recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Atmos placering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Atmos placering

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Atmos placering
    Sendt: 17-November-2018 kl. 21:26
Hej jeg har lige købt et sæt Spirit 2 XTZ højttalere samt andre ZTX som jeg vil lave surround og Atmos.
Fronterne bliver Cinema M6 XTZ. Mine spørgsmål er hvor højt skal de placeres på væggen og hvor skal Spirit 2 monteres i loftes for at give bedst mulig Atmos.
Her er en tegning over huset. Den røde cirkel er den ene sofa og den anden sofa står ved vinduet. Jeg regner med at sætte det op imorgen så håber på hjælp fra nogle kyndige. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 00:54
Her er Dolby's egne foreskrifter. Surround-højttalerne ville jeg sætte lidt over ørenhøjde.

https://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-atmos/dolby-atmos-home-theater-installation-guidelines.pdf

God fornøjelse!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 09:16
Tak for svar, men hvis jeg kigger på dit link kan jeg se i en 5.1.2 at Atmos højttalerne skal placeres lige over sweet spot i sofaen mens dette link placerer dem længere ude i siderne så hvad er rigtigt?
Og vil det være okay at placere surrounds i siderne men helt oppe mod loftet pga. Vindue i den ene side?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 09:36
Nu er der også andre lydformater end Atmos, f.eks DTX eller Auro 3D.

For at få et setup der understøtter alle 3 3D formater, så skal man have High Front.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu er der også andre lydformater end Atmos, f.eks DTX eller Auro 3D.

For at få et setup der understøtter alle 3 3D formater, så skal man have High Front.
Men nu er Atmos det der er populært og satser på det, så hvad med spørgsmålet? 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 09:52
Jeg kan ikke rigtigt forstå, hvorfor man spørger på et forum, og så alligevel finder alternative svar selv ...
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 09:57
Et par spørgsmål bliver stillet og der bliver svaret på noget helt andet. Man kan kun undres... Overskriften går på Atmos og der bliver svaret på 3D auro.. 

Redigeret af Bjur - 18-November-2018 kl. 09:58
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu er der også andre lydformater end Atmos, f.eks DTX eller Auro 3D.

For at få et setup der understøtter alle 3 3D formater, så skal man have High Front.
Men nu er Atmos det der er populært og satser på det, så hvad med spørgsmålet? 

Mit svar ville være at bruge en anden opsætning, der forener de forskellige lydformater istedet for at sætte højtalerne, så man kun har det ene format.

Jeg startede med kun at sætte i loftet hen over sofaen og jeg synes ikke at den gav den store oplevelse. Nu har jeg så sat Hig front, da jeg også ville have alle lydformater. Havde jeg vidt det fra start, så havde jeg ikke sat dem op hen over sofaen.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4271
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 11:16
Hvis du har en ambition om at få vellydende Atmos, så skal højttalerne placeres efter Dolby’s anvisning. Hvis det ikke kan lade sig gøre, vil du få meget bedre filmlyd med et korrekt opsat surround 5.1

Atmos:

5.1:
Til top
hifreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: Græsted
Status: Offline
Point: 754
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hifreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 20:23
Ville også klart gå efter Atmos, da det er det der er mest udbredt. Har ikke set nogle nordiske udgivelser endnu.

Redigeret af hifreak - 18-November-2018 kl. 20:24
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 20:25
Det er da rigitgt at der er flest med Atmos, men jeg har da nordiske udgivelser i alle 3 formater Atmos, DTX og Auro 3D
Til top
hifreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: Græsted
Status: Offline
Point: 754
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hifreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det er da rigitgt at der er flest med Atmos, men jeg har da nordiske udgivelser i alle 3 formater Atmos, DTX og Auro 3D
Nu skal vi ikke smadre tråden, men hvor køber du Auro 3D med danske tekster?  
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu