recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elektronik & Tordenvejr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElektronik & Tordenvejr

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rapideye Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Emne: Elektronik & Tordenvejr
    Sendt: 15-August-2004 kl. 11:18

 

Jeg har her et lidt utraditionelt emne.

Men som alligevel berører det, som vi går og roder med, og meget nødigt ser gå op i røg.

Der er så meget ammestuesnak og rygter om tordenvejr. Nogle tør ikke tale i telefon, andre hiver 220v og antenne ud af deres kæreste eje.

Indtil nu har jeg været ligeglad, og overbevist konen om, at hun godt kan tale i telefon, idet den er trådløs.

Her for ca. 14 dage siden kom et tordenvejr lige over Odense forstaden Dyrup. Et lynnedslag ødelagde flere af de routere der leverer internettet fra antenneforeningen.

Her onsdag nat, slog lynet ned hos min genbo, ca. 50 m herfra.

DMI's Lynradar.

 

TV 2 Vejret

 

 

Dagen efter hos genboen.

 

Nu går jeg og bliver lidt betænkelig, efter det 2 gange på 14 dage har været så tæt på. Det er noget med, at forsikringen kun dækker, hvis der har været direkte lynnedslag. Ikke hvis det kommer udefra igennem elforsyningen, antennen eller telefonen.

Nu er det jeg gerne vil vide, om I andre tager nogle forholdsregler, eller gør som mig, ingenting.

Hvis tråden er helt ude i hampen, kan den jo altid slettes.

 



Redigeret af Rapideye
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2004 kl. 11:46

Hej Rapideye

Oprindeligt skrevet af Rapideye Rapideye skrev:

Nu går jeg og bliver lidt betænkelig, efter det 2 gange på 14 dage har været så tæt på. Det er noget med, at forsikringen kun dækker, hvis der har været direkte lynnedslag. Ikke hvis det kommer udefra igennem elforsyningen, antennen eller telefonen.

Den almindelige familieforsikring dækker vist kun, hvis der har været kortslutning. Og nogen dækker vist slet ikke, uden der er tegnet en speciel el-skade dækning oveni.

Snak evt. med forsikringen, hvad der er dækning for i din police.

Oprindeligt skrevet af Rapideye Rapideye skrev:

Nu er det jeg gerne vil vide, om I andre tager nogle forholdsregler, eller gør som mig, ingenting.

Der er en risiko ved alt tilsluttet noget udefra. Det være sig telefon, el-nettet, fællesantenne og andre ting. Men man kan ikke rende og pille alt fra hvergang der kommer en af sommerens mange tordenbyger forbi, for ikke at snakke om at mørklægge huset.

Skader efter lynnedslag er ikke sjældne, men chancen for at de rammer lige dig er aligevel forsvindende lille. Nu har det været tæt på et par gange, og det var måske det du kom til at opleve af den slags.

Men igen, en brugbar forsikring kan sikkert hjælpe lidt på bekymringerne. Der sker iøvrigt ikke noget med din kone, når hun taler trådløst, hvis lynet slår ned telefonnettet hvor basestationen sidder.

Men slår lynet ned som hos genboen, så kan der ske hvad som helst. I så fald er det dog rimeligt ligegyldigt om udstyret er tilsluttet eller ej, så er det bare med at komme ud i en fart og håbe alle er uskadte.

  /Lars



Redigeret af Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
DIY! Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2004 kl. 12:12

Min erfaring siger mig faktisk at tingene kan tage skade af det - men min fornemmelse siger min at chancen er lille.

For et par år siden var der tordenvejr i vores område - om lynet slog ned i nærheden ved jeg ikke.

Men på min tabsliste stod følgende:

1 stk scanner (strømforsyningen i den var stået af)

1 stk NT boks til min ISDN linie (men den skiftede Teledanmark dagen efter)

1 Port i min 5 ports switch

1 stk netkort i en PC (men ikke resten af PC'en).

1 stk netkort i min transportable PC (men ikke den transportable PC)

Så man må sige at skaderne kom vidt omkring - men beløb sig til under 1000 kr - så jeg checkede ikke med min forsikring hvordan de havde det med den slags skader.

Så hvis man vil være sikker piller man ALT ud i tordenvejr - men jeg gør det ikke trods mine erfaringer - jeg mener at sandsynligheden contra besværet er for lille - og betragter det som den slags slag livet giver - lidt ligesom et stenslag i forruden på bilen (som jeg heller ikke er forsikret mod :-)

/Anders

 

Til top
boborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-November-2003
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2004 kl. 22:09

Jeg piller ting ud ved torden, hvis den da er forholdvis tæt på. Har også erfaringer med ødelagt udstyr, f.eks. ødelagt tuner i videomaskine.

Hvis man nu har muligheden, så tager jeg gerne besværet med at pille udstyr fra strømmen og fjerne antennekabler osv.

Better to be safe than sorry

/ Bob
Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2004 kl. 12:46

Jeg har selv haft den kedelige erfaring med lynnedslag og trækker derfor alt mit kæreste eje ud under tordenvejr.

Jeg boede i rækkehus med ca. 10 lejligheder. Lynet slog ned i fælles antennen som sad på den helt anden ende af huset (9 lejligheder væk). Alligevel gik det fra antenneforbindelserne over i strømledningerne og ind i min computer, computerskærm og anlæg i kælderen. Med det resultat at alt var fuldstændigt færdigt!!!

Forsikringen nægtede at dække med følgende forklaring: Lynet slog ikke direkte ned i "mit hus". Skaderne kunne derfor kun dækkes hvis der var tegnet en udvidet el-forsinkring, hvilket der ikke var, som netop har til formål at dække sådanne hændelser. Men men men - min stædighed kom mig alligevel til gode, for jeg argumenterede for at lynet jo var slået ned i mit hus - da jeg jo delte antenne, tag og mure med alle andre der boede i rækkehuset og dermed også skulle betale for skaderne fra lynnedslaget. Dermed måtte det jo være slået ned i "mit hus". Det kom der en længere sag ud af - men det endte faktisk med at jeg fik det dækket!

Jeg har dog senere erfareret at det ikke altid er nok at trække tingene ud af stikket - da min svigerfar er radioamatør og har en antenne liggende på taget. Denne er jo sådan set en lille lynafleder, hvilket også resulterede i at lynet en dag slog ned i den og ind i huset, hvor det sprang fra hans radio GENNEM væggen (gipsvæg) og ind i et fjernsyn på den andenside gennem antenne stikket og videre ud i resten af huset. Man kan stadig se sodmærket på væggen - og vi taler midt på vægen uden nogen form for stik eller noget! Ret sygt at der ikke skete mere end det!!

Til top
Rapideye Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2004 kl. 16:44

 

Jeg har kontaktet mit forsikringsselskab Alm. Brand. Først lokal afdelingen her i Odense, hvor jeg talte med to forskellige personer.

Den første sagde, at der i privatforsikringen er en forsikring mod kortslutning og overspænding, så jeg var dækket ved lyn skade. Lige meget om lynet er slået ned 1 km. herfra.

jeg følte mig ikke overbevist, og blev stillet om til skades afdelingen, her fik jeg samme svar. Påpegede at der i betingelserne står overspænding på el-nettet. Fik at vide at det også dækkede skader via antenne- og telefon ledning.

Følte mig stadigt ikke overbevist, og ringede til hovedsædet i KBH. Her talte jeg med en "ekspert" på området, som konkluderede det samme som Odense afdelingen. Efter en lang samtale fik jeg ham alligevel til at blive i tvivl. Han henviste mig til deres elektriker, der vurderer el- og lyn skader. Han har haft ferie, men jeg håber, at få fat på ham en af dagene.

Vender tilbage når jeg har talt med elektrikeren.

 



Redigeret af Rapideye
Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2004 kl. 16:51

Til reference var mit forsikringsselskab GF Forsikring.

Men jeg glæder mig til at høre fortsættelsen....

Til top
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2004 kl. 16:59

Hej.

Her slog Lynet ned i nabolaget, et par km fra mit hus, men alligevel gav det et ordentligt knald i min Pc, derefter var alt sort og intet virkede. Men forsikrings selskabet (tjeneste mændene) betalte uden vrøvl for reparation, og de var helt klar over at lynet IKKE havde slået ned direkte i mit hus..

 

Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
itjan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Djibouti
Status: Offline
Point: 140
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2004 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Bent M Bent M skrev:

Hej.

Her slog Lynet ned i nabolaget, et par km fra mit hus, men alligevel gav det et ordentligt knald i min Pc, derefter var alt sort og intet virkede. Men forsikrings selskabet (tjeneste mændene) betalte uden vrøvl for reparation, og de var helt klar over at lynet IKKE havde slået ned direkte i mit hus..

 

 

Har været ude for det samme forløb.

 

Til top
boborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-November-2003
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2004 kl. 17:31
Alm. Brand er jo kendt for at være dem det er sværest at få penge ud af. Kontant på DR1 havde et indslag og Alm. Brand var det selskab der havde flest klager.
/ Bob
Til top
boink Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2004 kl. 17:47

Puha da - stakkels genbo. Det ser ikke for godt ud. Jeg vil tro, at det sidste man tænker på i den situation, er om DVD-recorderen virker !!   (En ny koster ca. 5-6000 kr., men alene nyt tag m.v. koster vel over 150.000 kr., og jeg tør slet ikke tænke på vandskader vist det har regnet voldsomt lige bag efter)

 

Nå - men det er ikke noget jeg tænker på til dagligt. Og 1 ting er sikkert, jeg begynder ikke at trække mine ledninger ud, hver gang der er torden. Det ændre jeg ikke på, selvom min forsikring evt. ikke skulle dække.

Henrik
Til top
Rapideye Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2004 kl. 18:36

 

Jeg har nu talt med Alm. Brand's elektrtiker, som tager ud og vurderer skader, og som er ekspert på området.

Hos Alm. Brand dækkes lyn- og overspændings skader, af Privat (familie, indbo) forsikringen. Det hører under kortslutnings skade, og skade ved overspænding. Det er lige meget om det sker via el-nettet, fælles antennen, eller telefonen.

Der behøver ikke at være et nedslagssted eller synlige skader, ved inducerede spændinger, dækker forsikringen også.

Hvis elektriske apparater, det være sig hvidevarer, radio/TV, computere, dækkes hvis apparatet er skadet efter et tordenvejr.

Der dækkes også hvis nul-ledningen mistes, så der kommer 380v. fra det tre fasede system, til 220v. systemet.

Tingene nedskrives hvert år, og efter 6 år er der ingen dækning.

Der er således en forskel på erstatningens størrelse, ved brandskade og kortslutningsskade. Ved brand vurderes elektronik der er over 6 år gammelt, til stadigt, at have en hvis værdi.

Som boink skriver, er det nok ikke DVD Recorderen man tænker mest på, når taget er brændt, lofterne faldet ned, og 50 m3 vand hældt ned i huset.

Men efterhånden som vi alle, får mere og mere elektronik ind i huset, er det meget rart at vide, at tingene dækkes, indtil de er 6 år gamle. Hvad er et børneværelse i dag uden radio/TV, DVD/VCR, computer mm.

En 6 år gammel computer, er nok heller ikke det store tab.

Nu havde han Stor København som område, og fortalte at han efter et tordenvejr, altid havde en pæn stak anmeldelser på sit skrivebord. Han havde næsten lige været ude ved en families hus med 4 børneværelser. Et lynnedslag i nærheden havde ødelagt ca. 25 stk. elektronik. Alt blev dækket.

Jeg spurgte om han var så sikker, at jeg kunne skrive det i et forum på nettet. Det kunne jeg roligt gøre.

Han kunne selvfølgeligt kun udtale sig om Alm. Brand, og var usikker på om andre selskaber, havde denne kortslutnings skade med.

Nu kunne det selvfølgeligt være interessant, at vide om nogen har oplevet noget andet.

 

 



Redigeret af Rapideye
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu