recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDR - er det investering værd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDR - er det investering værd?

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
axelrodi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-September-2009
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér axelrodi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2018 kl. 16:28
Helt enig. Det er jo ikke raketvidenskab.Thumbs Up
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2018 kl. 19:56
Den snak med oled som værende lyssvag er simpelthen fordummende. Sorry, men for pokker da. 
Hvad fanden gjorde folk før oled/hdr og de nu lysstærke lcd skærme? Boede i huller og så tv om natten? Nej vel.
Folk der kalder oled lyssvage, kan simpelthen ikke have set på en oledskærm.
På min placering i stuen nu har jeg haft nooogle lcd skærme og 3 oled tv, samt mit gamle plasma Panasonic vt30.
Plasmaen kæmpede her, men Hvormange nits var det nu det kunne præstere? (Jeg har glemt det i farten), men det er mindre end eks oled idag.
Skulle oled nogensinde kunne ramme 1000 nits eller derover, så håber jeg man kan lægge en dæmper på uden det ødelægger for meget, for der findes scener som er direkte ubehagelige på mit E6, som vel er første generation af oled hdr skærme.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2018 kl. 07:30
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Den snak med oled som værende lyssvag er simpelthen fordummende. Sorry, men for pokker da. 
Hvad fanden gjorde folk før oled/hdr og de nu lysstærke lcd skærme? Boede i huller og så tv om natten? Nej vel.
Folk der kalder oled lyssvage, kan simpelthen ikke have set på en oledskærm.
På min placering i stuen nu har jeg haft nooogle lcd skærme og 3 oled tv, samt mit gamle plasma Panasonic vt30.
Plasmaen kæmpede her, men Hvormange nits var det nu det kunne præstere? (Jeg har glemt det i farten), men det er mindre end eks oled idag.
Skulle oled nogensinde kunne ramme 1000 nits eller derover, så håber jeg man kan lægge en dæmper på uden det ødelægger for meget, for der findes scener som er direkte ubehagelige på mit E6, som vel er første generation af oled hdr skærme.
Enig Thumbs Up

Bare lige for at præciser forskellen mellem f.eks. 750 og 1500 nits så er det lig med et 1 f-stop alså et blændetrin, det kan selvfølgelig ses men men..... 
Men dobbelt så mange nits lyder jo voldsomt, men det er det bare ikke set ud fra lys mængden.  

På et tidspunkt sammenlignede man LCD VS OLED over hvor mange f-stops de spændte over hver i sær. LCD ramte 14 f-stops og OLED 20f-stops og det er da tal der er til at føle på, en forskel på 6 f-stops som primært ligger i skyggeområdetWink 
Det kan jo selvfølgelig have ændret sig, mener det er et par år siden at det var fremme.


Redigeret af Potter - 21-December-2018 kl. 08:04
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2018 kl. 10:37
Når man angiver lysstyrken af LCD-panelerne, så er det typisk angivet for dækninger, som er så store, at panelet får lov at blænde helt op for lyset. Så snart du kommer ned i mere komplekse mønstre - som det meste indhold jo er - så daler lysstyrken betragtelig selv på zone-styrede LCD-TV. Vi måler typisk peak lysstyrker på 700-800 nits på zonestyrede LCD-TV, hvis vi måler på ANSI-mønstre, som er skaktern. Seneste model vi har set på fra Samsung kunne nå op på over 4000 nits peak lysstyrke, hvis man fodrede den med lige præcis den rigtige størrelse hvide firkant midt på skærmen, men ellers er det totalt utopisk, at den nogensinde skulle nå så højt.

Til sammenligning, så når OLED-skærmene samme peak-lysstyrke omkring de 700 nits på ANSI-mønstret.

Dér hvor OLED kommer til kort, er hvis HELE skærmen er meget lys, da strømtrækket begrænses af elektronikken, så jo større dækning de lyse farver har, des mindre bliver lysstyrken. De steder man vil opleve dette som et problem er dermed primært i scener med eks. sne eller andre meget lyse scener.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

En smule nuancering i debatten, ved godt at det ikke er så populært blandt de henrykte.

4K i sig selv kan efter min mening være særdeles flot, og kan afspejle det som jeg betegner det naturlige billede. For mig er det naturlige billede, at et givet billede skal se ud som hvis jeg var der selv.

HDR synes jeg ikke generelt afspejler den naturlige billede kvalitet, hertil er der for meget lys. Et medlem her på siden, som reelt ved noget om billede kvalitet har skrevet, at man jo nærmest skal have solbriller på for at se visse HDR film.

HDR kan være flot, men om det er et naturligt billede, mener jeg ikke at det er i mange tilfælde. Jeg vil mene at der er sket et skred i begrebet god og naturlig billede kvalitet - og erstattet af begrebet flot billede kvalitet.

Det er naturligvis op til den enkelte at afgøre hvad denne mener er godt og flot omring billedet som sådan.
Dejligt med et svar, der ikke bare var de frelstes anprisning.

Jeg er enig. Der er et stort fra HD indhold til 4k indhold på en 4k skærm.

Og selvfølgelig, priotér 4K indhold med høj bitrate når muligt. Lav bitrate kan hurtigt få en god 4k master til at ligne HD kvalitet. Ligesom HDR produktioner kan være af (meget) svingende kvalitet.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 12:02
Jeg er enig med hother i at opgraderingen til 4k alene fra 1080p bestemt ikke er en bagatel. Også på 55@ er det afgjort synligt.
Dernæst er jeg ligeledes enig i hdr delen, eller noget af vejen. For jeg syntes skam fint der findes flotte hdr titler, men der er også titler der er bedre tjent uden hdr.

Men jeg ville bestemt stadig købe tv med fornuftig hdr. Eks PlayStation spil er fremragende i hdr.
Nu har jeg kun set Dolby vision på primært Netflix og Apple tv, men er generelt mere begejstret for den profil.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

.
Dernæst er jeg ligeledes enig i hdr delen, eller noget af vejen. For jeg syntes skam fint der findes flotte hdr titler, men der er også titler der er bedre tjent uden hdr.

Hvilke titler mener du der er bedre tjent uden HDR?Smile 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg er enig med hother i at opgraderingen til 4k alene fra 1080p bestemt ikke er en bagatel. Også på 55@ er det afgjort synligt.
Dernæst er jeg ligeledes enig i hdr delen, eller noget af vejen. For jeg syntes skam fint der findes flotte hdr titler, men der er også titler der er bedre tjent uden hdr.

Men jeg ville bestemt stadig købe tv med fornuftig hdr. Eks PlayStation spil er fremragende i hdr.
Nu har jeg kun set Dolby vision på primært Netflix og Apple tv, men er generelt mere begejstret for den profil.

En film som jeg synes gør det utroligt flot i 4K IMAX er denne:



Jeg har kun set den i brudstykker, men hold da op. Nu har jeg bestilt den hos amazon.uk, men den bliver sørme sendt fra USA (det var jeg ikke umiddelbart klar over). Nu er jeg så spændt på om jeg bliver "Knaldet" af Postnord.

Men jeg glæder mig til at modtage den alligevel.Smile

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 12:37
Potter - åh det husker jeg sgu ikke, men måske det var noget bourne og der var også noget Tom Cruise film.
Fælles for filmene er ihvertfald at de er af lidt ældre dato. Det er jeg sikker på til gengæld fordi jeg siden har tænkt om det er derfor jeg syntes Blu Ray filmen var af bedre kvalitet.
Jeg syntes især det er hud farve og grain der opleves skævt.

Hother: ja den læste jeg også om på et eller andet forum og den skulle være sindsyg flot.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:


Hother: ja den læste jeg også om på et eller andet forum og den skulle være sindsyg flot.
Det har du måske læst på AVFORUMS. Jeg regner med, at den bliver premierer filmen på mit kommende Pana 65FZ950E. Selvom billede kvaliteten næppe i første omgang kan måle sig på mit nuværende Pana OLED eftersom det er kalibreret.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
ferrarimik Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ferrarimik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 13:33
Du skal ikke betale told under 1150 kr, og toldsatsen på film er 3.5%. 
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af ferrarimik ferrarimik skrev:

Du skal ikke betale told under 1150 kr, og toldsatsen på film er 3.5%. 

Super mange tak, det var jeg ikke klar over. Så for mig vanvids gebyrer på 5 - 600 krCry
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu