recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaringer med BEQ på film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaringer med BEQ på film

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaringer med BEQ på film
    Sendt: 22-April-2020 kl. 08:49
Er der nogen som har erfaringer med BEQ. Jeg har ikke prøvet det endnu men overvejer at investere i en miniDSP for at kunne prøve det. Grunden til at man laver BEQ er at film selskaberne med vilje neddrosler bassen specielt i de helt lave toner for at skåne lydudstyr som den almene forbruger har, der er en lidt mere uddybende forklaring her.

Her er en liste med BEQ til en masse film og serier.
Til top
Significant Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-April-2020
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Significant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 09:14
Personligt synes jeg det lyder tosset...

Hvem afgør om den pågældende film har fået neddroslet bas? Hvem afgør at det ikke er sådan mixeren ønskede, at den skulle lyde?

Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 10:31
Det giver rigtig god mening men det er noget man bør eksperimentere med.

At have mulighed for at måle og korrigere bass/subs med f.eks. en miniDSP er en gamchanger.

Typisk vil man korrigere efter en house curve som man selv sætter op og lytter sig frem til. Den kan variere meget afhængigt af hvilket udstyr du bruger og hvordan dit rum ser ud.

Brug film med god lyd som reference. Jeg prøvede at tune mit ind efter bla. The Hobbit og den lyder bare tam uanset hvad jeg gjorde. Og indstillingen smadrede lyden i de film der rent faktisk lyder godt.

Der står rigtig meget godt her:



Redigeret af Berdel - 22-April-2020 kl. 10:40
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 14:03
Jeg kiggede på det men droppede det af følgende årsager:

1) For meget roden med indstillinger. Når jeg endeligt har tid til at se film, så skal det ikke bruges på at rode med filtre.

2) Risiko for at beskadige udstyr, hvis man loader forkert filter eller glemmer at skifte filter imellem filmene.

3) Risiko for at beskadige udstyr, hvis man i forvejen har nogle hidsige rumkorrektions filtre på subs, hvortil man så lægger endnu et filter til BEQ.

Måske er risikoen for beskadiget udstyr minimale, men jeg gad ikke bekymre mig om det. Jeg mangler nu heller ikke rigtig noget i bunden, hvis jeg vil have lidt mere, så kan jeg bare skrue op for de tactile transducers.



Redigeret af Eeyore - 22-April-2020 kl. 14:04
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af Significant Significant skrev:

Personligt synes jeg det lyder tosset...

Hvem afgør om den pågældende film har fået neddroslet bas? Hvem afgør at det ikke er sådan mixeren ønskede, at den skulle lyde?


Ja det er korrekt. 
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Det giver rigtig god mening men det er noget man bør eksperimentere med.

At have mulighed for at måle og korrigere bass/subs med f.eks. en miniDSP er en gamchanger.

Typisk vil man korrigere efter en house curve som man selv sætter op og lytter sig frem til. Den kan variere meget afhængigt af hvilket udstyr du bruger og hvordan dit rum ser ud.

Brug film med god lyd som reference. Jeg prøvede at tune mit ind efter bla. The Hobbit og den lyder bare tam uanset hvad jeg gjorde. Og indstillingen smadrede lyden i de film der rent faktisk lyder godt.

Der står rigtig meget godt her:


Snakker du ikke om en general korrigering af subwooferen for at fjerne eventuelle problemer room modes? Der er helt klart et must. Det her er mere et filter mere oven på for at kompensere for at bas som er fjernet i en specifik film.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Jeg kiggede på det men droppede det af følgende årsager:

1) For meget roden med indstillinger. Når jeg endeligt har tid til at se film, så skal det ikke bruges på at rode med filtre.

2) Risiko for at beskadige udstyr, hvis man loader forkert filter eller glemmer at skifte filter imellem filmene.

3) Risiko for at beskadige udstyr, hvis man i forvejen har nogle hidsige rumkorrektions filtre på subs, hvortil man så lægger endnu et filter til BEQ.

Måske er risikoen for beskadiget udstyr minimale, men jeg gad ikke bekymre mig om det. Jeg mangler nu heller ikke rigtig noget i bunden, hvis jeg vil have lidt mere, så kan jeg bare skrue op for de tactile transducers.


Prøvede du det her med en miniDSP? Hvor lang tid tager det at smide et filter på hvis du allerede har et, f.eks. fra et af de links i første post?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 16:46
Jeg er nok med Eyecore omkring punkt 1 her. Jeg gerne tænde for bioen og se film. Ikke tage computer frem og rode med indstillinger som (måske, måske ikke) er rigtige ift. filmen.

Det samme gælder jo de højere frekvenser. Nogle film er mere "skarpe" end andre, så tror der kan laves en lignende database for roll-off over 1-2khz alt efter film.

Men er dog enig i, at der er stor variation i hvordan mix lyder hvilket er ærgeligt. HVis de nu holdt nallerne fra biograf-mixet hvor det hele er standardiseret, så kunne man faktisk opnå ensartet filmlyd.


Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Prøvede du det her med en miniDSP? Hvor lang tid tager det at smide et filter på hvis du allerede har et, f.eks. fra et af de links i første post?


Nej, men det tager ikke mere end et par minutter at gøre hvis det hele er tilsluttet i forvejen. Problemet er så også hvis du har brugt minidsp til rumkorrektion i forvejen, så ryger det.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 19:17
miniDSP 2x4 HD har 4 settings, som kan skiftes med en IR fjernbetjening, så da kan man have standard rumkorrektion og 3 film liggende. Og resten kan styres fra en PC på få minutter over USB. Jeg er ny med miniDSP til rumkorrektion, men det er første jeg ser at man anbefaler at forstærke signalet. Og 10dB ekstra bas i Interstaller ved 20Hz kan da kun gå galt Ouch Kan anbefale Home Theater Gurus på Youtupe omkring opsætning af subs og brug af miniDSP 2x4 HD.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2020 kl. 06:57
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

miniDSP 2x4 HD har 4 settings, som kan skiftes med en IR fjernbetjening, så da kan man have standard rumkorrektion og 3 film liggende. Og resten kan styres fra en PC på få minutter over USB. Jeg er ny med miniDSP til rumkorrektion, men det er første jeg ser at man anbefaler at forstærke signalet. Og 10dB ekstra bas i Interstaller ved 20Hz kan da kun gå galt Ouch Kan anbefale Home Theater Gurus på Youtupe omkring opsætning af subs og brug af miniDSP 2x4 HD.


Ja, nogle af minidsp'erne har mulighed for presets, men du mister stadigvæk subwoofer rumkorrektionen midlertidig når du skifter til en film preset. Løsningen er så at sætte flere minidsp'er i kæde, men så er vi tilbage ved boost på boost på boost = muligt ødelagt udstyr.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2020 kl. 16:22
Ja man bliver nød til at ligge et extra filter oven på det filter fra ens rum korrigering ellers ved du slet ikke hvor du starter i db i forhold til de andre hz. Problemet er så hvis man boster et signal 10db og alle har boostet det 10db fordi man har et stort dip der. Men det burde ikke blive et problem hvis man kun booster på de hz der er er meget lidt lyd.
Det er lang tid siden jeg har set Interstaller, så kan ikke lige huske lyden i den, men hvis man kigger på grafen er der ikke meget lyd fra 20 hz og ned, den bas man kan mærke i kroppen ligger mest fra 30-50hz.

Ja hold op det ville være lækkert hvis de ikke pillede ved biograf-mixet, men det ville stille markant større krav til processorer/receviere, specielt ved Atmos/DTS-X da de består af markant flere objekter.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu