal du finde bærende elementer. Det nytter ikke noget at du bare skruer en skrue i et tilfældigt sted. Hvis det er et hus, skal du have fundet spærrene, så du kan skrue et beslag op i det. Gipsplader alene vil på ingen måde kunne holde projektoren.

Så inden du går videre med noget som helst køb, skal du have luret hvorledes spær og loft er bygget op, så du ved hvor du kan få lov at skrue den op henne. Indtil da - glem alt om projektoren! :-)

ALternativt skal du bygge en hylde i den modsatte væg af "lærredet" og sætte den der.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 23:07
Stor og tung, trode først at du havde fundet en gammel Barco CRT projektor.

Så opdagede jeg at det kun var sådan en lille nipsgenstand, på under 8 kg.
Er det et almindeligt gipspladeloft, kan 4 gipsplugs let holde den på plads.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Stor og tung, trode først at du havde fundet en gammel Barco CRT projektor.

Så opdagede jeg at det kun var sådan en lille nipsgenstand, på under 8 kg.
Er det et almindeligt gipspladeloft, kan 4 gipsplugs let holde den på plads.


Klaus

Tænkte præcis det samme. Blev nærmest helt skuffet, da jeg så vægten.


OT: Hvilken lofttype har du da? Det må virkelig være svagt, hvis du bekymrer dig om så få kg. Jeg har lamper hængende i mit loft, der vejer betydelig mere. Og de hænger jo kun med en skrue og tilmed i et gipsloft.
Til top
Thomas46 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2018
Sted: Nørrebro
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 01:11
Min uhd60 hænger ganske godt i 2 gipsskruer
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 02:02
Oprindeligt skrevet af nikstar nikstar skrev:

og da jeg så en video af den blev jeg ret chokeret over hvor enorm den ser ud

Størrelse : 49,8 x 14,1 x 33,1 cm (BxHxD)
Vægt : 7,8 kg


Fik sku også mig altså lige til at trække på smilebåndet, da jeg tidligere har haft en godt 100 Kg tung projektor på 74,6 x 38,6 x 100,0 cm hængende i loftet (Sony VP 1292Q) ...Dén var sku svær at få op. Heldigvis var det et betonloft.

I dag må jeg kan jeg klare mig med en markant mindre projektor på 58,5 x 17,5 x 50,5 og blot 11 Kg (Cineversum BlackWing Two)


..Så jeg har fuld tiltro til at det nok skal gå - 2 kan gøre det og ellers 4 gipsplugs, hvis du vil være sikker :-)

Redigeret af TBC1 - 22-Marts-2018 kl. 02:08
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 08:49
Som andre skriver, nogle egnede gipsplugs og så er du kørende Smile

Ingen grund til at lede efter spær og andre massive bygningskonstruktioner....
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 09:37
fire af disse bør kunne gøre det.  http://www.harald-nyborg.dk/p4173/plugs-roed-pan-5x80mm-pk-25-stk

Når det er sagt så vil det da ikke skade at finde et forskallingsbræt at skrue din projektor op i.
herved undgår du at bryde dampspærren. (Jeg kender ikke din loftskonstruktion)

Til top
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 10:56
Haha, ja ok, jeg var nok lidt for nervøst anlagt der, grinede selv højt over at én har haft en 100 kg projektor hængende .
Men jeg skrev i en tilstand af ærefrygt efter at have set dens størrelse, men det er kok bare hende kvinden i videoen der er lillebitte.
Tusind tak for den gode behandling også selv om jeg bliver drillet lidt ;).
Vh Nikolaj
Til top
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 10:58
Hej Thomas, Er du ellers tilfreds med din UHD60?
Til top
Thomas46 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2018
Sted: Nørrebro
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 04:16
Ja super projektor den kan ses i aktion i de fleste hifi klubber.

Redigeret af Thomas46 - 23-Marts-2018 kl. 04:17
Til top
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 21:00
Tak allesammen, for jeres gode svar. Nu er jeg blevet den lykkelige ejer af en Optoma UHD60 og jeg vil bygge på ud fra den. 

Nu har jeg så et spørgsmål til lærred - og jeg vil skynde mig at sige, at jeg ikke vil købe helt top of the range ting, men tænker noget brugt til 1.500 - 3000. Størrelse på ca. 90".
Men jeg vil jo heller ikke miste for meget af det projektoren kan... håber det kan lade sig gøre.

Iøvrigt skal den være så elegant som muligt, da vi bruger den i stuen, til alt TV og film.

- Hvilket lærred kan anbefales til sådan en såkaldt næsten 4K projektor? 
Den har jo 3000 lumens (kan ikke finde eco mode tallet - men det er nok mest relevant for mig)

På forhånd tak, mvh
Nikolaj
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu